שיתוף
תגובות
דעות » הכירו את מדד ההפתעות הכלכליות של סיטיגרופ
מהון להון
בטורו השבועי באתר 'בחזית' מספק דניאל שבקס הצצה מרתקת למדד שמאפשר לדעת עד כמה תחזיות הכלכלנים בשוק ההון נכונים ומוצדקים (או שלא)
הבורסה לניירות ערך בניו יורק | צילום: פישל רוזנפלד

רבים מהמשקיעים עוקבים אחרי תחזיות האנליסטים כדי להרגיש לאן הרוח נושבת, ובשבועות האחרונים ניתן לראות סימנים ראשונים של מגמת אכזבה.

מדד ההפתעות הכלכליות של סיטיגרופ (U.S. Economic Surprise Index), הוא אחד המדדים המעניינים שרבים עוקבים אחריו. המדד מודד עד כמה הנתונים המפורסמים עוקפים את התחזיות שנתנו האנליסטים או מחמיצים אותן.

בימים אלו המדד עבר לטריטוריה שלילית, וכרגע הוא כל כך רחוק משיא כל הזמנים של 270 שהוא היה בו רק בשנה שעברה. מהנתונים הללו ניתן להסיק כי עוצמת ההתאוששות הכלכלית שאנו חווים מאז שיא משבר הקורונה מגולמת יותר ויותר בהערכות, ולא כמו בתחילת הדרך, שהציפיות היו שחורות והמצב בפועל היה הרבה יותר טוב.

רבים מהכלכלנים שבוחנים את הנתונים הכלכליים בארצות הברית סוברים כבר תקופה כי הנתונים כבר לא כל כך טובים, ולמעשה הנתונים מציגים האטה בפעילות הכלכלית, מה שיתכן ויגרום לירידות בשוקי ההון.

אלו שעוקבים במסירות אחר מדד ההפתעות של סיטיגרופ מראים נימוק לדברים ולא מסתמכים רק על תחושת בטן. העובדה שהמדד בוחן את היחס בין הנתונים הכלכליים בארצות הברית לבין הציפיות של האנליסטים בשוק, מביא לכך שכלכלנים רבים רואים במדד כלי שיכול לנבא את עתיד שוקי ההון בארצות הברית.

המדד אמנם לא משקף מידע על הנתונים הכלכליים האם הם חיוביים או שמא שליליים, אך הוא משקף האם האנליסטים צדקו בתחזיות שלהם או שהנתונים בפועל אינם תואמים לתחזיות.

במידה והמדד חיובי, הדבר מעיד שהנתונים הכלכליים הצליחו לעקוף את התחזיות באופן יחסי (כמובן שאם הוא חיובי מאוד כמו בשנה שעברה זה אומר שהנתונים עקפו את התחזיות בגדול). לעומת זאת, אם וכאשר המדד שלילי, כמו מה שקורה ממש בימים אלו לאחר תקופה של דשדוש, הדבר מעיד שהנתונים הכלכליים פספסו את התחזיות ובעצם האנליסטים צפו לנתונים יותר חיוביים לכלכלה מאשר התוצאות בפועל.

כרגע, כמו שניתן לראות בנתונים, המדד עבר להיות שלילי ולדעת רבים הדבר מעיד על גל ירידות הולך ומתקרב. שכן מעקב היסטורי אחרי המדד יכול ללמד אותנו שלמדד ההפתעות הכלכליות היה קשר די הדוק לביצועים של שוקי המניות בעולם בעשור האחרון – וירידתו האחרונה מצביעה על הרעה צפויה בביצועים של המניות.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים