שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » הימים הנוראים של מערכת הביטחון הישראלית
כך זה התחיל
לבריחת המחבלים מהכלא הישראלי ישנו קשר ישיר להסלמה בדרום והירי הרקטי, וגם איראן ממש לא ויתרה על חלומותיה • סקירה ביטחונית
לוחמי צה״ל בשטחי הכינוס סמוך לעזה | צילום: דובר צה"ל

הימים הנוראים בעיצומם, אך נראה כי הימים הנוראים של מערכת הביטחון הישראלית רק התחילו. אין ספק כי תפיסתם של ארבעה מתוך ששת האסירים הנמלטים הם מעט מים צוננים על המערכת הרותחת בעקבות הכישלון המהדהד של שב"ס על כל אגפיו ושל המערכת הישראלית כולה.

מהפרטים הראשוניים שמתבררים עולה כי שישה חודשים חפרו האסירים את המנהרה, ללא כל סיוע מבחוץ וללא שהחפירה התגלתה אפילו במקרה. הרבה שאלות בלתי פתורות יש לשב"ס שמקווה שיפתרו בחקירת האסירים שנתפסו, שחלקם כבר משתף פעולה עם השב"כ בחקירה.

דבר אחד בטוח שמערכת הביטחון הישראלית הפסידה ובגדול, והיא העלאת התודעה של האסירים הפלסטינים אל הציבוריות הפלסטינית והעולמית, והעלאת המורל בקרב האסירים הפלסטינים בניסיונות התמידיים להשיג הישגים בתנאי הכליאה והשחרור שלהם.

האסירים הנמלטים שכעת מצטיירים כגיבורי חופש פלסטינים שהצליחו לכופף את מערכת הביטחון הישראלית כבר קיבלו הבטחה של הארגונים השונים שהם ישוחררו בהקדם האפשרי בכל עסקה להחלפת שבויים עם ישראל, במידה ותגיע, תמורת החיילים והאזרחים בעזה.

כבר היום החלו להיערך בכמה ערים באיו"ש שביתות ועצרות הזדהות עם האסירים הפלסטינים, כשבחלקם ההערכות הן שיגלשו לכדי עימות עם כוחות הביטחון הישראליים ועל פי ההערכות לא רק שם אלא בכל הגזרות השונות.

מי שחושב שניתן לנתק את הנעשה בבתי הכלא משטחי איו"ש, ירושלים ורצועת עזה אינו אלא טועה, ואת העדות לכך קיבלנו בליל שבת ובצאתה, והערב כמובן.

זה התחיל ביום שישי, כשעתיים לפני שבת נרשם האירוע הראשון, עת הגיע פלסטיני כבן 50, רופא במקצועו, אל עמדת מג"ב בשער המג'לס בעיר העתיקה בירושלים וניסה לפגוע בשוטר המוצב במקום. השוטר שנפצע קל ברגלו יחד עם שוטרים נוספים שהיו במקום נטרלו את התוקף שיותר מאוחר מת מפצעיו בבית החולים.

בליל שבת, מעט לאחר שנתפסו 2 האסירים הראשונים שנמלטו מכלא גלבוע, לאחר שאזרח זיהה אותם והזעיק את כוחות הביטחון, נורתה רקטה לעבר ישובי העוטף, אולם הפעם כוחות צה"ל כן הגיבו לירי ובשעת ליל מאוחרת הגיבו בתקיפות לעבר יעדי חמאס ברצועה – אותו ארגון טרור שכמה שעות לפני כן הוציאה הודעה המהללת את את השהיד שביצע את הפיגוע בעיר העתיקה.

מעט לפני השעה חמש בבוקר נתפסו עוד 2 מהאסירים הנמלטים, ובהם זכרייא זביידי. עד מהרה פורסמו גם תמונות הארבעה, שהוחזרו אחר כבוד לתא המעצר עד שהובאו במוצאי השבת לפני שופט להערכת מעצר לצורך חקירה.

נפתלי בנט ואביב כוכבי | צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

דוחה שבת?

גם לראש הממשלה נפתלי בנט מסתבר זה היה סוף שבוע עמוס במיוחד, עד כדי כך שבמהלכה יצא במיוחד לסיור בחמ"ל החיפושים, ובהודעה שפרסמה לשכתו במוצאי השבת נכתב כי ראש הממשלה, נפתלי בנט, מברך את כוחות הביטחון על תפיסת ארבעה מהמחבלים שברחו מכלא גלבוע: "פעילות נחושה ועקבית, יש לשמור על דריכות גבוהה ולהמשיך את שיתוף הפעולה עד להשלמת המבצע.

"לפנות בוקר הגיע ראש הממשלה לחפ"ק השטח של כוחות הביטחון כדי לעמוד מקרוב על החיפושים. בשורה של הערכות מצב שקיים עם ראשי מערכת הביטחון במהלך השבת, הדגיש ראש הממשלה, כי יש להמשיך לנהוג בדריכות גבוהה עד לתפיסת שני האסירים הנותרים.

"רה"מ ביקש להביע את הערכתו לאזרחים שדיווחו למשטרה אודות מיקום המחבלים, וקרא לציבור להמשיך לגלות ערנות ואחריות".

איזה צורך ביטחוני היה כאן שנדרש מראש הממשלה בנט להגיע בעיצומה של השבת, אם מי שהביא לתפיסת שני האסירים הראשונים הם אזרחים והאחרונים הם לוחמי יחידה מיוחדת?

היחידה היא בעצם יחידת המילואים 'מִרעוֹל', שמשמעות שמה היא שביל באחו שנוצר מהליכת אנשים, ומורכבת כעת מ-60 חיילי מילואים. היחידה הוקמה בצה"ל בעקבות לקחי מבצע 'שובו אחים' בשנת 2014.

ייעוד היחידה בעצם הוא איסוף מודיעין גלוי, מעקב והתחקות אחרי תנועה בשטח, כאשר בשגרה היחידה לוקחת חלק במשימות ברחבי הארץ, ביניהן, מרדפים אחר מבוקשים, איתור אמל"ח ומיפוי כוחות בשטח.

ממשלה הנשענת על מנסור עבאס וראש ממשלה של שישה מנדטים המיישם בפועל מדיניות הפוכה בדיוק ממה שהבטיח לאורך השנים עת היה חבר בכל ממשלות הימין הישראלי, לא יכול להביא לכדי רגיעה בירושלים, איו"ש וישובי הדרום. אין ספק שהימים הקרובים ימשיכו להיות מתוחים

אם היה מי שחשב שבכך תמו כל העימותים לסוף שבוע אחד – עד מהרה הבין שטעה, עת הופעלה שוב ההתראה בשדרות והישובים הסמוכים לאחר שנורתה רקטה שיורטה על ידי כיפת ברזל. על פי ההערכות, 2 הרקטות שיורטו, בליל שבת ובמוצאי השבת שוגרו על ידי ארגון הג'יהאד האסלאמי – אותו ארגון של זכרייא זביידי שנתפס.

כאילו בנוהל הרגיל, גם הפעם צה"ל הגיב לירי בשעות הליל המאוחרות אמש, אולם מי שציפה כי תהיה זו תקיפה משמעותית יותר, כזו שאמורה לבוא לאחר 2 לילות רצופים של שיגורים, התבדה.

יעדי התקיפה נבחרו בקפידה על ידי מערכת הביטחון בהוראת הדרג המדיני ככאלו שלא יביאו "חלילה" לכדי פגיעה ולו בטעות באחת משערות ראשו של מחבל כל שהוא, ושלא יביא לכדי הידרדרות במצב ולהסלמה מחודשת.

עד כדי כך, שאפילו חבר מפלגתו לשעבר של ראש הממשלה בנט, האיש שצעד עמו יד ביד במערכת הבחירות כאשר פוזרו ההבטחות של ממשלת עשר מעלות ימינה, ראש עיריית שדרות אלון דוידי אמר במהלך ראיון כי "תקיפות צה"ל ברצועה? צה"ל ירה לדיונות ומחסנים. יש לי תחושה שמישהו הרים טלפון ואמר 'צאו החוצה מחבלים יקרים כדי שלא תיפגעו חס ושלום ולא תהיה פה הסלמה'. השתגענו לגמרי?".

עוד הוסיף, כי "זה ראש ממשלה אקזיט. הוא עשה אקזיט על חשבוננו. ברמה האישית אין בנאדם שאיכזב אותי והרגשתי מרומה על ידו יותר ממנו".

מחבלים של ארגון הטרור גא"פ | צילום: שאטרסטוק

איראן בוחשת עמוק

אחד הדברים שהתוודענו אליהם בצורה מפורשת במבצע 'שומר החומות' הוא נושא הרחפנים מרצועת עזה המהווים סיכון ליישובים בדרום.

הבוקר, שר הביטחון בני גנץ נאם בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה, ושם חשף כי "איראן יצרה 'טרור שליחים' שבחסותו הוקמו 'צבאות טרור' מאורגנים, שמסייעים לה בהגשמת מטרותיה הכלכליות, המדיניות והצבאיות. אחד הכלים המשמעותיים שפיתחה איראן בכדי לסייע לאותם 'שליחים', הוא מערך הכטב"מים שיכולים לחצות אלפי קילומטרים ומאות מהם פרוסים בתימן, עיראק, סוריה, ולבנון. גם ברצועת עזה, מנסה איראן להעביר ידע שיאפשר ייצור של כטב"מים".

שר הביטחון חשף עוד בכנס, כי: "בבסיס 'כאשאן' הנמצא צפונית לעיר אספהאן בשדה התעופה, מתבצעות הכשרות לפעילי טרור מתימן, עיראק, סוריה ולבנון בהטסת כטב"מים מתוצרת איראן. הבסיס הוא אבן ראשה של מערך ייצוא הטרור האווירי האיראני באזור". כזכור, לפני חודש חשף גנץ את ראש מערך הכטב"מים של איראן בתדרוך לשגרירים לאחר הפגיעה במרסר סטריט.

בנוגע להתפתחויות בישראל בימים האחרונים אמר גנץ: "אני מברך את כל הכוחות בשטח שמשתתפים במבצע לכידת המחבלים שברחו מהכלא, הפועלים מסביב לשעון ומביאים תוצאות. נמשיך ונרדוף את שני המחבלים הנוספים בכל האמצעים ובשילוב כוחות. אנו מוכנים בכלל הזירות. אין לישראל כוונה לפגוע בתושבים הפלסטינים באיו"ש או ברצועת עזה ובמהלכים שאנו מקדמים לטובת פיתוח הכלכלה. אם ארגוני הטרור ינסו לנצל את המצב, ולפעול על גבם של רוב הפלסטינים שרוצים בהמשך מגמת הפיתוח הכלכלי והיציבות – הם יהיו הראשונים שנגבה מהם מחיר".

יגבו מחיר? מסופקני, ממשלה הנשענת על מנסור עבאס וראש ממשלה של שישה מנדטים המיישם בפועל מדיניות הפוכה בדיוק ממה שהבטיח לאורך השנים עת היה חבר בכל ממשלות הימין הישראלי, לא יכול להביא לכדי רגיעה בירושלים, איו"ש וישובי הדרום. אין ספק שהימים הקרובים ימשיכו להיות מתוחים בטוח כל עוד לא יתפסו האסירים שנותרו אולם גם לאחר מכן, כי את הדלק להתנעת תהליך ההתקוממות הם כבר קיבלו.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. בשלב זה ניכר כישלונה של ממשלת החובבים בפוליטיקה וישראל נמצאת בסכנה חמורה. עלינו לארגן הפגנות יומיות והמוניות כדי לאלץ את בנט לחזור הביתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים