שיתוף
תגובות
טבע » כל מה שצריך לדעת על סוכר וההשפעות שלו
המיתוסים והעובדות
חוקרים מצאו כי אין קשר ישיר בין סוכרת לסרטן ואפילו לסוכרת, וכי סוכר לא מהווה זרז להיפראטיביות בקרב ילדים • כל המיתוסים, השמועות והתשובות בכתבה
זהירות, סוכר | צילום: Nitiphonphat, שאטרסטוק

סוכר. רבים מפחדים ממנו, בטענה כי הוא אינו בריא, משמין, ועוד השפעות שליליות על הגוף שלנו. במשך מאות שנים, הסוכר פלש לחטיפים, למשקאות, למאכלים ולמוחות של כולם. זה גרם גם לחלק ניכר מהמחלוקת.

רובינו מכירים את הסוכר כמוצר, אבל בואו נתחיל בהסבר קצר מהו סוכר.

מה זה סוכר? סוכר הוא פחמימה מסיסה – מולקולה ביולוגית המורכבת מאטומי פחמן, מימן וחמצן. פחמימות אחרות כוללות עמילן ותאית, המהווה מרכיב מבני בדפנות תאי הצמח. סוכרים פשוטים, או חד-סוכרים, כוללים גלוקוז ופרוקטוז. סוכר מגורען הוא סוכר מורכב, או דו-סוכר, המכונה סוכרוז, המורכב מגלוקוז ופרוקטוז. במהלך העיכול, הגוף מפרק דו-סוכרים לחד-סוכרים.

ובכל זאת, כימיה של סוכר אינה מסבירה את ההשמצה הרבה. אך החומר צבר את המוניטין ה'רע' שלו מכיוון שהוא טעים לחך, ואם הוא נצרך בחופשיות רבה מדי, הוא רע לבריאותנו.

הנה לכם כמה עובדות על סוכר:

1. האם הסוכר ממכר? – יש מומחים שמאמינים כי סוכר הוא חומר ממכר. לדוגמה, מחברי סקירה נרטיבית שנויה במחלוקת בשנת 2017 כותבים: "נתוני מחקרים הראו חפיפה משמעותית בין צריכת סוכרים מוספים לבין השפעות התמכרותיות, כולל זלילה, השתוקקות, סובלנות, נסיגה, רגישות מסוימת ועוד תסמינים המאפיינים מתמכרים קליניים".

במקביל, כותב פרופ' דייוויד נוט, יו"ר המחלקה לנוירו-פסיכופרמקולוגיה והדמיה מולקולרית באימפריאל קולג' בלונדון: "אין כיום הוכחות מדעיות לכך שסוכר ממכר, אם כי אנו יודעים שלסוכר יש השפעות פסיכולוגיות, כולל הפקת הנאה, ואלה מתווכים כמעט בוודאות באמצעות מערכות תגמול מוחיות."

ראוי לציין שלמרות שמומחי בריאות אינם מסווגים סוכר כחומר ממכר, הדבר אינו הופך אותו לבריא.

2. סוכר גורם לילדים להיות היפראקטיביים? – זהו אולי המיתוס הנפוץ ביותר הקשור לסוכר. אכילת סוכריות גורמת לילדים להשתולל. למעשה, אין הוכחות מדעיות לכך שסוכר מגביר את ההיפראקטיביות אצל הרוב המכריע של הילדים.

לדוגמה, מטא-אנליזה ב- JAMA בשנת 1995 משלבת נתונים מ -23 ניסויים על פני 16 מאמרים מדעיים. סיכמו כי  "מטא-אנליזה זו של המחקרים המדווחים עד כה מצאה כי סוכר (בעיקר סוכרוז) אינו משפיע על התנהגותם או ביצועיהם הקוגניטיביים של ילדים."

עם זאת, חובה לציין, הורים לילדים עשויים לפקפק באמיתות מסקנה זו.


3. סוכר גורם לסוכרת – מיתוס נפוץ יחסית נוסף הוא שסוכר גורם באופן ישיר לסוכרת. עם זאת, אין קשר ישיר בין השניים. הבלבול אולי מתעורר מכיוון שיש קשר מהותי בין רמות הסוכר בדם לסוכרת והבין המילים הדומות.

הסיפור קצת יותר מורכב. עודף משקל והשמנה הם גורמי סיכון לסוכרת מסוג 2, וצריכת רמות גבוהות של סוכר אכן מגדילה את הסבירות לפתח עודף משקל או השמנת יתר. עם זאת, סוכר אינו הגורם הישיר לסוכרת מסוג 2.

4. הימנע מפירות בעת דיאטה –פירות טעימים, בין השאר בגלל שהם מתוקים, בזכות סוכרים טבעיים. בגלל אחוז הסוכר שלהם, ולכן יש אנשים שמאמינים שעלינו להימנע מאכילת פירות כאשר אנו שומרים על דיאטה או שמירה על המשקל.

אך זה לא צעד חכם מאחר ופירות מכילים מגוון תרכובות בריאות, כולל מגוון ויטמינים ומינרלים וסיבים. ואף תורמים יתרונות בריאותיים, כולל שיעור תמותה מופחת, ולכן יכול להיות שיוצא שכרו בהפסדו כשמוציאים את הפירות מתפריט הדיאטה שלכם.


5. סוכר גורם לסרטן- למרות השמועות, רוב המומחים אינם מאמינים כי סוכר גורם ישירות לסרטן או מסייע להתפשטותו.

שורש המיתוס הזה נובע מהעובדה כי תאים סרטניים מתחלקים במהירות, כלומר הם דורשים אנרגיה רבה, שסוכר אולי יכול לספק להם אנרגיה. יחד עם זאת, כל התאים זקוקים לסוכר, ותאים סרטניים דורשים גם חומרים מזינים אחרים כדי לשרוד, כגון חומצות אמינו ושומנים, כך שלא מדובר בסוכר.

על פי מחקר סרטן בבריטניה: "אין שום עדות לכך שתזונה ללא סוכר מורידה את הסיכון לחלות בסרטן, או מגבירה את הסיכוי לשרוד אם כבר חולים במחלה".

אבל ישנו קשר עקיף בדומה לסוכרת,  צריכת סוכר מוגברת גורמת עלייה במשקל, ועודף משקל והשמנה קשורים לסיכון גבוה לסרטן. לכן, למרות שסוכר אינו גורם ישירות לסרטן ולא עוזר לו לשגשג, אם מישהו צורך רמות גבוהות של סוכר ומפתח השמנת יתר, הסיכון שלו עולה.

מדענים ממשיכים לחקור את הקשר בין סרטן לצריכת סוכר. אם יש קשרים בין השניים, הם עשויים להיות מפותלים. למשל, האגודה האמריקאית לסרטן כותבת: "יש עדויות לכך שדפוס תזונתי הגבוה בתוספי סוכרים משפיע על רמות האינסולין וההורמונים הנלווים בדרכים העלולות להגביר את הסיכון לסרטן מסוים".

בנוסף, במחקר אחר, שכלל נתונים של 101,279 משתתפים, הגיעו החוקרים למסקנה כי "צריכת הסוכר באוכלוסיה קשורה לסיכון גבוה יותר לסרטן"…

לסיכום, סוכר לכשלעצמו לא מהווה איום על כל אלה, אך כאשר הוא נצרך בכמות כבוהה אז הוא תורם להשפעות שליליות על מצב הבריאות שלנו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים