שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » החיסון לקורונה יכול לגרום למחלה דלקתית
מחקר באיכילוב
בעקבות תוצאות המחקר החוקרים ממליצים לתת את 2 מנות החיסון לחולים עם או ללא רקע של מחלת אובאיטיס ובמקרה של הופעת תלונות עיניות לאחר החיסון לגשת לבדיקת עיניים
יובש בעיניים | צילום: Andrey Popov, שאטרסטוק

מחקר ישראלי רב מרכזי באיכילוב מצא שיתכן קשר בין חיסון הקורונה להופעת אובאיטיס, לרוב כמחלה קלה. בעקבות תוצאות המחקר החוקרים ממליצים לתת את 2 מנות החיסון לחולים עם או ללא רקע של מחלת אובאיטיס ובמקרה של הופעת תלונות עיניות לאחר החיסון לגשת לבדיקת עיניים.

פרופ׳ זוהר חבוט-וילנר מנהלת השירות לאובאיטיס, מחלות דלקתיות של העין והמפרקים ורופאת רשתית בכירה במערך עיניים שיזמה את המחקר הישראלי רב מרכזי אודות הופעת אובאיטיס לאחר קבלת החיסון לקורונה של חברת פייזר מסבירה: ״אובאיטיס הינה מחלה דלקתית תוך עינית שעשויה לערב את מקטעי העין השונים. הסיבות לאובאיטיס מגוונות ובעבר תוארו מקרים לאחר קבלת חיסונים שונים".

"בעבודה זו נכללו 21 מטופלים (23 עיניים) שפיתחו אובאיטיס קדמית (21 עיניים) ואובאיטיס אחורית מסוג (MEWDS) Multiple Evanescent White Dot Syndrome (2 עיניים). כל החולים שנכללו במחקר קיבלו את 2 מנות החיסון וכולם עמדו בקרטריוני ה WHO והקרטריון על שם Naranjo הקושרים בין הופעת אובאיטיס לתרופות".

הממצא החשוב ביותר שקשר בין החיסון להופעת האובאיטיס הינו הזמן הקצר להופעת המחלה לאחר החיסון. שמונה עיניים פתחו אובאיטיס קדמית בטווח זמן של יום אחד ל-14 ימים לאחר החיסון הראשון ויתר העיניים פתחו את המחלה בטווח זמן של יום אחד לחודש ימים לאחר החיסון השני. טווח זמנים זה מתאים לדווחים אחרים אודות אובאיטיס לאחר חיסונים שונים.

ב-8 מתוך 21 מקרי האובאיטיס הקדמית מדובר היה באובאיטיס קדמית חוזרת, אשר לא היתה פעילה זמן רב והתלקחה לאחר החיסון. בחולים אשר היו להם מחלות רקע אחרות הקשורות באובאיטיס הן לא היו פעילות וכן לא חל שינוי בטיפול התרופתי של החולים לפחות חצי שנה טרם החיסון. מרבית המקרים היו קלים והגיבו מצוין לטיפול התרופתי המקובל באובאיטיס קדמית שכלל טיפות ומשחת עיניים המכילות סטרואידים וטיפות עיניים להרחבת האישון. מקרי ה MEWDS כמקובל לא טופלו. רק מקרה אחד החמיר לאחר קבלת החיסון השני ותחת טיפול מתאים המחלה חלפה. בבדיקה בסוף תקופת המעקב נמצא שבכל העיניים המחלה חלפה וחדות הראייה השתפרה״.

לדברי פרופ׳ חבוט-וילנר: ״למחקר חשיבות רבה מאוד: הוא מספק, לראשונה, מידע רב ערך בדבר בטיחות החיסון בקרב חולים עם או ללא רקע של אובאיטיס ומעודד את קבלת 2 מנות החיסון גם באילו שהופיעה להם אובאיטיס לאחר מנת החיסון הראשונה תוך דגש על פנייה לבדיקת עיניים במידה וחלות תופעות עיניות לאחר החיסון״.

מדובר במחקר רב מרכזי ראשוני מסוגו בעולם והעבודה התקבלה לפרסום בכתב העת היוקרתי ברפואת עיניים “RETINA” .

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים