שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "האלימות המשטרתית מופנית גם לחרדים"
כסיף במח"ש
ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת הגיש היום תלונה במשרדי מח"ש בעקבות התקרית ביום שישי בה הותקף על ידי שוטרים במהלך הפגנה בשיח ג'ראח. לאחמ"כ מסר הצהרה לתקשורת
ח"כ עופר כסיף | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת הגיש היום (ראשון) תלונה במשרדי מח"ש בעקבות התקרית ביום שישי בה הותקף על ידי שוטרים במהלך הפגנה בשיח ג'ראח. לצד כסיף הגיע גם מפקד תחנת שלם בירושלים, סנ"צ רונן חזוט, כדי למסור עדות על התקרית.

אחרי הגשת התלונה במשרדי מח"ש, מסר ח"כ כסיף הצהרה לתקשורת: "האלימות העיקרית היא גירוש המשפחות הפלסטיניות מבתיהן. נגד האלימות הזאת מתקיימות ההפגנות הללו והן תמשכנה להתקיים כי מי שמאמין לא מפחד, ואנחנו לא מפחדים".

"רבין אמר שהאלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה. כשהאלימות מגיעה מהאנשים שאמורים להיות אנשי החוק וכשהאלימות הזאת באה בתוך שכונה שבה הדמוקרטיה בלשון המעטה 'סלקטיבית', אותה האלימות היא חמורה שבעתיים", אמר כסיף, והמשיך לטעון כי "האזרחים בישראל היום נמצאים תחת איום מתמיד של אלימות ממי שאמור להגן עליהם".

"מה שאנחנו רואים עכשיו זה זליגה של הכיבוש האלים והפנייה של האלימות של הכיבוש כלפי אזרחים בישראל, קודם כל אזרחים פלסטינים אבל לא רק. האלימות המשטרתית משתוללת, נגד יוצאי אתיופיה, וכנגד חרדים, ונגד תושבים מוחלשים כמו בגבעת עמל ובכפר שלם בת"א ונגד אנשים עם מוגבלויות, ונגד נשים. כאשר תקפו אותי זה קודם כל תקיפה נגד אזרח שהפגין יחד עם אזרחים נוספים".

ח"כ אוסאמה סעדי שהצטרף לכסיף מסר לתקשורת בעת יציאתם ממשרדי מח"ש: "האלימות המשטרתית הפכה לדבר שבשגרה, נגד מפגינים ואזרחים מן השורה. שוטרים מפירים בבוטות את חסינות חברי הכנסת".

"תרבות השקר והטיוח של המשטרה ושל מח"ש חוזרת ומחזקת את חוסר האמון של הציבור במח"ש, ומבנה את תפקידה כמחלקה לחיפוי שוטרים. בזמן שמה שהיינו צריכים לראות זה השעיה של השוטרים האלימים ומיגור אלימות של לובשי המדים, נגד אזרחים ונבחרי ציבור".

כזכור, חבר הכנסת עופר כסיף מהרשימה המשותפת הותקף ביום שישי על ידי שוטרים במהלך הפגנה שבועית שהתקיימה בשיח' ג'ראח שבמזרח ירושלים. לדבריו, על אף שהזדהה כחבר כנסת, השוטרים המשיכו לחבוט בו וגרמו לו לחבלות קשות בכל חלקי גופו ואף שברו את משקפיו.

בתיעוד מהזירה, במהלך הפגנת הזדהות עם התושבים הערבים בשכונה, נראה כסיף מתעמת עם אחד השוטרים – וזה דוחף אותו ותקף אותו באגרוף. בהמשך קבוצה של שוטרים נראית משכיבה את חבר הכנסת היהודי מהרשימה המשותפת בניסיון להשתלט עליו. הוא קיבל במקום טיפול רפואי מצוות של מגן דוד אדום.

לדבריו, למרות שאמר להם שהוא חבר כנסת – ונהנה לפיכך מחסינות – "זה לא עניין אותם, הם התחילו להרביץ, שברו לי את המשקף. עכשיו אני לא רואה בעין שמאל, אני חושב שמשתי סיבות". לדבריו, "לא מעניין אותם חבר כנסת, לא מעניין אותם מפגינים שלווים – העיקר להגן על המתנחלים הארורים שמשתלטים על בתים של אנשים חפים מפשע. בושה וחרפה".

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) פתחה בבדיקה, ומפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הורה על תחקור האירוע. כסיף לא הושבע השבוע לכנסת בעקבות המחאה של חברי הרשימה המשותפת, שביקשו לשנות את הנוסח ולהתחייב לפעול נגד הגזענות והכיבוש, אך החסינות שלו כח"כ עומדת בעינה.

מהמשטרה נמסר כי "מתחקור ראשוני של האירוע עולה כי במהלך מחאה שנערכה בשכונת שייח ג'ראח ולאחר שמשתתפיה החלו להפר סדר במקום ולא נשמעו להנחיית המשטרה ניתנה הוראה על פיזורה. המפגינים במקום המשיכו בהפרת הסדר, במהלכה אחד המפגינים תקף את אחד השוטרים תוך שהוא בועט בו וחובט באגרוף לפניו. השוטרים נאלצו להשתמש בכח סביר על מנת לעצור את התוקף, מאחר ולא הזדהה במהלך האירוע וכשהתברר כי מדובר בחבר כנסת שוחרר במקום. מספר שוטרים נפצעו ונזקקו לטיפול רפואי. משטרת ישראל תמשיך לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והזכות להפגין אך לא נאפשר הפרת סדר אלימה ואנו מגנים בכל תוקף פגיעה באנשי חוק. ממ"ז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הורה על תחקור האירוע".

מפקד תחנת שלם במשטרה, סגן-ניצב רונן חזוט, אמר כי במקום התקיימה מחאה של כ-250 איש. "הם חסמו את הכביש ופגעו במרקם החיים. מיד ניתנה הוראת פיזור פעמיים על מנת לפזר את המפגינים ולהחזיר את הסדר. המפגינים לא התפזרו. במהלך פיזור המפגינים אחד המפגינים תקף את אחד השוטרים תוך כדי שהוא בועט בו ומתאגרף בו. השוטרים נאלצו להשתמש בכוח על מנת להשתלט על אותו חשוד. הגעתי למקום והבחנתי שמדובר בחבר כנסת והוריתי לאלתר על שחרורו. משטרת ישראל לא תסבול אלימות נגד שוטריה בשום מצב".

גורמים בסביבת המפכ"ל קובי שבתאי שצוטטו ב'וואלה' אמרו כי הוא "מגבה באופן מלא" את השוטר שהכה את ח"כ כסיף. בסביבת המפכ"ל טענו כי שבתאי עיין בחומרים שהוצגו לו, וכי בידי המשטרה סרטון שבו נראה ח"כ כסיף כשהוא בועט קודם בשוטר ומכניס אצבע לעינו. "השוטרים הם לא הפקר ולא בשר תותחים", נמסר. "גם לחבר כנסת, יהיה אשר יהיה, אין מנדט להרים יד ולבעוט בשוטר".

גורם בכיר במשטרה שצוטט ב'מעריב' הוסיף כי "זה פשוט לא סביר להפוך את המשטרה לשק חבטות בלי קשר אם מדובר באזרח, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בחבר כנסת האמור להיות ייצוגי ושומר חוק. אדם שמגיע לזירת אירוע ומרשה לעצמו כפי שרואים בסרטונים לגדף ולקלל שוטרים ושולח אגרוף לעבר שוטר ובועט בו, צריך לקחת בחשבון שהתגובה תהיה חריפה תוך שימוש בכוח. בשלב הזה אף אחד מהשוטרים במקום לא ידע שמדובר בחבר כנסת והוא הורד לרצפה על מנת לבצע את מעצרו. כשנודע שמדובר בחבר כנסת ניתנה ההנחיה לשחררו. לטעון לאחר אירוע כזה כנגד שוטרים זה מקומם ומבזה כאחד. אזרח שהיה תוקף שוטרים היה נעצר והיה מוגש נגדו גם כתב אישום. הטענות צריכות להיות מופנות לעברו של חבר כנסת".

ב'חדשות 12' דווח כי במשטרה טוענים שכסיף תקף את השוטר לפני התקרית, וזה הגיב מבלי לדעת במי מדובר, למרות שבתיעוד של האירוע נשמעים הנוכחים צועקים שכסיף הוא חבר כנסת. גורמים בכירים במשטרה מאמינים לגרסת שוטר היס"מ, וזאת לאחר ששוחחו עם המפקדים שהיו בשטח.

אחד העצורים באירוע טוען כי הוא שמע שוטרים מתאמים ביניהם גרסאות בעת הדיווח על מה שהתרחש באותה הפגנה. גיל המרשלג, פעיל במחאה שנעצר אתמול סיפר ב'חדשות 12: "ישבנו כל העצורים יחד בחדר והשוטר שתקף את כסיף מילא דו"ח פעולה. במהלך מילוי הדו"ח, נכנס שוטר נוסף ואומר לו שהפנים של עופר נפוחות, שהוא לא יכול להשמיט את זה מהדו"ח ושעדיף לו להתייחס לזה בדו"ח".

"השוטר אמר לו 'תכתוב שתי אצבעות בעיניים'", המשיך המרשלג. "הדיבור ביניהם היה דיבור בלחישות. באותה העת הם היו מודעים לסערה הציבורית והשוטר מילא את הדו"ח במשך שעה ארוכה. יצא לי בעבר לראות שוטרים ממלאים דו"חות כאלו וזה אף פעם לא לוקח כל כך הרבה זמן, עם כזו זהירות".

המרשלג נעצר לאחר שניסה למנוע מניידת משטרה לעצור את חברו. "עצרו אותי והעלו אותי לסוואנה. כשהורידו אותי השוטר הטיח בי 'סתום את הפה' והיה נראה עצבני. כשהמתנתי לחקירה ראיתי שהשוטר רושם את הדו"ח במשך שעה ארוכה ובמהלכה נכנס יס"מניק אחר שאמר לו על עניין הנפיחות בפנים. מדובר בשוטר מנוסה, זו לא הייתה ההפגנה הראשונה שלו ואין צורך להדריך או להכווין אותו. זה היה נראה לא טוב".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, מסר בתגובה בערב שבת כי "הזדעזעתי לראות את האירוע החמור שבו חבר כנסת מוכה על ידי שוטרים. התנהגות ברוטלית כזו לא ראויה כלפי אף אזרח, לא כל שכן כלפי חבר כנסת הזכאי מכוח החוק לחופש תנועה על מנת שיוכל למלא את תפקידו. לצערי זה אינו אירוע ראשון של פגיעה בחברי כנסת, והתעלמות מזכויותיהם על פי החוק. מיד עם צאת השבת אפנה בדחיפות בעניין זה לשר לביטחון פנים ואעמוד על כך שהאירוע יתוחקר, ושינקטו כל הצעדים הדרושים על מנת שהאחראים למקרה יתנו את הדין, ומקרה דומה לא יישנה בעתיד".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' מיהר גם הוא להגיב לפני כניסת השבת ומסר כי "אירוע התקיפה של חבר הכנסת עופר כסיף על ידי שוטרים הוא חמור ובלתי מתקבל במדינת חוק דמוקרטית. חסינות חברי הכנסת קריטית למילוי תפקידם, ואינה עניין לצד כזה או אחר במפה הפוליטית. יותר מידי פעמים בתקופה האחרונה שוטרים מפירים את החוק בעניין הזה ומשטרת ישראל נדרשת לבדק בית רציני".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, גינה גם הוא את האירוע וכתב כי "האלימות נגד חבר הכנסת עופר כסיף מזעזעת. לא מתקבל על הדעת שאדם יוצא להפגנה וחוזר חבול ופצוע. משטרת ישראל צריכה להוקיע מקרבה שוטרים שנוהגים כך כלפי אזרחים וחברי כנסת. אני בטוח שמפכ״ל המשטרה יתחקר את הארוע לעומקו".

יו"ר תקווה חדשה ח"כ גדעון סער: "אני מתעב את השקפותיו של ח״כ עופר כסיף אך את האלימות המשטרתית הברוטלית כלפיו אני רואה כמכות רצח לכנסת ישראל ולחסינות הפרלמנטרית. חרפה וסכנה".

סיעת הרשימה המשותפת מסרה כי היא "מגנה בחריפות את התקיפה האלימה והברוטאלית של שוטרים נגד חכ עופר כסיף בהפגנת המחאה בשייך גראח. התפרצות השוטרים מזעזעת כנגד כל אזרח ומפגין וכך כנגד חכ עופר כסיף שהצטרף למחאתם של פלסטינים וישראלים בשל נישול תושבי השכונה הפלסטינים מבתיהם לטובת מתנחלים. אין זו הפעם הראשונה ששוטרים תוקפים חכ אבל הפעם התמונות קשות ומזעזעות. מדובר בעבירה על החוק ע׳י השוטרים שהיכו וחנקו את עופר כסיף. האחריות על התקיפה האלימה היא לא רק על השוטרים האלימים אלא על הרוח הנושבת מלמעלה למטה נגד אזרחים ומפגינים ונגד חכים המבצעים את תפקידם הציבורי . יש מקום להקמת ועדת חקירה לבדיקת אלימות המשטרה בשנים האחרונות ולהשעות מיד את השוטרים התוקפים היום. הרשימה המשותפת תמשיך לעמוד לצד תושבי שייך גראח".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה: ״בסרטון ניתן לראות כיצד שוטרים תוקפים באלימות קשה את חברי עופר כסיף במהלך הפגנה לצד תושבי שייח' ג'ארח. אני מחזק את עופר ואת המפגנים האחרים שהותקפו הערב ומאחל להם רפואה שלמה. האלימות האכזרית שמפעילים שוטרים כלפי מפגינים וחברי כנסת היא מסוכנת ומבישה – בשייח' ג'ארח כמו באום אל פחם".

מפלגת רע״מ מסרה כי היא "מגנה בכל לשון של גינוי את מעשה התקיפה האלים והשפל של המשטרה כלפי ח״כ עופר כסיף. מה שראינו היום הוא אלימות ותוקפנות של המשטרה שהפעם שברה כל שיא. דרושה חקירה מעמיקה בעניין התוקפנות , אלימות המשטרה והתנהלותה של מח״ש במקרים דומים כאלו".

יו״ר מרצ ח״כ ניצן הורוביץ, מסר כי הוא דורש ממפכ״ל המשטרה להשעות לאלתר את השוטרים שהיו מעורבים בתקיפה החמורה של ח״כ עופר כסיף. יו״ר מרצ הוסיף, ״מעבר לפגיעה חסרת כל הצדקה בכסיף עצמו, כפי שנראה בבירור מצילומי הארוע, זו התקפה קשה על מעמד חברי הכנסת והרשות המחוקקת״.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, בתגובה לאלימות המשטרה נגד עופר כסיף: "‏האלימות המשטרתית לא פוסחת על אף מגזר, והיא מערערת את אמון האזרחים ואת יסודות הדמוקרטיה, בפרט כשהיא מופנית כלפי חבר כנסת. די לאלימות".

השר אלון שוסטר בחשבון הטוויטר שלו: "שוחחתי עם ח"כ עופר כסיף בעקבות האלימות שספג מצד המשטרה. כסיף האזרח המפגין לא היווה איום על השוטרים בהפגנה ולמרות זאת הופעלה כלפיו אלימות בלתי נסבלת. כסיף חבר הכנסת, קל וחומר שזכאי לחסינות פרלמנטרית. יחס המשטרה למפגינים מוכרח להיות שקול יותר, תהא עמדתם הפוליטית אשר תהא".

חה"כ ולדימיר בליאק בחשבון הטוויטר שלו: "‏פגיעה בלתי נסבלת בחסינות חבר הכנסת במדינת ישראל. זו לא תקיפת עופר כסיף. זו תקיפת הדמוקרטיה שלנו. המקרה החמור הזה חייב להיחקר באופן דחוף, התוקפים חייבים להיענש".

ח״כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) בתגובה לאירוע האלימות כלפי ח״כ כסיף: "משטרת ישראל והעומד בראשה חייבים בדק בית רציני. ומהר! יותר מידי חברי כנסת, מכל הקשת הפוליטית, הותקפו באלימות בלתי נסלחת בשנה האחרונה. זו נורת אזהרה נוספת לאיבוד האחיזה והשפיות של הממשלה ופגיעה חמורה בדמוקרטיה שלנו".

האלימות בהפגנה מצטרפת לשורת עימותים בין חברי כנסת ושוטרים בשנים האחרונות. באוגוסט עיכבו שוטרים את ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד) בפינוי מאהל המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים בניגוד לחוק החסינות. במחאות על מותו של אהוביה סנדק איים שוטר על סמוטריץ' במעצר ותפס אותו. אחד המקרים הזכורים היה זה של יו"ר הרשימה של כסיף, שנפצע מפגיעת כדור גומי שירה שוטר בפינוי אום אל-חיראן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים