שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » המיליארדר היהודי שלדון אדלסון נפטר בגיל 87
תורם ענק
אדלסון היה הבעלים של העיתון 'ישראל היום' ודורג כאחד האנשים העשירים בעולם. בשנה האחרונה התמודד אדלסון עם מחלת הסרטן. אדלסון צפוי להיקבר בישראל
שלדון אדלסון | צילום: lev radin, שאטרסטוק

איש העסקים היהודי-אמריקני ובעליו של העיתון ישראל היום שלדון גארי אדלסון נפטר היום (שלישי) בגיל 87, זאת כשנתיים לאחר שנודע כי הוא חולה בסרטן מסוג לימפומה שאינה הודג'קין. בהודעת "לאס וגאס סנדס" על פטירתו נמסר כי הלווייתו תיערך בישראל.

"מייסדנו ומנהיגנו בעל החזון, שלדון ג. אדלסון, הלך לעולמו הלילה בגיל 87 מסיבוכים הקשורים לטיפול בסרטן הלימפומה שאינה הודג'קין", נכתב בהודעה. "כמי שנולד למהגרים וגדל באזור עני של בוסטון, הפך אדלסון מנער שמוכר עיתונים בפינת רחוב לאחד מהיזמים המצליחים בעולם".

ממחלק עיתון לבעל עיתון

אדלסון נולד בשכונת דורצ'סטר שבבוסטון, בנם של שרה וארתור אדלסון. משפחת אביו הייתה ממוצא יהודי אוקראיני ויהודי ליטאי. אמו היגרה מאנגליה, אביו היה נהג מונית, ואמו ניהלה חנות לסריגה. אדלסון הצעיר נהג למכור עיתונים בפינות רחוב ובגיל 12 החל לעבוד כעצמאי. העסק הראשון שהקים היה לממכר מוצרי טיפוח ובשנות ה-60 הקים עם שני שותפים חברה לטיולים. במהלך השנים עבד אף כסוכן משכנתאות, יועץ השקעות ויועץ כספי. אדלסון נולד למשפחה שתמכה במפלגה הדמוקרטית, אך במהלך השנים דעותיו נטו יותר לאלה של המפלגה הרפובליקנית והפך לאחד מתורמיה הבולטים.

תחילת עושרו של אדלסון הייתה בארגון תערוכת המחשבים COMDEX (אנ') שאותה פיתח יחד עם שותפיו. התערוכה הראשונה התקיימה בשנת 1979. COMDEX הייתה תערוכת המחשבים המקצועית המובילה בעולם ברוב שנות ה-80 וה-90 של המאה ה-20.

לתחום העיתונות נכנס אדלסון בישראל, שבה לא היו לו כמעט עסקים. לדבריו החלטתו להשקיע בשוק התקשורת בישראל "לא נבעה רק ממניעי רווח, אלא גם, ואולי בעיקר, מרצוני להציע לציבור הישראלי הזדמנות לתקשורת הוגנת ומאוזנת".

פעולתו בשוק התקשורת החלה בשנת 2006, כשחברת ניוזקו שבבעלות בני הזוג רכשה 50% מהבעלות בחינמון "ישראלי" ששלמה בן צבי ייסד כמה חודשים לפני זה. כעבור מספר חודשים נחלקו בן צבי ואדלסון, על רקע רצונו של אדלסון בעיתון יותר רציני, בעוד בן צבי טוען שאין היתכנות כלכלית לתוכניות של אדלסון. השליטה ב"ישראלי" נותרה בידי בן צבי, אולם חלק גדול מעובדי העיתון, בראשות העורך עמוס רגב (שאותו הביא אדלסון) עזבו והצטרפו לחינמון החדש שאדלסון הקים – ישראל היום. בין אדלסון ובן צבי החל מאבק משפטי שכלל תביעות הדדיות. ב-2012 הגיעו לפשרה שתוכנה נשאר חסוי.

ישראל היום החל לצאת ביולי 2007. העורך הראשי היה רגב, והמו"ל אשר בהרב, שהיה מנכ"ל "ישראלי". בשנת 2010 הוא הפך לעיתון הישראלי היומי בעל שיעור החשיפה הגבוה בימי חול. מאז 2017 הוא הנפוץ ביותר גם בסופי השבוע. החל מחודש מאי 2018 מכהנת מרים אדלסון כמו"ל של העיתון.

העיתון, שהוא בבעלות פרטית, לא מפרסם את נתוניו הכספיים. אבל לפי התצהיר של שלמה בן צבי במהלך הסכסוך המשפטי ביניהם, ולפי נתונים שמיקי רוזנטל טוען שנחשף אליהם, אדלסון מפסיד כ-100 מיליון ש"ח בשנה על העיתון. נגד העיתון נטען שהוא שימש כדרך לתמיכה כספית מאסיבית של אדלסון בנתניהו. ב-2014, אחרי ששלמה בן צבי נקלע לקשיים כספיים רכש אדלסון את מקור ראשון תמורת 14 מיליון ש"ח, ואת אתר החדשות של מעריב, nrg (שבהמשך נסגר) תמורת 3 מיליון.

תורם ענק בארץ ובארה"ב

אדלסון היה אחד מהתורמים הבולטים במאה ה-21 עבור מועמדי המפלגה הרפובליקנית ומטרות שמרניות בארצות הברית. בשנת 2005 היו אדלסון ואשתו מרים בין 53 התורמים שתרמו רבע מיליון דולר לטקס ההשבעה השני של נשיא ארצות הברית ג'ורג' וו. בוש, שהיה מועמד המפלגה הרפובליקנית. בשנת 2007 מימן אדלסון את שדולת Freedom's Watch (אנ') התומכת ביוזמת המלחמה בטרור של הנשיא בוש ומקדמת מועמדים רפובליקנים לקונגרס של ארצות הברית.

במהלך הבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית במפלגה הרפובליקנית ב-2012 תמך אדלסון תחילה בניוט גינגריץ' ואחר כך במועמד הסופי מיט רומני. סך תרומותיו למועמדי המפלגה הרפובליקנית בשנה זו עמד על 92 מיליון דולר. ב-2012 תרם עם אשתו כעשרה מיליון דולר עבור ניוט גינגריץ'. אדלסון השתתף בהקמת קואליציית היהודים הרפובליקנים והוא יושב ראש ועד המנהלים שלה. הקואליציה תמכה במיט רומני והשיקה קמפיין בשם "חרטת הקונה" (Buyer's remorse) שיועד לקהל המצביעים היהודי, התומך ברובו באופן מסורתי במפלגה הדמוקרטית. בקמפיין הועברה ביקורת על עמדות ברק אובמה בכל הנוגע לישראל ולמזרח התיכון.

במהלך הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2016 הודיע אדלסון על תמיכתו במרקו רוביו לראשות המפלגה הרפובליקנית. לאחר שדונלד טראמפ נותר המועמד הרפובליקני היחיד עבר אדלסון לתמוך בו, והיה לתורם הגדול ביותר לקמפיין של טראמפ (מלבד טראמפ עצמו), עם תרומה של 20.5 מיליון דולר. לטקס אירועי ההשבעה של טראמפ תרם אדלסון חמישה מיליון דולר.

אדלסון התנגד להקמת מדינה פלסטינית. בשלהי כהונתם של ג'ורג' בוש ואהוד אולמרט, הביע התנגדות לקיום ועידת אנאפוליס.

שלדון ומרים אדלסון תרמו 25 מיליון דולר ל"יד ושם". בני הזוג הם תורמים בולטים של פרויקט תגלית, המממן ביקורי בני נוער בישראל. מאז 2007 תרמו בני הזוג יותר מ-100 מיליון דולר לפרויקט. באפריל 2018 תרמו בני הזוג אדלסון 70 מיליון דולר ל"פרויקט תגלית", לרגל שנת ה-70 לעצמאות ישראל ולציון 18 שנים לפרויקט.

ב-1996 תרם אדלסון לעמותות למען בנימין נתניהו, ומאז המשיך לקיים קשרים הדוקים עם נתניהו. בעקבות עתירה של העיתונאי רביב דרוקר וחדשות ערוץ 10 בבקשה לחשוף את מועדי שיחות הטלפון שנערכו בין אדלסון לנתניהו בין השנים 2012–2015 וערעור שהתקבל בבג"ץ, פרסם נתניהו הודעה שבה נאמר כי הם שוחחו כ-40 פעם בשנה בממוצע.

ב-30 לדצמבר 2020 עלה המרגל הישראלי יהונתן פולארד לישראל במטוס פרטי שבבעלותו של אדלסון, לאחר שריצה 30 שנות מאסר ועוד 5 שנות איסור יציאה מארה"ב.

אדלסון הוא אחד התורמים הגדולים לארגונים יהודיים. הוא ואשתו מרים תרמו 25 מיליון דולר להקמה בלאס וגאס קמפוס חינוכי יהודי מהגן ועד התיכון. באפריל 2014 תרם 16.4 מיליון דולר לעמותת SpaceIL הישראלית. באותה שנה תרמו בני הזוג אדלסון 5 מיליון דולר לפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל. ביוני 2017 תרמו בני הזוג אדלסון 20 מיליון דולר להקמת פקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, וזו נקראה על שמם. במרץ 2015 תרם 12 מיליון דולר לארגון IAC וב-2018 עוד כ-13 מיליון דולר.

רעייתו: "הותיר חלל שלא ניתן למלאו"

רעייתו, דר' מרים אדלסון, ספדה לו: "בכאב עצום, אני מודיעה על מותו של בעלי שלדון אדלסון, כתוצאה מסיבוכים של מחלה שממנה סבל ארוכות. שלדון היה השותף שלי בתחום הפילנתרופיה, הפעילות הפוליטית והיזמות. עבורי – כמו גם לילדיו, נכדיו, שלל החברים והמעריצים שלו, עובדיו ושותפיו לעבודה – הוא מותיר חלל שלא ניתן למלאו".

"רבות כבר נכתב ונאמר על איך שלדון, כבן למהגרים עניים, צמח לצמרת העסקית בזכות עבודה קשה, גאונות, השראה, ויושרה. הוא היה סיפור הצלחה אמריקני יזמות. כאשר שלדון השיק מיזם חדש – כל העולם הסתכל עליו בציפייה דרוכה".

"הוא היה פטריוט אמריקני: בוגר של צבא היבשה של ארה"ב שנתן סכומי כסף אדירים לפצועי מלחמה ופעל למען ארה"ב, המדינה הנפלאה הזאת, היכן שרק יכל. הוא היה היהודי הגאה ביותר בעולם, שראה במדינת ישראל לא רק מימוש של הבטחה היסטורית לעם סגולה שהרוויח זאת, אלא גם מתנת האל לכל האנושות".

"שלדון היה טוב לב. הוא נתן באופן תדיר מהונו למטרות פילנטרופיות שקשה למנותן, והוא לא ציפה להוקרה; לפעמים אף העדיף להישאר אנונימי. הוא היה ישיר בדיבור שלו, ובשני העשורים האחרונים גם סבל מהמחלה הכואבת, הוא תמיד היה רגיש לצורכיהם של אחרים. די אם תבקרו באחד מהמלונות שלנו ותראו מיד את התקרות הגבוהות שעוצבו על-ידיו, ותשימו לב שהוא היה יכול לנצל את השטח ליצירת עוד מקומות מסחר. אך הוא התעקש לא לעשות זאת כדי שכל האורחים שלנו – ללא קשר לאמצעים העומדים לרשותם – ירגישו כמו ינשמו אוויר חופשי באווירה רגועה מלכים, וקסומה".

"כאשר מגיפת הקורונה פרצה והמלונות נאלצו להיסגר, הוא התעקש שכל עשרות אלפי האנשים שעובדים עבורו ימשיכו לקבל את משכורתם וימשיכו ליהנות מביטוח רפואי. כל אותם אנשים ומיליונים של אחרים שנחשפו לנדיבותו האדירה של שלדון, מעידים על אישיותו וערכיו. אך הוא הלך הרבה מעבר לשיפור חייהם של אנשים: הוא עזר לנווט את דרכיהן של מדינות".

"חלק מהשינויים ההיסטוריים שהוא עזר ליצור ידועים. ישראל ובמקומות אחרים, בארה"ב, חלקם אינו ידוע. עבור שלדון, כלל לא היה חשוב שיכירו בתפקיד החיוני שהוא מילא. מה שנחשב זה שהדברים הטובים ייעשו. היה לו אכפת להילחם עבור מה שנכון, אפילו אם יש לעשות את זה לבד", דבר הגב' אדלסון שהובאו בעיתון ישראל היום.

במערכת הפוליטית בישראל נפרדו

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין: "שלדון אדלסון ז״ל היה ציוני בכל מאודו, יהודי חם עם אהבה גדולה למדינת ישראל. פעילותו בישראל ובכל העולם למען המדינה היתה ידועה ברבים. פטירתו היא אבדה לכל אוהבי ישראל. בתקופתי כיושב ראש ועדת ההיגוי של תגלית, שלדון היה אחד התורמים הגדולים של התכנית. ראיתי מקרוב את מעשיו, מסירותו, האכפתיות את נדיבותו. ראיתי מקרוב עד כמה חשובה לו הציונות, בדיוק כמו המורשת של אביו, כפי שנהג לציין. יהי זכרו ברוך״.

שרת התחבורה מיל׳ מירי רגב: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של שלדון אדלסון. איש רוח, חזון וחסד, שפעל ללא לאות למען מדינת ישראל, למען העם היהודי בכל רחבי העולם והוביל עשייה פילנתרופית ציונית חסרת תקדים. תנחומיי הכנים לרעייתו מרים היקרה ובני המשפחה, שימשיכו את דרכו ומורשתו המפוארת. יהי זכרו ברוך".

יו"ר ימינה נפתלי בנט: "שלדון אדלסון היה פטריוט יהודי, מגדולי האוהבים של האומה היהודית ויירשם לנצח בדברי הימים של מדינת ישראל. שלדון ז״ל ולצדו מירי אשתו האוהבת, פעל יומם ולילה למען חיזוק העם היהודי בכל העולם, למען ביצור בטחון ישראל, למען גיוון הדעות בישראל, ולמען שמירה על שלמות ארץ ישראל. עם ישראל יזכור אותו לנצח. אני שולח את תנוחמיי למירי ולילדיו".

יו״ר סיעת ימינה, ח״כ איילת שקד: "שלדון אדלסון היה יהודי עם לב חם, תורם גדול לפרויקטים למען העם היהודי בארץ ובעולם. הוא פעל רבות בקרב הממשל האמריקאי למען מדינת ישראל ולקח חלק חשוב ומשמעותי בהעברת השגרירות האמריקאית לירושלים. ‏אני שולחת תנחומים לאשתו ד"ר מרים אדלסון ובני משפחתו, מותו הוא אבידה גדולה למדינת ישראל".

שר החינוך יואב גלנט: "שלדון ז״ל היה יהודי חם אשר עבורו מדינת ישראל ועם ישראל היו הדבר החשוב מכל. לצד תרומות ביד רחבה, רובן בסתר, הוא רתם את השפעתו העצומה ואת הונו הרב למען מדינת ישראל ובטחון אזרחיה. משתתף בצער המשפחה. יהי זכרו ברוך".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים