שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » המכרז הראשון ב'דיור במחיר מופחת' יצא לדרך
התכנית של ליצמן
המכרז הראשון 'במחיר מופחת' יצא לדרך • מדובר בפרויקט לבניית 523 יח"ד בשכונת הפארק בבאר שבע • לטענת מומחים אין שיפור משמעותי בין התכנית החדשה ל'מחיר למשתכן'
דיור במחיר מופחת | צילום: Romolo Tavani, שאטרסטוק

המכרז הראשון בתכנית 'דיור במחיר מופחת' שהגה ח"כ יעקב ליצמן יצא לדרך. מדובר במכרז בשכונת הפארק בבאר שבע. ליצמן הציע כמה מתחמים אשר שיווקם בחודש יוני במתכונת מכרז 'מחיר למשתכן' נכשל ומוצע בימים אלו במתכונת של 'מחיר מופחת'.

תכנית הדיור החדשה של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, "דיור במחיר מופחת", היא התוכנית שמחליפה את 'מחיר למשתכן' שהשיק שר האוצר לשעבר, משה כחלון, אי שם ב-2015 ותוקפה פג בשנת 2015.

על פי התכנית, תחולק הארץ לשלושה אזורים בהם יתבצעו שיטות שיווק שונות, על מנת לאפשר מגוון פתרונות דיור במחיר מופחת לאזורים שונים.

המכרז הראשון בתכנית מיועד לרכישת זכויות מתחמים. מדובר במתחם שלא הצליח להימכר והיה לו רק הצעה אחת על ידי מגיש יחיד בשני מתחמים בלבד, שנסגרו במחיר של 7,656 שקל למ”ר.

המכרז מיועד לבניית 523 דירות סך הכול. 210 יח"ד (40% מהמתחם) יימכרו במחיר מופחת לזכאים בלבד ו-313 יח"ד נוספות (60% מהמתחם) יימכרו לכל דורש במחירי 'שוק חופשי'.

התמהיל בכל בניין יהיה מעורב – גם דירות במחיר מופחת וגם דירות שוק חופשי. דירות שיינתנו במסגרת אישור הקלה יימכרו אף הן במחיר מופחת. חבות בגין היטל ההשבחה בגין הקלה זו, אם תאושר, תחול במלואה על הזוכה.

הזוכה במכרז יהיה מי שיציע את המחיר הנמוך ביותר למ"ר דירתי. מציע שיבחר להגיש הצעה שתכלול, מחיר למ"ר דירתי בסכום השווה למחיר המינימום, נדרש להוסיף דבר נוסף בעת התשלום.

במקרה שבו תוגש יותר מהצעה אחת במחיר המינימום של המכרז, יזכה במכרז המציע אשר רכיב התוספת לקרקע שהגיש הוא הגבוה ביותר. במצב בו יהיו שתי הצעות זהות הגבוהות ממחיר המינימום ייערך תמחור בין ההצעות, וכל אחד מהמציעים יוכל להגיש הצעה נוספת תוך שבעה ימים מיום ההודעה.

אם הזוכים בהגרלה, לא ירכשו את מלוא הדירות במחיר המופחת הכלול במכרז, יהיה הזוכה במכרז רשאי, באישור מוקדם של משרד הבינוי והשיכון, למכור את היחידות שנותרו לכל דורש ובתנאי שהמחיר לא יעלה על המחיר שנקבע בתנאי המכרז. באישור המשרד ניתן יהיה גם למכור את הדירות לזכאי דיור ציבורי. ניתן להגיש הצעה למתחם אחד או יותר וכן להגביל את הזכייה במספר מסוים של מתחמים.

מחיר המקסימום למ”ר דירתי בכל המתחמים נקבע על סך 7,700 שקל + מע"מ. מחיר המינימום למ"ר דירתי בכל המתחמים נקבע על סך 6,300 שקל + מע"מ. כיוצא בזה המחיר לדירות 4 חדרים ממוצעות, בשטח 125 מ"ר + 14 מ"ר מרפסת, נמכרות סביב 10,500–10,000 שקל למ"ר. דירות מיוחדות כגון דירות גן ודירות פנטהאוז ומיני – פנטהאוז נמכרות במחירים הנעים סביב 11,000- 14,000 שקל למ"ר. היוצא הוא שסך ההכנסות הצפויות בפרויקט נאמדות בכ-193 מיליון שקל.

בדיקת היתכנות כלכלית לפרויקט העלתה כי ליזם רווח יזמי בשיעור של כ-14% במחיר המקסימום של המכרז.

האם אכן מדובר במהפכה לעומת תכנית 'מחיר למשתכן'? השוואה בין המחירים במכרז החדש בבאר שבע לבין דירות 'מחיר למשתכן' שהתפרסמו בעבר במתחם ושלא נמצא להם דורש (יש כיום 40 כאלה), מגלה שהמחירים דומים למדי. במילים אחרות: זכאים יכולים כבר כיום לרכוש דירות באותו המחיר, מבלי להמתין לכל התהליך שכלול במכרז החדש, גם מבחינת המחיר וגם מבחינת היצע יחסית גדול של דירות על המדף.

לדברי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, "מעיון ראשוני במכרז החדש נראה שמדובר בתוכנית, שבסיס ההתמחרות לה, דומה מאד לקודמתה תוכנית 'מחיר למשתכן'. גם כאן, היזמים מתמחרים על מחיר המוצר הסופי ולא על מחיר הקרקע, כאשר המחיר הנמוך למוצר הסופי הוא זה שזוכה, מה שיוביל שוב את היזמים למתח רווחים נמוך יחסית בפרויקטים אלה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים