שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » המניה שלימדה אותנו שיעור על שורט סקוויז
גיים סטופ
כך הצליחו כמה בלוגרים צעירים נטולי השכלה פיננסית מינימלית להפוך את וול-סטריט למינימום שוק הכרמל • דניאל שבקס עם המדריך לשורטיסט המתחיל בשוק ההון
איבדה ביממה האחרונה 60% מערכה. מניית גיים-סטופ | צילום: שאטרסטוק

כל מי שקצת מתעניין בחדשות שוק ההון בשבועות האחרונים שמע על תופעה מדהימה שנקראת שורט סקוויז. היא התרחשה בכמה מניות והידועה שבהם גיים-סטופ (GME).

אם גם אתם שמעתם על תופעת השורט-סקוויז, בוודאי שמעתם שיש קהילות רבות של משקיעים שהתאגדו בניסיון להפיל את השורטיסטים.

הדבר נשמע מאוד מעניין כי זו מלחמה של המשקיעים הקטנים בקרנות הגידור הגדולות שמרוויחות על חשבוננו. נשמע כמו סיפור רובין הוד – ואינני מדבר על פלטפורמת ההשקעות, אלא על הגיבור האנגלי שנהג לגנוב מהעשירים ולתת לעניים.

כדי להבין את הסיפור נחזור בדיוק שנה בזמן. ב-3.2.2020 מניית גיימסטופ היתה שווה 3.95 $, כיום בדיוק שנה אחרי השווי שלה הוא 90 $ (רק לפני כשבוע המנייה נסחרה לפי שווי של 450 $).

מדובר בחברה די סטנדרטית שנוסדה בדאלאס שבטקסס ב-1984. החברה הייתה המשווקת הקמעונאית הגדולה בעולם של משחקי ווידאו ומשחקי מחשב, אבל כבר תקופה ארוכה יש ירידות במכירות והיא נמצאת בהפסדים.

אין ספק שכל מי שילמד קצת על החברה לא ימצא היגיון בזינוק במחיר של מניה של חברה חלשה ומפסידה, שבכלל נמצאת כמעט לפני פשיטת רגל.

הזינוק הזה קורה בגלל עדר משקיעים חסרי ניסיון, שקונים מניות רק בגלל שקראו על כך ברשתות החברתיות רדיט וטיקטוק. הקניות של העדר גרמו לתופעה שנקראת שורט סקוויז.

כדי להסביר את התופעה יש להבין קודם כל מה זה שורט, ומדוע השורטיסטים (אלו שעושים את השורט) עושים זאת.

נניח שישנה מניה שנסחרת בשווי של 10 דולר ואני חושב שהשווי שלה גבוה מדי, ולדעתי היא צריכה להיות שווה 7 דולר, ולכן ברור לי שמחירה יירד בעתיד. כדי למכור את המניות, אני צריך לפנות לברוקר – בנק/בית השקעות כדי שימצא מישהו שמחזיק במנייה ומוכן להלוות לי את המניות תמורת עמלה. את המניות שקיבלתי בהלוואה אני יכול למכור בשוק ההון. מכירה של 100 מניות לפי המחיר של 10 דולר תניב לי 1,000 דולר. אם המחיר אכן יירד ל-7 דולר, אוכל לקנות 100 מניות בשוק תמורת 700 דולר, להחזיר אותן לגוף שהלווה לי, ולסגור את הפוזיציה ברווח של 300 דולר .

ועכשיו נחזור לעדר שלנו ולתופעת השורט סקוויז שהוא יצר. שורט סקוויז הוא תהליך של זינוק במחיר המניה  ובדוגמה שלנו מניית גיימסטופ, שבה ישנם מספר גדול של שורטיסטים שממתינים שמחיר המניה ירד. הזינוק החד מגיע לאחר עלייה של מחיר המניה מסיבה כלשהי – ובמקרה שלנו הסיבה היתה הבלוגרים והמשקיעים שקיבלו המלצות בקבוצות שלהם להסתער על המניה ולגרום הפסדים לשורטיסטים.

בעקבות העלייה בשווי המניה נוצר לחץ על השורטיסטים למזער את ההפסד שלהם דרך קניית המניה.

השורטיסטים מתחילים לקנות מניות בהיקף גדול, מה שמביא לעלייה חדה במחיר המניה, מכניס עוד שורטיסטים למעגל הקונים וכן הלאה.

עד כאן זה נשמע פשוט מעולה. קבוצה של משקיעים מתאחדת במטרה טובה ולגיטימית – לעשות רווחים. אבל זה מאוד גרוע לעשות זאת בשיטת העדר ורק בגלל המלצות של כמה בלוגרים צעירים וללא כל ידע כיצד עובד שוק ההון.

משקיעי העדר הרוויחו הרבה כסף כרגע, אבל בסופו של דבר המציאות מנצחת והניצחון שלהם לא יצליח לעד. תתארו לכם שכל המשקיעים שנכנסו עד לתאריך מסוים עשו רווחים אדירים של עשרות ומאות אחוזים בימים בודדים, אבל כדי לממש את הרווחים הם זקוקים למשקיעים נוספים שיקנו מהם את המניות. כרגע הרווח הוא על הנייר וכדי לממש אותו ולהפוך אותו לרווח ממשי יש למכור את המניות.

כך שאותם בלוגרים ימשיכו להמליץ על קניית המניה ויבואו משקיעים נוספים וחוזר חלילה. כל עוד זה עובד הכל טוב, אבל ברגע שהמשקיעים לא ירצו להיכנס כי יבינו את מה שכל אחד צריך לראות כרגע – והוא שמחיר המנייה תלוש מהמציאות – האחרונים שיקנו את המניות יפסידו ובענק.

אגב, רק ביממה האחרונה איבדה מניית גיים-סטופ לא פחות מ-60% מערכה, מה שכמובן מוכיח את הבעייתיות שבתופעה (וזה די נדיר לכתוב טור שתוך שעות ספורות הופך לנבואה שמתגשמת).

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים