שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » הביטוח לאומי יכיר בתסמונת פיברומיאלגיה
'קשיים בשינה'
פיברומיאלגיה היא מחלה מקבוצת המחלות הראומטיות. המחלה גורמת לכאב מפושט (בכל רחבי הגוף), קשיים בשינה, עייפות ולעיתים קרובות מצוקה נפשית ורגשית
התכווצות שרירים | צילום: Albina Glisic, שאטרסטוק

השבוע עם חתימת שר הרווחה ח"כ מאיר כהן, על אישור התקנות להכרה בחולי פיברומיאלגיה כזכאים לקצבאות נכות של המוסד לביטוח לאומי, מסתמן סופו של מאבק חברתי ארוך וקשה, של הכרה רשמית של ממשלת ישראל בסבלם ומצוקתם של רבבות חולים בישראל.

יצוין כי גם עד כה חלק מהחולים הצליחו לקבל את הזכאות לקצבה לאחר שעברו דרך חתחתים, בעוד אחרים מקבלים קצבאות מופחתות או שאינם מצליחים כלל לקבל את הקצבה וזאת למרות ההכרה כי החולים בתסמונת נאלצים פעמים רבות להיות מושבתים ובשל כך הם מתקשים לנהל שגרת חיים סטנדרטית הכוללת עבודה קבועה ומסודרת.

פיברומיאלגיה היא מחלה מקבוצת המחלות הראומטיות. המחלה גורמת לכאב מפושט (בכל רחבי הגוף), קשיים בשינה, עייפות ולעיתים קרובות מצוקה נפשית ורגשית. הסיבה למחלה אינה ידועה. המחלה שכיחה יותר בנשים מאשר בגברים. הטיפול בה כולל תרופות וטיפולים משלימים.

בעמותת מהל"ב מציינים, כי מדובר בהישג נוסף של המאבקים החברתיים אותה מנהלת העמותה, בפרט לאור העובדה, כי רק בחודש האחרון וכחלק מנייר עמדה שנכתב ופורסם ע"י העמותה במסגרת המאבק על קצבאות הנכות והועבר לשר הרווחה, הועלתה הדרישה להכרה מיידית בחולי פיברומיאלגיה בפרט לאור העובדה כי גורמי המקצוע במוסד לביטוח הלאומי ממליצים מזה תקופה ארוכה להכיר בכך. במסגרת דרישה זו הועלתה גם הדרישה להקמה מהירה של ועדה מקצועית שתעסוק בבדיקה ועדכון של ספר הליקויים המוכר ע"י הביטוח לאומי שלא עודכן מזה עשרות שנים באופן מסודר.

יו"ר העמותה מר משה רוטמן מציין לטובה את בכירי המוסד לביטוח לאומי ובראשם מר מאיר שפיגלר, שפעלו ופועלים לטובת בעלי המוגבלויות, ואומר כי "האכפתיות הרצון והנחישות שלהם לקדם את הנושא, קידמו את ההגעה שלנו לבשורה הזו, אולם אנו מקווים כי גם הדרישה הנוספת שלנו להקמת ועדה מקצועית שתבחן ותעדכן את ספר הליקויים, תתרחש בקרוב. נמשיך לפעול לקיום דרישה זו לצד יתר הדרישות שהצגנו בנייר העמדה לטובת בעלי המוגבלויות בישראל".

מנכ"ל העמותה מר נתנאל מיכאלי מוסיף, כי "מדובר בנדבך נוסף של הכרה מהותית וחשובה בתסמונת הפיברומיאלגיה כמחלה רגילה הפוגעת בתפקוד הלוקים בה ומונעת את התיוג השלילי של הלוקים בתסמונת זו כמשתמטים ממילוי מטלות ומשימות ובעצם עובדה זו לבד מהווה בשורה עבור כלל הלוקים בתסמונת בכל הרמות הקיימות גם אם הם לא יזכו לקצבה".

עו"ד רומי הוניג מומחית בדיני הביטוח הלאומי, בעלת משרד ומכהנת כיו"ר ועדת ביטוח לאומי של לשכת עורכי הדין במחוז תל אביב: "אני מברכת על ההכרה בתסמונת פיברומיאגליה ותסמונת העייפות הכרונית כליקויים המזכים בנכות אבל הדרך בין ההכרה בליקויים אלו לבין קבלת גמלאות מהביטוח הלאומי עדיין תהיה ארוכה ומייגעת".

"חשוב להבין שאין בהכרה בליקויים משום זכאות לקצבה חודשית: אין תשלום קצבה אוטומטית לחולה. זו הטעיה כי על מנת שחולה יהיה זכאי לקצבה עליו להיבדק ע"י ועדות רפואיות ולעמוד בתנאים שקבועים בתקנות. למשל אם הפיברומיאלגיה נגרמה כתוצאה מפגיעה בעבודה, ותקבע נכות בשיעור 10% הנכה יהיה זכאי למענק חד פעמי. רק אם תקבע לו נכות בשיעור 20% ומעלה הוא יהיה זכאי לקצבה חודשית".

"למשל: כדי להיות זכאי לקצבת נכות כללית צריך שתקבע נכות רפואית בשיעור 40% לפחות . לפי התקנות החדשות רק חולי פיברומיאלגיה בחומרה קשה, שמקבלים טיפול רפואי וקיימת הפרעה קשה בתפקוד- רק להם עשויה לקום זכאות לקצבת נכות וגם אז התשלום אינו אוטומטי כי יצטרכו להיבדק לעניין אי הכושר להשתכר".

"מעבר לכך שיעורי הנכות שנקבעו בתקנות נמוכים מאלו שנקבעו בעבר. לפני התקנות, ניתן היה לקבל נכויות על כל אחד מהסימפטומים בנפרד: נכות נפשית, נכות בגין הכאבים המפושטים, מעי רגיז, שלפוחית רגיזה – כך שניתן היה להגיע לשיעורי נכות גבוהים יותר".

"בעקבות התקנות החדשות לא ניתן לקבל נכויות בנפרד על כל אחד מהסימפטומים הנלווים, רק במקרים שבהם הסימפטומים מאוד חמורים עד כדי נכות נפרדת של 40%. זאת אומרת שמי שיש לו בעיות נלוות לפיברומיאלגיה לא יהיה זכאי לפצל את הנכויות ולקבל יותר".

"בנוסף, לתקנות עשויה להיות השפעה על תיקי נזיקין ותיקי תאונות דרכים. כך למשל בתיקי תאונות דרכים, החלטה של ועדות רפואיות של הביטוח הלאומי מחייבת את חברת הביטוח בתיק תאונת הדרכים. אם בעבר קיבל המבוטח נכות גבוה בגין מספר נכויות שנגרמו כתוצאה מהתאונה ויוחסו לפיברומיאלגיה הרי שהיום לאור התקנות הנכות שתקבע בגין הפיברומיאלגיה כוללת את שאר הנכויות ולפיכך הפיצוי יהיה נמוך יותר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים