שיתוף
תגובות
כלכלה » "האינפלציה צפויה להמשיך לעלות"
כלכלני לאומי
לדבריהם, "מהלך עליית התשואות באג"ח ממשלת ארה"ב הגיע למיצוי כרגע, מה שמוריד משמעותית את הסיכון לעליית תשואות בשוק האג"ח הממשלתי המקומי בטווח הקרוב"
אג"ח | צילום: Vitalii Vodolazskyi, שאטרסטוק

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, מתייחסים הבוקר לסימנים לעליית האינפלציה בישראל ובארה"ב ולהשפעה על שוק האג"ח.

ביחס לאינפלציה בישראל, כותבים בפמן ורזניק כי "סביבת האינפלציה בישראל צפויה להמשיך לעלות בחודשים הקרובים, אולם מדובר במגמה זמנית שצפויה להתהפך לקראת סוף השנה. ב-12 החודשים האחרונים (מרץ 2021 לעומת מרץ 2020) עלה מדד המחירים לצרכן בכ-0.2%. בכך חזרה האינפלציה לרמה חיובית לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה, לאחר שרק לפני מספר חודשים, בדצמבר 2020, עוד עמד קצב השינוי השנתי של המדד על 0.7%-. עליית האינפלציה צפויה להימשך ביתר שאת בחודשים הקרובים והיא צפויה להגיע לכ-1.5%-2.0%, בקצב שנתי, תוך חודשים ספורים. זאת, בין היתר, עקב יציאה של מדדים נמוכים במיוחד מחלון החישוב השנתי (אפריל-מאי 2020). האינפלציה בשנת 2021 (דצמבר עד דצמבר) צפויה להסתכם בכ-1.5%-2.0%. בשנה הבאה, צפויה האטה באינפלציה, לאור היחלשות הכוחות הפועלים לעליית האינפלציה בעת הנוכחית והתגברות הכוחות הפועלים לריסונה (התייצבות מחירי האנרגיה, הסחורות והשילוח בעולם, התאוששות ההיצע בענפי השירותים, התחדשות תהליכי הייסוף של השקל ועוד). לסיכום, בעת הזאת, נראה כי שיעור עליית המחירים הצפוי השנה, משקף בעיקר תיקוני מחירים בעלי אופי חד פעמי, לאחר הירידות שהיו בשנה שחלפה ולא האצה מתמשכת בקצב עליית המחירים".

ביחס לאינפלצה בארה"ב מעריכים בפמן ורזניק כי "ישנם סימנים רבים לכך שהזינוק בביקושים בארה"ב מפעיל לחצי עליית מחירים. זה בא לידי ביטוי בצורה ברורה בתחום כלי הרכב, שם המלאים כבר היו נמוכים במיוחד עוד לפני שייצור כלי הרכב החדשים הוגבל עקב מחסור מתמשך במוליכים למחצה. מצב זה זלג לשוק כלי הרכב המשומשים, עם עליית מחירים, שהולכת וצוברת תאוצה בחודש אפריל, זאת לפי אינדיקטורים ישירים משוק זה. התייקרות כלי הרכב המשומשים תוסיף עוד לעליית מדד המחירים לצרכן בחודשיים הקרובים. זה מוסיף עוד למידע ההולך ומצטבר במהירות, כמו סקרים שונים ומחירי יצרנים, המצביעים על עלייה במחירים בחודשים הקרובים. מה שהתחיל כמחסור במוליכים למחצה הופך במהירות למחסור בתחומים רבים אחרים, כמו תפוקות חקלאיות, עץ ומוצריו, ורוב המתכות התעשייתיות, שמחירן ממשיך ועולה במהירות. צפוי ששיעור העלייה של מדד המחירים לצרכן בארה"ב ב-12 החודשים האחרונים יעלה לכ-3.5-4.0% בחודש מאי לעומת 2.6% במרץ, זאת גם עקב "אפקט הבסיס" של יציאת מדדים שלילים ונמוכים של התקופה המקבילה בשנת 2020. ניתוח של התנהגות ציפיות האינפלציה בארה"ב, ובמקומות אחרים, מצביע על כך שישנה מידה רבה של סתגלנות של הציפיות לטווחים הבינוניים להתפתחויות בפועל של מדד המחירים לצרכן. לכן, ישנה מידה רבה של סבירות לעלייה נוספת באינפלציה הצפויה בארה"ב בחודשים הקרובים, תוך כדי השפעה גם על האינפלציה בפועל בהמשך שנת 2022 ואולי גם שנת 2023. עליית המחירים תמשיך להיות מושפעת ממהלכי ההרחבה התקציבית של ממשלת ארה"ב, עם משלוח של צ'קים לתושבים – המהלך הבא הוא משלוח של 300 דולר לכל ילד בארה"ב — ומהלכי הרחבה נוספים, שחלקם כבר אושרו וחלק צפוי להיות מאושר במהלך השנה הקרובה. הפד סבור שזהו מהלך חולף ולא מתמיד של אינפלציה, אך עד שהדבר יתברר, תמשך עליית ציפיות האינפלציה תוך השפעה על רמת התשואות של שוק איגרות החוב".

בפמן ורזניק מרחיבים על ההשפעה של ציפיות האינפלציה על שוקי האג"ח בישראל ובארה"ב: "מהלך עליית התשואות הממשלתיות בארה"ב שהחל לפני כ – 9 חודשים וקבל תאוצה מראשית השנה הנוכחית נראה שהגיע למיצוי כרגע. התשואות שרשמו עלייה רצופה עד ראשית החודש מרמה של 90 נ"ב בראשית השנה לרמה של 1.75% רושמות ירידה בשבועות האחרונים למרות המשך העלייה בסביבת האינפלציה בארה"ב. כרגע נראה כי התשואות ביטאו את ההתאמה למצב החדש בו המשק בארה"ב ממשיך להיפתח וכן העלייה ברמת התשואות נותנת ביטוי לעלייה בסביבת האינפלציה ולהמשך ההרחבה הפיסקלית הצפויה על ידי ממשל ביידן. גם תהליך ההיתללות של העקום בארה"ב נראה כי כרגע הגיע למיצוי לאחר עלייה הדרגתית בשנה האחרונה. עם זאת נראה כי העצירה בעליית התשואות בארה"ב הינה מגמה זמנית שצפויה להתחדש בהמשך הדרך. זאת על רקע התנאים הבסיסים של ארה"ב (יחס חיסכון השקעה), התואמים לסביבת תשואות גבוהה מזו כיום. בכדי לשוב לסביבה זו ידרשו כמה דברים: בלימה ברורה של השפעת הווירוס על הכלכלה של ארה"ב; עלייה נוספת של האינפלציה; וצמצום משמעותי של מידת מעורבות הפד בשוק. סביבה, במצב של היעדר מעורבות הפד בשוק והפסקה מלאה של הרכישות של אג"ח, זו היא ככל הנראה כ-2.7% באג"ח ל-10 שנים ויתכן שאף מעבר לכך כאשר יתחיל מהלך עתידי של צמצום גודל המאזן של הפד. ההתייצבות, הזמנית ככל הנראה, בתשואות הארוכות בארה"ב סביב רמה של 1.5% בטווח של 10 שנים מורידה משמעותית את הסיכונים לעליית תשואות בטווח הקרוב בשוק האג"ח הממשלתי המקומי. אנו ממשיכים להאמין באסטרטגית השקעה המשלבת צמודי מדד קצרים-בינוניים עם שקלים לטווח בינוני ארוך. ניתן להאריך במעט את מח"מ האחזקות, בעיקר באפיק השקלי הלא צמוד. אנו סבורים כי עקום ציפיות האינפלציוניות עשוי להפוך, בדומה לעקום הציפיות בארה"ב, לעקום יורד, תוך המשך עלייה של הציפיות הקצרות, לצד ירידה בציפיות הארוכות. אנו ממליצים על השקעה במח"מ בינוני פלוס. מומלצת אחזקה עודפת באפיק השקלי הלא צמוד. צמודי המדד מומלצים להשקעה בעיקר בטווח של 1 – 5 שנים. החשיפה לשקלים הלא צמודים מומלצת בעיקר בטווח של 6– 9 שנים. מומלצת אחזקת מזומן חלף השקעה במק"מ ואג"ח שקלי לטווח קצר. מומלצת מכירת מק"מ הנסחר בתשואה אפסית לאורכל העקום. מומלצת מכירת אג"ח ממשלת ארה"ב כנגד קניית אג"ח ממשלתי מקומי על רקע ציפייה לפתיחה מחודשת של פער התשואה השלילי.

בפמן ורזניק מתייחסים גם לשוק האג"ח הקונצרני: "פעילות מואצת נרשמה השבוע בשוק הראשוני כאשר בסיכום שבועי נרשם גיוס כולל של 2.0 מיליארד שקל, השבוע החזק מתחילת השנה. ייתכן והעלייה בגיוסים השבוע הייתה בין הגורמים לעלייה הקלה ברמת המרווחים בשוק המשני. למרות הגיוסים המשמעותיים בשבוע האחרון סך הגיוס בשליש הראשון של השנה צפוי להיות משמעותית נמוך ביחס לגיוסים בתקופות המקבילות של השנים האחרונות. המלצות לפעילות באפיק הקונצרני: אנו ממליצים על חשיפה בעיקר לאיגרות במח"מ בינוני. אנו ממליצים להיחשף לאפיק בכל רמות הדרוג. מומלצת השקעה באופן ממוצע בחברות בדרוג קבוצת A,.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים