שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » הנשיא ביידן פגש את ראש המוסד כהן
מפגש חריג
הנשיא האמריקאי נפגש באופן חריג עם ראש סוכנות הביון בכדי לשמוע את העמדה הישראלית על המגעים עם איראן. אכזבה במערכת הביטחון מהשיחות עם ארה"ב
יוסי כהן | צילום: דובר צה"ל

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש המוסד יוסי כהן נפגשו ביום שישי) בבית הלבן ודנו על הנושא האיראני – כך נחשף ב'חדשות 12'. מדובר במפגש שנערך כחלק מסדרת פגישות של משלחת ישראלית לארצות הברית עם גורמים אמריקניים. ראש הממשלה בנימן נתניהו תדרך את ראש המוסד באשר למסרים העיקריים שיש להעביר בפגישה.

על פי הדיווח של יונה לייבזון, ככל הנראה הפגישה נקבעה תוך כדי הביקור של המשלחת, ותואמה ביום שישי. היא התקיימה בבית הלבן בנוכחות הנשיא ביידן, ראש המוסד כהן ובכירים במועצה לביטחון לאומי. מלבד הנושא האיראני, הגורמים דנו על סוגיות נוספות באזור.

מדובר במפגש חריג לאור הפרוטוקול, שלפיו בדרך ככל מנהיג המדינה הוא שפוגש ראשון את הנשיא הנכנס, ונתניהו טרם פגש את ביידן מאז שהאחרון נבחר. אם נוסיף לכך את העובדה שבעקבות הקורונה פגישות עם מדינות אחרות נערכות לרוב באופן מקוון, ואת כך שלאחרונה אין הרבה מפגשים פנים אל פנים בבית הלבן – ניווכח שמדובר במפגש חריג למדי.

לדברי גורמים בירושלים שצוטטו ב'ווינט', הפגישה התקיימה לבקשתו של ביידן וביוזמתו. בביקורו בארה"ב כהן נפגש גם עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ועם בכירים ב-CIA ובגופי מודיעין אחרים. בפגישות הציג כהן את דאגתה של ישראל מהחזרה המסתמנת של ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן.

ב'וואלה' דווח כי במערכת הביטחון קיבלו באכזבה את תוצאות השיחות שערכו חברי המשלחת שנסעה לוושינגטון, במטרה להשפיע על פרטי הסכם הגרעין המתהווה בין המעצמות ואיראן. בכירי המשלחת, בהם ראש אגף אסטרטגיה ואיראן במטכ"ל, אלוף טל קלמן, העבירו את רשמיהם מהשיחות, וההערכה במערכת הביטחון היא שממשל ביידן נחוש לשוב להסכם הגרעין משנת 2015 ולקדם בשלב מתקדם יותר הסכם ארוך טווח.

על פי הדיווח, האמריקנים נחושים לסגור את פרטי החזרה להסכם הישן ולהודיע על כך בהקדם, לפני חודש יוני, כדי לאפשר לטהראן להציג לציבור האיראני הישגים לקראת מערכת הבחירות שצפויה להיערך במדינה. גורמים בכירים במערכת הביטחון ניסו להשפיע על בכירי הממשל האמריקני, ולהבהיר כי דווקא בשל העובדה כי האיראנים מתעקשים מצרכים פנימיים לסיים את התהליך עד לחודש יוני, נכון ללחוץ אותם עם הגב לקיר.

"האמריקנים מקשיבים אך לא מנדבים פרטים, ומתנהלים בקשיחות בכל מה שקשור לפרטי ההסכם", אומרים גורמים ביטחוניים. עם זאת, התברר להם כי איראן לא מסכימה לחזור להסכם הישן אם האמריקאים לא יבצעו בו שינויים, ובנוסף לכך יסירו את הסנקציות הנוספות שהטיל עליהם הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, הכוללות הגבלות על בכירים במשמרות המהפכה – וכי הבית הלבן מתכוון להיענות לדרישות אלו.

כזכור, היועץ לביטחון לאומי של ישראל מאיר בן שבת ועמיתו האמריקני ג'ייק סאליבן נפגשו בשבוע שעבר בשגרירות ישראל בוושינגטון. בלב המפגש ביניהם עמדו האיום האיראני ובפרט הכוונה האמריקנית לחתום על הסכם הגרעין איתה. לפגישה הצטרף גם רוב מאלי, הממונה מטעם הממשל האמריקני לשיחות הגרעין עם איראן.

הפגישה בין ראש המוסד לנשיא ארה"ב באה כשברקע דיווחים על התקדמות בשיחות בין איראן למעצמות בווינה על חזרה להסכם הגרעין בין טהרן למעצמות שנחתם ב-2015. במסגרת ההסכם ההוא הוסרו רוב הסנקציות הבינלאומיות מעל הרפובליקה האיסלאמית, והיא בתמורה צמצמה את תוכנית הגרעין שלה.

סגן שר החוץ האיראני, השליח של משמרות המהפכה למשא ומתן על הסכם הגרעין, עבאס ערקאצ'י אמר מוקדם יותר כי הושגה הסכמה על הסרה של סנקציות סקטוריאליות על מאגרי האנרגיה והבנקאות. הוא הוסיף כי מלבד לכך, יש רשימה ארוכה של אישים ומוסדות שיוסרו מהם העיצומים. "יש הסכמה להסיר את רובם מהרשימה. השיחות על המקרים הבודדים יימשכו", הוסיף הבכיר האיראני.

שגריר רוסיה בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מיכאיל אוליאנוב, אמר היום: "אנחנו לא צריכים לצפות לפריצות דרך בימים הקרובים. אנחנו צריכים פשוט להמשיך בעבודה הדיפלומטית, ויש לנו כל סיבה לצפות שהתוצאה הסופית תהיה מוצלחת ושהיא תגיע די בקרוב, בתוך כמה שבועות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים