שיתוף
תגובות
משפט » "אפשר להקים ועדת חקירה ממלכתית"
מנדלבליט לגנץ
היועמ"ש הבהיר שהדרך הטובה ביותר לבירור נסיבות האסון היא הפקדת החקירה בידי גוף אחד. גנץ הנחה את גורמי המקצוע במשרדו, להכין הצעת מחליטים
אביחי מנדלבליט | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, השיב היום לפניית שר המשפטים בני גנץ, וקבע כי "אין מניעה משפטית להקים ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון, שהוביל להרג 45 אנשים". בדבריו נכתב כי "הדרך המיטבית לבירור נסיבותיו של אירוע האסון ולהפקת הלקחים לשם מניעת הישנותו בעתיד, היא על ידי הפקדת החקירה על ידי גוף אחד מתכלל, ולא יצירה של ריבוי וביזור מנגנוני הבדיקה והחקירה".

לפי עמדת היועץ המשפטי לממשלה הגם שקבלת החלטה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית על ידי ממשלת מעבר כרוכה בקשיים משפטיים מסוימים, הרי שבנסיבות העניין קשיים אלו אינם עולים כדי מניעה משפטית לקבלת ההחלטה בעת הזו. ואף יש בהקמת ועדת חקירה ממלכתית משום יתרונות לא מבוטלים בכל הקשור לחקירת האירוע על מכלול היבטיו.

"ריבוי המעורבים בו, ריבוי מעגלי קבלת ההחלטות ותחומי האחריות לו, והרקע להתנהלות המדינה בקשר לאתר קבר רבי שמעון בר יוחאי לאורך השנים, לרבות ביקורות ודיונים שהיו בקשר אליו, חורגים על פניהם במידה לא מבוטלת מהמישור הפלילי העומד במוקד עבודת המשטרה ומח"ש. כל אלו, מצדיקים קיום בדיקה כוללת ומקיפה של התנהלות כלל הגורמים הנוגעים לעניין, אשר תתייחס למכלול ההיבטים האמורים", כתב היועמ"ש.

"הצדקה נוספת לקבל החלטה בעניין בהקדם, היא על מנת לנסות וליתן מענה, ולו חלקי, לתחושה הקשה השוררת בציבור בעקבות האסון הכבד, הגם שמובן כי לא יהיה בכך כדי לספק נחמה אמיתית למשפחות ההרוגים והפצועים על כאבן שאינו ניתן לשיעור".

בעקבות תשובת היועמ"ש כי אין מניעה משפטית להקים ועדת חקירה ממלכתית בעקבות אסון המירון בממשלת מעבר, הנחה שר המשפטים בני גנץ את גורמי המקצוע במשרד, להכין הצעת מחליטים, אשר תועלה לאישור הממשלה.

כזכור שר המשפטים בני גנץ פנה אמש (ראשון) ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לקבל חוות דעת משפטית שתאפשר הקמת ועדת חקירה ממלכתית, בזמן ממשלת מעבר.

בפנייתו למנדלבליט כתב גנץ: "רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לתכלל את כלל היבטי החקירה של האסון, שכן יש לה את הסמכויות הרחבות ביותר ובידיה הכלים לגיבוש ההמלצות המתבקשות. בנסיבותיו המיוחדות והחריגות של האירוע, ובפרט לאור האפשרות כי חברי ממשלה יידרשו להתייצב בפני הוועדה, רק ועדת חקירה ממלכתית המתמנה על ידי נשיאת בית המשפט העליון, בראשות שופט, תבטיח את עצמאות החקירה ואת אמון הציבור".

בתוך כך מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי פתח היום את ישיבת ספ"כ המשטרה במטה מחוז צפון בנצרת בהבעת הערכה לשוטרי המחוז ובראשם ניצב שמעון לביא. "הגענו היום למחוז צפון, לערוך את הישיבה השבועית של ספ"כ המשטרה כאשר כולנו מאוחדים ומלוכדים ומביעים תמיכה אחד בשני, ממני ומטה לכיוון מפקד המחוז, לשוטרים, לאגף התנועה ולכל מי שנטל חלק באירוע", אמר שבתאי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים