שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » המינהל מציג מתווה להסדרת הקרקעות ביו"ש
הסוף לבג"צים?
באופן מפתיע הציג המנהל האזרחי בפני הממשלה מתווה להסדרת מעמד הקרקעות ביו"ש אשר ישים קץ לפלישה הפלסטינית על אדמות מדינה ולטענות לגזלת קרקעות על ידי המתיישבים
יישוב מעבר לקו הירוק | צילום: Boris-B, שאטרסטוק

האם אחד הנושאים הנפיצים ביותר מבחינת ישראל והרגישים מהבחינה הבינלאומית עומדים לקראת הסדרה?

המינהל האזרחי הציג בפני הממשלה מתווה להסדרת מעמד הקרקעות ביהודה ושומרון, שמאחורי הקלעים אף זכה לאישור היועץ המשפטי לממשלה, כך חושף הבוקר 'ישראל היום'.

במידה והממשלה תקדם את המתווה, הרי שהדבר יביא לקץ ההשתלטות על אדמות מדינה והפלישה אליהן ביהודה ושומרון מצד הפלסטינים, ויביא אל סיום הטענות לפלישה על אדמה פלסטינית כנגד המתיישבים.

לפי הדיווח, המינהל האזרחי שבמשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים, המליץ להחיל ביהודה ושומרון הסדר מקרקעין אשר יחליף את התהליך המסורבל וארוך השנים המתקיים כיום, של הכרזה על אדמות מדינה לאחר ביצוע סקר קרקעות.

הסדר מקרקעין הוא תהליך שבו עורכים מיפוי של השטח ומזמינים את כל מי שטוען לבעלות עליו, לבוא ולהגיש מסמכים המוכיחים את טענתו. לאחר מכן בונים לוח תביעות של כל מי שטוען לבעלות על הקרקע, עורכים בירור ובונים לוח זכויות אשר מסדיר את מעמד הקרקע ואת בעליה. על לוח הזכויות אפשר לערער בפני שופט הסדר, ולאחר מכן מפורסם הלוח הסופי והקרקע נרשמת בטאבו על שם בעליה. זהו הליך סופי ומוחלט, שאי אפשר לערער עליו לאחר סיומו.

הדברים נאמרו בתשובה לשאילתה שהגיש ח"כ עוזי דיין (הליכוד) לשר הביטחון, בה ביקש לדעת מדוע מתמהמהת ההכרזה על אדמות מדינה שכבר נסקרו, בעוד הרשות הפלשתינית משתלטת ללא הפרעה על אדמות בשטח C.

בתגובה לשאילתה של ח"כ דיין, הגיב בימים האחרונים משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים: "המלצתנו הראשית היא להחיל הסדר מקרקעין באיו"ש בהדרגה, אשר תוצאותיו מוחלטות וסופיות, כאשר היתרונות של הסדר מקרקעין עולים על המשאבים המושקעים בהכרזות על אדמות מדינה, אשר אלה נתקפים בעררים ובתי משפט, הליך האורך לעיתים שנים רבות, גם לאחר ההכרזה, ותוקפה אינו מוחלט, וזאת בניגוד להסדר מקרקעין".

יצוין, כי המלצה זו, נבחנה בזמנו על ידי היועמ"ש והועברה למשרד ראש הממשלה ולשרי הביטחון שכיהנו במשרד בשנתיים האחרונות וכעת ממתינה ההמלצה להחלטת הדרג המדיני.

כשברקע ביטול חוק ההסדרה, והעיכוב בקידום תוכנית המאה והחלת הריבונות, נראה כי רק תהליך של הסדר מקרקעין יביא לאחר יותר מ־50 שנה להסדרה של מעמד הקרקעות באיו"ש ולרישום בטאבו של הבתים בהתנחלויות, וגם ייתן מענה אמיתי למהלך המואץ של הפלשתינים בשנים האחרונות, אשר החלו בעצמם בהליך הסדר מקרקעין, לרבות בשטח c.

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן הגיב לדיווח ומסר כי זה "מהלך חשוב ביותר של המנהל האזרחי. כמובן אנחנו נתבונן בזהירות בדרכי ובמהירות הביצוע, אך ללא ספק מדובר בצעד נוסף המשווה את מעמד ההתיישבות לדין הנוהג בישראל הקטנה. מדי יום המערכת מבינה יותר ויותר שהחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון בלתי נמנעת. היא איננה סיסמה ריקה מתוכן עוד, אלא מהלכים מעשיים שמנרמלים את שגרת חיינו במרחבי יו"ש".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים