שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » הסיכוי של רוכב אופנוע למות – פי 16 מבמכונית
מפחיד
ברקע זינוק של כ-40% במספר רוכבי האופנוע שנהרגו מאז תחילת השנה התכנסה היום ועדת המשנה לבטיחות בדרכים לישיבה ראשונה, כשעל שולחנה 52 קסדות להמחשת מספר ההרוגים
תאונת אופנוע. אילוסטרציה | צילום: Branislav Cerven, שאטרסטוק

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התכנסה היום לישיבתה הראשונה שהוקדשה לנתוני הפגיעה של רוכבי אופנועים בתאונות דרכים, שזינקו מאז תחילת השנה ב-40% לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

במשך כל אורכו של הדיון הוצגו לחברי הכנסת ולמוזמנים, על שולחן הוועדה, 52 קסדות שנאספו מרוכבי אופנועים, רובן קסדות שכבר הצילו חיים של רוכבים בתאונה ומאז הן לא בשימוש. הדבר נועד להמחיש, מעבר לכל אמירה, את גודל המחיר בחיי אדם המשולם בדרכים.

היו"ר טופורובסקי התייחס לזינוק האמור במספר ההרוגים מקרב האופנוענים, ואמר כי לא מדובר בגזירת גורל, וכי אם קצת תשומת לב אפשר להציל חיים.

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, הציגה לחברי הוועדה נתונים, לפיהם הסיכוי של רוכב אופנוע למות בתאונת דרכים גבוה פי 16 משל הנוסעים במכונית.

טבת ויזל הוסיפה וציינה, כי מאז תחילת השנה ועד לחודש אוגוסט נהרגו 12 רוכבים בתאונות בהן עף הרוכב על מעקה הבטיחות. לדבריה, הסדרת פס מגן תחתון במעקות הבטיחות זה אחד הדברים הדחופים שיש לטפל בהם. "מאז אמצע 2019 ובמהלך 2020 לא ניתן תקציב להשלמת המיגון. אני מרימה דגל אדום – מדובר בפעולה דחופה שחייבים לתעדף ולמצוא לה תקציב", אמרה.

במהלך הדיון, ביקשה טבת ויזל מחברי הוועדה לאשר תקציב של שני מיליון שקל לתוכנית ההכשרה לרוכבים להתמודדות עם מצבים מסכני חיים, וציינה כי הרשות תעלה בקרוב בקמפיין הסברה לרוכבים.

לדברי מנהלת תחום תקציבי הפיתוח במשרד התחבורה, אושרית קלפוס, בעוד שתקציב האחזקה המינימלי, שיאפשר טיפול בכל הבעיות, עומד על שני מיליארד שקל בשנה, חברת נתיבי ישראל מתוקצב בממוצע ב-1.375 מיליארד שקל בשנה בלבד. כתוצאה מכך חסרים לה 635 מיליון שקל בשנה, ומכאן נובע הצורך לתעדף פעילויות ולכן אין תקציב להשלמת הטיפול במעקות הבטיחות. לדבריה, לפי מודל האחזקה של נת"י נדרשים 44 מיליון שקל בשנה, במשך 9 שנים, להשלים את הטיפול במעקות, כאשר 15 מיליון שקלים בשנה נדרשים להוספת המגן התחתון.

ראש מחלק תנועה באגף התנועה במשטרה, נועם בגינסקי, הקפיץ את חברי הוועדה הערבים, לאחר שאמר כי המשטרה מבצעת אכיפה בעיקר במקומות המועדים, כמו בכבישי הצפון ובמרכזי הערים. אך במגזר הערבי ישנה הפקרות של רוכבים שנוסעים ללא קסדה ומשתוללים על הכביש. "הכי קל זה להתנער ולהאשים את הקורבן, אבל אי אפשר להשוות בין האכיפה בגוש דן לאכיפה ביישובים הערבים", אמרה ח"כ חטיב יאסין. ח"כ אמטאנס שחאדה התייחס גם הוא לטענת המשטרה, ואמר: "רק אתמול נהרג ילד בן 8 בתאונה מחרידה. אם הוא לא היה ערבי סיפורו היה פותח את מהדורות החדשות".

יו"ר מועדון האופנועים הישראלי, אליקו אלג'ם, אמר כי מעקות הבטיחות הן גיליוטינה שחייבים לטפל בה. "מאמצע 2019 אין תקציב ואי אפשר להתעלם מזה יותר".

בנוסף, עלתה הטענה כי מדיניות המיסוי הממשלתית מובילה גם היא לאסונות. לדברי איש התקשורת ורוכב האופנוע, אלי אילדיס, "המיסוי הגבוה על צמיגים לאופנועים חסר היגיון וגורם לאנשים לחסוך ולסכן את חייהם. כך קורה גם בציוד המגן". אילדיס קרא לחברי הוועדה להפחית את המס כדי להקל על הרוכבים. בנוסף, הוא התייחס גם לצבע הסימונים בכבישים במרכב העירוני, ואמר כי מדובר בצבע זול שגורם להחלקה של הרוכבים.

לקראת תום הישיבה התייחס נציג אגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, לטענות על המחסור בתקציבים ואמר כי השמיכה תמיד קצרה. לדבריו, "בתוך תקציב של כמעט 1.4 מיליארד שקל בשנה צריך למצוא גם 15 מיליון לטובת מיגון המעקות. קלפוס הגיבה ואמרה: "הכסף גם ככה לא מספיק ליישום כל התקנות. שיגידו לנו איזה תקנות לא ליישם ב-2021".

היו"ר טופורובסקי סיכם ואמר כי צריך למצוא את אותם 15 מיליון השקלים. הוא הוסיף כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הטיפול גם בחינוך ובהסברה וגם בטיפול בתשתיות, ותעשה הכל כדי למצוא את התקציב הדרוש לטיפול במעקות הבטיחות. "צריך לעשות כל מה שניתן כדי להפחית את הסיכוי שאנשים יפגעו שלא לצורך, זו עבודת קודש ואנחנו לא נרפה ממנה", אמר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים