שיתוף
תגובות
דעות » האם חוזה בעל פה נחשב כחוזה?
פשט המשפט
מה ניתן לעשות כששוכר הפסיק לשלם דמי שכירות? • עו"ד שמואל קוגלסקי מסביר בטור ל'בחזית' את רזי דיני החוזים עם מה שאתם חייבים לדעת לפני החתימה
חוזה | צילום: Florin Burlan, שאטרסטוק

חוזה בהגדרתו הוא פנייה של אדם אחד לחברו בהצעה וכשחברו מקבל את ההצעה ומסכים לכך נכרת חוזה. חוזה יכול להיות גם בעל פה, גם בכתב יד וגם על פתק שאינו רשמי, כל עוד ניתן להוכיח שבין הצדדים התקיימו יחסים משפטיים.

למרות שחוזה כאמור יכול להיות גם בעל פה או בכל דרך אחרת אבל כדי שכל הזכויות של בעל הבית יישמרו, כדאי מאוד לעשות חוזה שכירות מסודר ומקיף המכיל בתוכו גם את האפשרות של אי תשלום דמי שכירות והישארות בדירה.

אחד החששות המרכזים שמלווים כל משכיר דירה הוא מה יהיה אם השוכר יפסיק לשלם את דמי השכירות או יכניס שוכרים אחרים שלא על פי ההסכם ויסרב להתפנות. בדיוק בשביל זה נוצר הליך פינוי מושכר שהוא הליך מזורז שכל מטרתו היא פינוי השוכר מן הדירה במהירות המירבית.

הליך פינוי מושכר

מי שיצא לו להתנסות בהליכים בבתי משפט יודע שהליכים כאלו לוקחים זמן רב ואין לדעת מתי יסתיימו עד שלעיתים התובע מעדיף להתפשר ולוותר על חלק מהתביעה העיקר שהנתבע יצא מביתו.

בדיוק בשביל זה נוצר הליך פינוי מושכר. בהליך זה ניתן לתבוע אך ורק את פינוי השוכר מהדירה שזה הדבר החשוב ביותר. לאחר קבלת פסק הדין ופינוי השוכר, ניתן לתבוע את הנזקים שהשוכר גרם בהליך אחר שייתכן שייקח זמן רב אבל הזמן פחות משמעותי שכן השוכר אינו נמצא בדירה וניתן להשכירה בשנית.

תקופת הזמן המקסימלית בו הליך זה יסתיים בדרך כלל היא שלושה חודשים. בהליך זה, השוכר אינו יכול להגיש תביעה שכנגד (כלומר תביעה של השוכר נגד בעל הדירה) או הודעה לצד שלישי (הודעה זו מאפשרת לנתבע לגלגל את האחריות לאדם אחר) אלו חלק מהסיבות שבגללן הליך זה מסתיים מאוד מהר בדרך כלל. 

לאחרונה הגיע למשרדי מקרה בו שוכרת ביקשה בתחנונים להיכנס ליחידת דיור לזמן מה עד שתצליח להתארגן על דירה מסודרת. השוכרת התחייבה בעל פה לשלם דמי שכירות ולשמור על הדירה. הזמן התארך והשוכרת הפסיקה לשלם את דמי השכירות. בעל הבית פנה אליה בבקשה שתצא מן הדירה אך זו סירבה בתוקף.

בחוסר ברירה פנה בעל הבית לבית המשפט בהליך לפינוי מושכר. טענות השוכרת היו מן הגורן ומן היקב אך בעיקר על כך שלא היה חוזה בכתב. בית המשפט פסק כי השוכרת חייבת לפנות את הדירה באופן מיידי.

עם פסק דין זה ניגש המשכיר להוצאה לפועל ואלו דאגו להוציא את השוכרת מן הדירה. כעת יכול השוכר באופן שקט לבדוק אילו נזקים גרמה לו השוכרת ולתבוע אותה על כך בהליך רגיל.    

דברים שאסור לעשות לצורך פינוי השוכר מן הדירה 

ישנם לא מעט דברים שאסור לעשות כדי לגרום לשוכר להתפנות מן הדירה. לדוגמא: ניתוק החשמל, ניתק המים, סגירת המעבר ליחידת הדיור וכו'. מעשים אלו יכולים לשמש חרב פיפיות כנגד בעל הדירה עד כדי הליך פלילי. נכון, קשה מאוד לראות אדם הנמצא בנכס השייך לי ועושה בו כבשלו וללא כל תשלום אבל אין ברירה והדרך הנכונה היא לפנות לבית משפט. 

גם אם בית המשפט נתן פסק דין והדייר לא מקיים אותו, אסור לנו לפנותו בכוח אלא יש לפנות להוצאה לפועל לביצוע הפינוי.

המלצות להצלחה בתביעה לפינוי מושכר

קודם כל יש לתעד כל שיחה או פעולה שנעשתה מול השוכר. כל תשלום או כל תיקון נזק וכדו'. יש לשמור שיחות טלפון, תמונות של הדירה לפני כניסת השוכר ואחרי כניסתו וכו'. תיעודים אלו יכולים לשנות תיק מכישלון להצלחה.

יש לפעול במהירות אין צורך להמתין חודשים רבים עד להחלטה איך לפעול מול השוכר. ימים ספורים לאחר שהשוכר הפסיק לשלם את דמי השכירות ואינו עונה לבקשות לפינויו מהדירה יש לפנות להליך לפינוי מושכר שכאמור לא לוקח זמן רב.

פנו לעורך דין המתמחה בתחום זה  באופן ספציפי כדי לקבל את השירות המיטבי ביותר.

*אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים