שיתוף
תגובות
דעות » ההחמצה העיקרית של משבר הקורונה
ההכשרות המקצועיות
השילוב של רצון אדיר, זמינות בשל הסגרים ודרכים חדשות להכשיר וללמד, כל אלה רק היו אמורים להיות הטריגר של הממשלה להקפיץ את ההכשרות המקצועיות קדימה. במקום זאת,
אסף הנעמן הלל | צילום: יח"צ

יש שתי קבוצות שיכולות היו לקפוץ קדימה, במשבר הקורונה: הראשונה היא קבוצת בני ובנות ה 45 פלוס מובטלים או פרילאנסרים שנפגעו קשות במשבר, והקבוצה השנייה היא של צעירים בלי השכלה מתאימה, כמו במקרה של הצעירים החרדים.

דווקא תקופת החל"ת והמשבר שאליו נקלעו כלכלות העולם, הייתה יכולה להיות הזדמנות אדירה לשדרוג ההכשרות המקצועיות. ראינו את זה כש-ZOOM נכנסה לחיינו ושינתה את עולם התעסוקה. יותר ויותר אנשים עברו לעבוד מהבית, וגם אלה שעובדים מעבר לים, למדו להשתלט על המצב מרחוק עם סגירתו של נמל התעופה. 

השילוב של רצון אדיר, זמינות בשל הסגרים ודרכים חדשות להכשיר וללמד, כל אלה רק היו אמורים להיות הטריגר של הממשלה להקפיץ את ההכשרות המקצועיות קדימה. במקום זאת, ההזדמנות הוחמצה.

יש מי שהבינו שחייבים לצמצם את הפער ולנצל את לוחות הזמנים ולכן הגדירו יעד, מנכ"לי משרדי הממשלה דאז: 120 אלף איש ואישה יסיימו הכשרות מקצועיות עד סוף 2021. השטח מראה שהיעד לא קרוב ליישום. בנוסף, ארבעה משרדי הממשלה מתחרים ביניהם על הזכות להוביל את הפרויקט הזה ובמקום שהוא יתקדם, הוא נתקע מאחור.

כמי שמלווים מאות אנשים בהכשרה מקצועית, נתקלנו בתקופה הזו בפערים בידע טכנולוגי, חוסר במיומנויות דיגיטליות ובאוריינות דיגיטלית וכן החשש להכשרה ארוכה מדי שעד שתסתיים, הכלים יישכחו.

ההכשרות החדשות צריכות להיות רלוונטיות לקהלי היעד אותם מניתי בהתחלה: לעסוק במקצועות העתיד, לתת כלים לעבוד עם הרשתות החברתיות, לתת כלים לעבודה דיגיטלית ולמיומנויות של ניהול תקשורת ועבודה מרחוק או לימוד מתוך קורסים דיגיטליים.

דגש נוסף בהכשרות צריך להיות על הצד העסקי: משבר הקורונה חשף כי עסקים רבים לא יודעים כיצד להתקיים בעת משבר. הכשרה צריכה ללמד אנשים איך לנהל עסק מתוך הנחה שבתוך עשור יקטן מספר השכירים ומקומות רבים יהיו מבוססים על העסקת עצמאיים ובעלי עסקים.

כדאי לפרק את ההכשרות לפרקי זמן קצרים יחסית, על מנת לתת כלים לאנשים ליישם את שלמדו ולהתחיל להתפרנס מההכשרה המקצועית אותה עשו, כבר ביום שלאחר ההכשרה.

לאלה מוסיפה הממשלה, הנחיות של צמצום דמי חל"ת למי שמשתתפים בהכשרות מקצועיות, במקום לבנות את המנגנון הזה הפוך – לתת גב כלכלי למי שמצטרפים להכשרה מקצועית ולהתנות 100% מדמי החל"ת והאבטלה, בסיום מקצועי מוצלח. במקום שההכשרות יישארו מאחור, הגיעה העת לשנות את המחשבה ולהתאים את ההכשרות ל2021.

הכותב הוא מנכ"ל נסיקה עסקית, יוזם פרויקט כנפיים לסיוע למובטלי הקורונה בהכשרות מקצועיות דיגיטליות

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים