שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בעולם » הנדיבות עלתה למשלם המסים 6 טריליון דולר
ארצות הברית
ארה"ב הפכה לדוגמה ומופת בכל הקשור לניהול המשבר הכלכלי בצל הקורונה אל מול האזרחים עליהם שפך הממשל טריליוני דולרים – אך כעת מתברר כי אין ארוחות חינם
דגל ארה"ב ברקע מדדי שוק ההון | צילום: Poring Studio, שאטרסטוק

רבים בישראל מביטים בקנאה גלויה ובלתי מוסתרת על האחות הגדולה ארצות הברית והאופן בה מתמודדת כלכלתה בחודשים האחרונים עם נזקי המשבר.

בשונה מישראל, בארצות הברית כל משק בית קיבל בחצי שנה האחרונה מאז פשט הנגיף והכה בחוזקה ברחבי המדינה, סלי מזון בשווי עשרות אלפי דולרים, זאת ללא קשר לחבילות הסיוע של הממשל לעסקים קטנים.

הנשיא טראמפ, שנמצא בעיצומה של שנת הבחירות, אותה החל עם נתונים פנטסטיים בתחום הכלכלה כאשר הבטיח כזכור לשקם במערכת הבחירות לפני 4 שנים, בטרם נבחר לכהן כנשיא, מצא את עצמו לפתע עם נגיף שהגיח משום מקום בהפתעה כשהוא מותיר מילוני אמריקנים בביתם ללא עבודה וההכנסה החודשית הקבועה שלהם.

כחלק מהאסטרטגיה להשקיט את גלי המחאה, החליט הממשלה לפזר כספים ללא אבחנה לכל רחבי האוכלוסייה האמריקנית שגילתה מצוקה לנוכח נזקי הנגיף, כך שהאזרח האמריקני בניגוד לישראלי, בעזרת הממשל, פחות הרגיש כי הנגיף פוגע בכיסו.

אלא שכעת מתברר כי אין ארוחות חינם, גם לא בארצות הברית. כאשר עולה מנתוני משרד האוצר האמריקני כי שנת התקציב המסתיימת בעוד כחודש, עומדת כבר כעת על גירעון בסך 6 טריליון דולר כאשר שליש מתוכם הם על חשבון תכנית הסיוע לשיקום נזקי הקורונה.

מה שיותר מדאיג את משרד האוצר הוא העובדה כי ההכנסות ממיסים בתקופה זו עומדות על 3 טריליון דולר בלבד.

לפי הדיווח ב'כלכליסט', הגירעון הנוכחי הוא יותר מכפול גרוע מהגירעון הקודם ב-2009, אז נאבקה וושינגטון עם השלכות המשבר הכלכלי של 2008. אך גם לפני המגפה, ארה"ב נמצאה בדרך לגירעון של יותר מטריליון דולר השנה – גם הוא משמעותי במונחים היסטוריים, אך ההוצאות שנועדו לרכך את השפעות הקורונה העלו את הגירעון לאין שיעור. יצוין, כי משרד התקציבים של הקונגרס חזה החודש שארה"ב כנראה תגיע לגירעון שנתי של 3.3 טריליון דולר, יותר מפי שלושה לעומת הגירעון של השנה שעברה.כאשר בסיכום יעמוד סך החוב הממשלתי על 26 טריליון דולר.

מנתוני משרד האוצר האמריקני עולה עוד, כי ברבעון השני של השנה נרשמה התכווצות של יותר מ30% בקצב השנתי של הכלכלה האמריקנית. מדובר בהתכווצות הגדולה ביותר מאז החל התיעוד, בו בזמן שגל הפיטורים במשק האמריקני וסגירת בתי עסק עדיין נמשכים.

על פי הדיווח, בערך 30 מיליון בני אדם – כ-20% מכוח העבודה האמריקאי – עדיין מקבלים דמי אבטלה כלשהם, למרות פתיחתה ההדרגתית של הכלכלה, יצוין כי כלכלנים רבים בארצות הברית מעריכים כי אין מדובר בסוף הסאגה וכי הדבר עלול להחריף.

בתוך כך, יוזמה שהעלו הרפובליקנים לפיו יינתן הצעה למתן מענק סיוע נוסף בסך 300 מיליארד דולר נחסמה על ידי הדמוקרטים שטענו כי מדובר בסכום נמוך מדי.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים