שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » דרעי מקדם בחירה ישירה לראשות ממשלה
ספין חדש?
לאור המבוי הסתום, יו"ר ש"ס דרעי העלה את ההצעה בפני יו"ר ימינה בנט בפגישתם • להצעת החוק נדרשת תמיכה של 61 חברי כנסת, ולא ברור האם יהיה לכך רוב
אריה דרעי ובנימין נתניהו | צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות

המבוי הסתום בדרך להקמת ממשלה בראשות נתניהו הוביל לכך שבגוש הימין מעלים רעיונות שונים שיאפשרו הקמת ממשלה בכל זאת. יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, הציע לקיים בתוך שבועות בחירות ישירות לראשות הממשלה, ללא בחירות נוספות לכנסת – ושוחח על כך היום (ראשון) עם יו"ר ימינה, נפתלי בנט – שמצדו, העלה את הרעיון כאפשרות בפני נתניהו.

ב'חדשות 12' דווח כי השיטה החדשה-ישנה הזו לבחירת ראש ממשלה, שבעבר נבחרו באמצעותה שלושה ראשי ממשלה לתפקידיהם – בהם גם נתניהו בקדנציה הראשונה שלו ב-1996 – נולדה כאמור אצל דרעי, "שווקה" לבנט בין היתר בשיחתם הממושכת שנערכה היום – והוא זה שהעלה אותה כאחת מכמה אפשרויות פעולה במהלך פגישתו עם נתניהו בשבוע שעבר.

על פי הדיווח, נתניהו השתכנע לתמוך ביוזמה, ומקווה שיחד עם בנט – יהיה לו רוב לכך, כשחוק בנושא צפוי להיות מוגש על ידי ש"ס כבר מחר. תמיכת נתניהו ביוזמה כזו, שתצריך, כאמור, שינוי חקיקה מהיר, נובעת גם מהערכתו שאם ייכשל במאמצים להרכיב ממשלה ב-16 הימים שנותרו לו – תקום ממשלה בהנהגת בנט ולפיד. נתניהו מעריך שרע"ם נוטה לתמוך בממשלה כזו על פני בחירות נוספות.

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד פרסם במקביל הצעת חוק נוספת, מאחר ולטענתו "בחירה ישירה בלי יכולת להקים ממשלה מתפקדת איננה פתרון מספק. הפתרון שהצענו בעבר, והצעת חוק באותו מתווה הוגשה בשבוע שעבר, הוא בחירה ישירה עם תוספת כח פרלמנטרי למנצח".

"המנצח בבחירות הישירות יקבל תוספת כוח פרלמנטרית בשיעור של 10%. כלומר עוד 12 חברי כנסת מיוחדים שיחולקו באופן יחסי בין סיעות הקואליציה. חברי הכנסת האלו יכהנו עד ליציאה לבחירות הבאות", דברי קרעי.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מטרת הצעת החוק היא להביא להכרעה במקרים שבהם לא הצליח אף אחד מהמועמדים להקים ממשלה לאחר הבחירות לכנסת. תוצאות בחירות לכנסת שלא הובילו להכרעה ולהקמת ממשלת אחדות או ממשלה צרה כלשהי, מעלות חשש כבד כי יציאה לבחירות נוספות תשאיר את המצב כמות שהוא. החשש הזה מומש כבר פעם אחת ועלול להתממש שוב ושוב".

"על כן מוצע כי במקרה כאמור שבו תוצאות הבחירות לכנסת לא הובילו לידי הכרעה בהתאם ללוח הזמנים הקבוע בחוק היסוד, יש להכריע את הכף לטובת אחד הצדדים בשלב בחירות נוסף. בשלב הבחירות הנוסף תתקיים בחירה ישירה לראשות הממשלה. ההסדרים המוצעים לעניין הליך בחירות זה דומים במהותם לאלה שאומצו בחוק-יסוד: הממשלה משנת 1992 שקבע בחירה ישירה לראש הממשלה".

"כדי שתוצאות הבחירה הישירה לראשות הממשלה לא יהיו עקרות ויביאו לאותו מצב שבו למנצח אין רוב בכנסת, מוצע לתת לסיעות המרכיבות את הקואליציה תוספת של 10% מהמושבים בכנסת, שיהוו "שובר שוויון" שיאפשר לראש הממשלה שנבחר באופן ישיר להקים ממשלה שתוכל למשול. כלומר: סיעות הקואליציה יקבלו תוספת של 12 חברי כנסת שיחולקו באופן יחסי בין המפלגות שירכיבו את הקואליציה".

"תכלית החוק היא להגביר את כוחה של הרשות המבצעת בכנסת. הנסיבות הפוליטיות הנוכחיות מוכיחות את החיוניות של הצעה מסוג זה. מתן המשקל הפרלמנטרי העודף לסיעות הקואליציה נועד לתרום למשילות ולהגביר את יכולתה של הממשלה לפעול במשטר הפרלמנטרי הקיים בישראל. התוספת האמורה נותנת מענה מאוזן לקושי שנוצר במצב הנוכחי, ולא מובילה לסטייה משמעותית מהייצוג היחסי בכנסת של כלל האוכלוסייה".

"יש לציין כי העלות הנוספת של אותם 12 חברי הכנסת זניחה ביחס לעלות מימון מפלגות במערכת בחירות נוספת, לא כל שכן במספר סבבי בחירות שאולי יידרשו. הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים ושתיים על ידי חברי הכנסת שלמה קרעי ומרדכי יוגב (פ/1203/22). הצעה זהה הונחה על שולחן הכנסת העשרים ושלוש על ידי חבר הכנסת שלמה קרעי פ/168/23".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מסרה בתגובה: "‏אין ספין עלוב שהליכוד לא ינסו להפוך למציאות בשירות נאשם בשוחד. בחירות לנשיאות? נשנה להצבעה גלויה. ראש ממשלה נאשם? חוק חסינות. בג״ץ מפריע? פסקת התגברות. עכשיו הספין התורן הוא 'בחירות ישירות'. אז מה אם הרגע היו בחירות רביעיות. מדינה, כנסת, חוקי יסוד – הם רק פלסטלינה בידיו של מושחת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים