שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "הנגב במצב חירום כפי שלא היה מעולם"
שדולת א"י
חברי שדולת א"י נחשפו הבוקר למחלוקות הקשות בממשלה בסוגיית הנגב. ויכוח התפתח בין הממשתפים בדיון האם לחזק את השרים שקד ואלקין הנאבקים על הנושא בממשלה
יואב קיש, יואב גלנט ושמחה רוטמן | צילום: באדיבות המצלם

חברי שדולת א"י בראשות ח"כ יואב קיש וח"כ אורית סטרוק קיימו הבוקר כינוס חירום מיוחד בעקבות ההפקרות בנגב. ראשי השדולה ביקשו לחזק את השרים איילת שקד וזאב אלקין שלהבנתם הם היחידים בממשלה שבולמים את דרישות רע"מ בענין החלטת הממשלה על תכנית החומש והסדרת שלושת היישובים בנגב.

עם זאת חלק מהמשתתפים ובראשם ח"כ יואב גלנט סירבו להצטרף לדברי התמיכה בשני השרים בטענה כי גם שקד ואלקין חתומים על המציאות הבלתי נסבלת בנגב שהיא בגדר סכנה להמשך הציונות.

בהצהרה אותה הקריאו ראשי השדולה דרשו מממשלת ישראל לעמוד איתן ולהבטיח את עתידו של הנגב כחלק ממדינת ישראל הריבונית, וזאת באמצעות חידוש וחיזוק ההתיישבות היהודית, פינוי הפזורה הבדואית וכינוסה אל תוך ישובים מוסדרים, ושימור אדמות המדינה.

"אנו מחזקים את השרים זאב אלקין ואיילת שקד שעומדים על משמר האינטרסים הישראלים בנגב, וקוראים לכלל שרי הממשלה לתמוך בהם באופן אקטיבי אל מול הלחצים המופעלים עליהם".

אנו קוראים: לחדש מיד את פעילות קק"ל בנגב בכל האתרים במיוחד באתר שבו הופעלה אלימות וטרור בדואית. לאשר מיד את החלטת הממשלה להקמת הישובים במבואות ערד, ללא תלות בהסכמת רע"מ. לא לוותר בשום אופן על סעיף האכיפה בתכנית החומש. לא לוותר על הנגב. חשיבות חתימת-הסכמה מ-70% מהפזורה הבדואית להתכנס לתוך הישובים החדשים שיוקמו כתנאי להפקדת התכניות הינה קריטית למניעת הפקרת אדמות מדינה. למנוע הכשרה דה פקטו דרך הטבות מס, והטבות כלשהן, לפזורה הבדואית הבלתי-חוקית בנגב.

יו"ר שדולת א"י ח"כ יואב קיש פתח את הדיון ואמר: "בעשור האחרון אמנם לא היו הצלחות גדולות אבל כן היתה מגמת בלימה של הבניה הבלתי חוקית. התגברו ההריסות וחוקק חוק קמיניץ. כל זה נמחק היום לחלוטין. המצב היום הוא הפקרות מוחלטת. שטחים שמאבדים עליהם אחיזה ללא כל הליך מרסן. החומה האחרונה בממשלה בפני ריסוק הנגב הינם שקד ואלקין".

"ביקשנו מקק"ל להגיע ולהציג סטטוס נטיעות ולצערי הם כנראה בהוראה מגבוה החליטו לא להגיע. אני יכול לומר מהבירור שערכתי שיש היום נטיעות במקומות שאולי פחות מייצרים עימותים. זה טוב וזה חשוב אבל לא יכול להיות שבמקומות שבהם נתקלים בטרור ואלימות של הבדואים רמ"י מתקפלת ומוסרת את המפתחות לידיהם".

יו"ר שדולת א"י ח"כ אורית סטרוק הוסיפה: "אנחנו במצב חירום בנוגע לנגב שלא היה מעולם. מעולם לא הגענו להתנגשות טקטונית כפי שיש עכשיו. בין הגישה של הבדואים והתנועה האיסלמית שהנגב צריך להפוך לאוטונומיה פלסטינית לבין המוטיבים הציונים הכי בסיסים כמו התיישבות יהודית ונטיעות שעליהם קמה הציונות".

"תפקידה של שדולת א"י מאז ומעולם היה לתת לממשלה את הרוח והלחץ הנגדי של הימין אל מול הלחצים משמאל ומדינות אירופה וארה״ב אבל אף פעם לא היה מצב שנאלצנו לתת את הלחץ הנגדי מול רוב הממשלה עצמה".

"נכון לעכשיו ולפי מה שאנחנו יודעים על הסוגיות הקשות האלו האם ישמרו אדמות מדינה, אלקין ושקד הם אלו שעומדים ומתעקשים על הדברים הבסיסים שבלעדיהם לא רק שאין נגב אין ציונות. הם נאבקים על כבשת הרש וחובתנו לחזק את העמידה שלהם ולהאיר בזרקור את הנקודות שעליהם יש ויכוח. הכניעה שתהיה בנגב תהיה עם משתיק קול ולכן אנחנו חייבים לזעוק את זעקת הנגב כדי שלא תהיה השתקה עם משתיק קול".

מנגד השר לשעבר ח"כ יואב גלנט תקף את השרים שקד ואלקין ואמר: "הסיטואציה היא שהקרב על ארץ ישראל לא הסתיים ב48. המערכה נמשכת באמצעות השתלטות על הקרקעות בכל ארץ ישראל. קרב שנמשך- תוך סיוע כבד מאוד של מדינות בעולם הערבי ומדינות אירופאיות. השלב הבא הוא אלימות שמרוויחה הישגים כלכליים ופשעי שנאה שמנסים להביא להשגים לאומניים. בנגב הממדים הם שונים לחלוטין והם חצו מזמן את הרף של פשיעה פלילית והגענו לסיטוציה בנגב של פשיעה לאומנית".

"השינוי הדרמטי בחודשים האחרונים הוא שרעם תופסת את הנגב כאוטנומיה שלה. אין דין ודיין ואין חוק וסדר. זו מציאות שאסור לנו להשלים איתה. ממשלת ישראל מאפשרת לרעם זכות וטו על הרעיון הציוני בנגב. היא לא מאפשרת להרוס בית אחד כי אז הממשלה תיפול".

ח"כ שמחה רוטמן: "אין בעיית אכיפה במדינת ישראל. הקמנו את ׳מעלה פולה׳ בנגב ותוך שעות אחדות הטרקטורים הרסו את המקום. ראינו את הטרקטורים עובדים מהר מאוד, אז יש יכולת ביצוע. אבל מערכת האכיפה מוחזקת בגרון ע״י רעם ומרצ".

ח"כ עמיחי שיקלי: "הממשלה הרופסת והאומללה הזו מתקפלת בפני הטרור והדבר הזה לא יכול להימשך. הציונות חייבת ללכת בכל הכח קדימה. הדבר הזה עולה לנו בעתיד הילדים שלנו. אסור לנו להשלים יותר עם המציאות הזו".

ח"כ משה ארבל: "העובדה שאנחנו מאבדים את המשילות כמעט לחלוטין במדינת ישראל הריבונית היא בלתי נתפסת ברמה ערכית ברורה. הבריחה של גורמי משטרה משפיעה באופן ישיר על המשילות בנגב. אנחנו חייבים לייצר קואליציה כמה שיותר רחבה שמבינה את הסכנה הגדולה. אנו במציאות של שתי מדינות והדבר הזה הוא בלתי נתפס. אנחנו חייבים לעשות הכל כדי שיהיה ברור שחוק המדינה חל על כולם".

ח"כ מיכל וולדיגר: "חבל שחברי הכנסת ממפלגת בן גוריון פועלים הפוך ממה שפעלו אבות אבותיהם. בממשלה צריכים להבין מה הדברים החשובים באמת ועליהם להאבק על הנגב לפני שנאבד אותו".

מנכ"ל רגבים מאיר דויטש: "מדינת ישראל היא כמו ספינה. מרגע סיבוב ההגה, לוקח זמן רב עד שרואים שינוי בשטח. אנחנו רואים ירידה במספר המבנים הלא חוקיים שניבנו בנגב בשנים האחרונות. זוהי תוצאה של חוק קמיניץ ותכנית החומש הקודמת שהתקבלה ב 2017 והסתיימה לפני חודשיים. בימים אלה מגובשת תכנית החומש חדשה ואסור שהממשלה תקבל אותה בלי שמירה על פרק האכיפה כפי שהייתה בתוכנית הקודמת. אם פרק האכיפה לא יהיה חלק מהתכנית, אנו נראה שוב עליה קיצונית בקצב הבניה הלא חוקית במרחב".

יו"ר תנועת אם תרצו, מתן פלג: "על פי הערכות ישנם כ 1500-2000 בדואים הלומדים בחברון. מדובר באוניברסיטה ממש של החמאס. ברגע שבכל שנה כמות כזו של בדואים מגיעים ללמוד בחברון הוראה ולימודי דת, הם מייצרים דור חדש של מורים שמלמדים את הנערים שאין דבר כזה של מדינת ישראל. המל"ג חייבת לעודד הקמת מכללה לבדואים בנגב, במקום להכיר באוניברסיטת חברון".

יו"ר החטיבה להתיישבות, ישי מרלינג: "קיימת החלטת ממשלה שעברה ב-2011 על הקמת חמישה יישובים בתל ערד. אנו ניצבים לפני החלטת ממשלה שנייה, שתוך ימים יכולה לעבור ובעקבותיה החטיבה להתיישבות ערוכה להעלות טרקטורים לשטח. זה לא נושא שצריך להיות במחלוקת. אנו רואים את המאמצים של שקד ואלקין בנושא, אבל גם ממשיכי דרכו של בן גוריון חייבים לתמוך בהחלטה זו, שכן בנגב ייבחן העם בישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים