שיתוף
תגובות
חדשות » הנשיא אירח את טקס 'יום היציאה מארצות ערב'
בביתו בירושלים
הרצוג: "תקוותי כי השינוי החשוב באזורנו, ובוודאי ביחסים עם מדינות המפרץ, האמירויות, מרוקו ומדינות נוספות, יהדק את הקשר בינינו ובין כל בני ובנות העם היהודי"
טקס ממלכתי במשכן הנשיא לציון יום היציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב Photo by Kobi Gideon / GPO | צילום: אבי קנר

נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח היום, (ג') את הטקס הממלכתי לציון יום היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן בבית הנשיא בירושלים. בטקס השתתפו השרה לשוויון חברתי מירב כהן, ח"כ לשעבר ויוזם החוק לציון יום היציאה והגירוש ד"ר שמעון אוחיון, המשנה לראש העיר ירושלים פלר חסן- נחום, יו"ר הפדרציה הספרדית העולמית חיים כהן וח"כ ושר הביטחון לשעבר יצחק מרדכי.

בשנת 2014 נחקק החוק שקבע כי ה-30 בנובמבר יהיה יום הציון ליציאת יהודי ארצות ערב ואיראן. התאריך שנבחר, יום לאחר ההכרזה ההיסטורית באו"ם בכ"ט בנובמבר, כיום שמסמל את הרגע בו היציבות בקהילות היהודיות בארצות ערב החלה להתערער. בעקבות הצבעת העצרת הכללית של האו"ם להקמת מדינה יהודית, שינו מדינות ערב את יחסן לאוכלוסייה היהודית שבשטחן, והקהילות היהודיות החלו לקרוס. רובם הגדול של יהודי ארצות ערב נאלצו לעזוב חסרי כל את המדינות שבהן נולדו וחיו.

הנשיא פתח את דבריו ואמר: "הסיפור שאנו מספרים אותו היום מדבר על נשים וגברים שהתחילו את חייהם הרחק מכאן, ונדרשו להתחיל מאפס לבנות את ביתם, לייצר את פרנסתם, לגדל את משפחתם, ולגבש את זהותם מחדש- בארץ ישראל במדינת ישראל. יוצאי ומגורשי ארצות ערב ואיראן הפכו ברבות השנים לגדולי האומה לשרים, נשיאים, רמטכ"לים ושופטים, אנשי רוח ומעש. אך הדרך גבתה מחיר כבד מנשוא. כעבור שבעה עשורים אין ספק כי זהו סיפור הצלחה עולמי. אך בה בעת סיפור הגירוש של יהודי ערב ואיראן – סיפור שאני מכיר היטב בצורה אישית על אף שזה לא דומה בכל קהילה."

הנשיא שיתף מסיפורו האישי: "אמי אורה הרצוג ודודתי סוזי אבן, שנולדו למשפחת אמב"ש, שהתגוררה באיסמעיליה וקהיר דאגו לספר לי את סיפורן – איך בין לילה ברחו ממצרים אחרי מהומות איומות שהחלו בעקבות החלטת האו"ם בכ"ט בנובמבר. היא ראתה את עצמה כאחד מ850 אלף איש ואישה, מתינוקות בני יומם ועד קשישים, אשר מצאו עצמם מושלכים מבתיהם, מגורשים מארץ הולדתם, והופכים לפליטים חסרי-כל. סיפור מטלטל על שנאה חסרת-רסן, על גזענות והסתה."

"אבל – וגם את זאת חשוב להדגיש, זהו גם סיפור שיש בו המון אופטימיות, כיוון שלכל אחת ואחד ממאות אלפי היהודים שגורשו, היה בית חדש ישן בארץ ישראל. עם זאת למרבה הצער, עד היום לא נטלו על עצמן מדינות ערב אחריות למה שעוללו לקהילות העתיקות והמפוארות שחיו בהן מאות ואלפי שנים, עובדה המעצימה אף יותר את חומרתם של מאורעות אלו."

הנשיא חתם את דבריו ואמר: "תקוותי כי השינוי החשוב באזורנו, ובוודאי במערכות היחסים עם מדינות המפרץ, האמירויות, מרוקו ומדינות נוספות, יהדק את הקשר בינינו ובין כל בני ובנות העם היהודי."

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן אמרה: "את כל העשייה שלנו וכל המאבק שלנו להנכיח את התרבות ואת המורשת שלנו, יוצאי עדות המזרח, בחברה הישראלית, עלינו לעשות רק ממקום של אהבה, של שותפות גורל וסולידריות חברתית. צריך לעשות סוף לשיח שעושה שימוש בנושאים העדתיים על מנת לפלג ולחרחר ריב ושנאה בין חלקים שונים בעם. זו ממש לא התרבות עליה גדלתי בבית הוריי. אני לא רוצה לייפות את המציאות. יש בעיות, יש פערים, יש אפליה. אבל הדרך להתמודד איתם היא לתקן, ולא לשבור."

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים