שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הסעיף שונה והדיון נגרר לצעקות בין הח"כים
חוק הקנסות
ח"כ אשר לחברי כחול לבן: "אתם דופקים מיליון בעלי עסקים בשם הפופוליזם אם הייתי מביא רוטציה הייתם הולכים, צבועים". ח"כ פרידמן: "יש לכם תורה שהיא סם מוות", עפ"ל
יעקב אשר ואיתן גינזבורג | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ועדת החוקה חידשה הבוקר (רביעי) את הדיון בהגדלת הקנסות, לאחר שחבריה לא הצליחו להגיע אתמול להסכמות. לקראת הדיון, שונה הסעיף המאפשר להוציא צו-סגירה למוסדות חינוך או למוסדות דת שהפרו את תקנות הקורונה. על פי הנוסח החדש, צעד כזה יתאפשר רק אם ניתנו למוסד שני דוחות ב-30 הימים שקדמו להוצאת הצו.

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר התנגד בדיון לסעיף שהכניס יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, לפיו ניתן יהיה לקנוס מוסד חינוך בקנס הגבוה רק במקרה שיש באותו מוסד חינוך מעל 40 תלמידים. ח"כ זוהר הבהיר שלא יסכים להצביע על הסעיף הזה ושהוא דורש שכל מוסד חינוך שייפתח בניגוד להנחיות, בלי קשר למספר התלמידים, ייקנס.

מיכאל מלכיאלי ואחמד טיבי | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) בדיון: "אנחנו נגד החוק הזה, וכל הפלפולים של קצין כזה או אחר, אחוז הקנסות של מעל 5000 זה לא הדבר שיפתור את הקורונה. אם אתם תומכים בעסקים הקטנים למה אתם תומכים בחוק? מאות אלפי עסקים קטנים בסכנת סגירה. 5000 לעסק קטן זה חמור מאוד. לפני שאתם מניחים חוק תביאו נתונים שמראים תופעה כזו של הפרת חוק על אף ה-5000 הקיימים. קשה לנו לסמוך על המשטרה שלא מגינה על האזרחים שלנו ברחובות ואתם מצפים שנאשר את זה?"

היו"ר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "פתאום כולם שכחו את ההוא מהפלאפל. יש בתוך זה מיליון בעלי עסקים שאתם דופקים אותם בשם הפופוליזם. אם אני מביא עכשיו אישור מביבי לרוטציה אתם קמים והולכים, צבועים, צבועים. דופקים את כל העסקים הקטנים, צבועים. יאיר גולן אומר דברים שאני לא אוהב אבל הוא לפחות עקבי".

מיקי זוהר | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן): "שוטר מגיע ורואה הפרה ואז צריך להתקשר לקצין בדרגת רב-פקד? אתם רוצים לאיין את כל המנגנון של החוק הזה".

ח"כ תהלה פרידמן (כחול לבן): "אתם כל הזמן אומרים על מפרי ההנחיות שמדובר בקומץ, שוליים, שהמיינסטרים שומר וכמעט הכל סגור. אבל בימים האחרונים אתם מתאבדים פה בהגנה על המוסדות המפרים. המצאתם תורה חדשה שבה פיקוח נפש לא מעל הכל. ניסו לרצוח ברכבת הקלה ואתה מגן על האנרכיסטים האלו. חז"ל אומרים על לימוד תורה זכה-נעשית לו סם חיים, לא זכה- נעשית לו סם מוות. יש לכם תורה שהיא סם מוות", גידפה הח"כית, עפ"ל.

יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

היו"ר ח"כ אשר: "לא שמעתי אותך מדברת על אחוז הרציחות בציבור החרדי לעומת ציבורים אחרים. קיבלנו על עצמנו את הדיל במחאה גדולה ובאחריות. יש פה רצח אופי ולא אשתמש במעמדי כדי לזרוק את זה לפח. הסכמנו להעלאת הקנסות למרות שזה פופוליסטי כי אם הייתה אכיפה סיסטמתית היינו במקום אחר".

"בנוסח שלפניכם שני הדברים העיקריים של מטרת החוק קיימים למרות שאני לא אוהב את זה. ברגע שמאפשרים להכפיל ל-10,000 חייבות להיות איזשהן מדרגות. אם בחינוך הגיעו 20 ילדים לחצר זה כמו שמישהו פתח בניין ומלמד את כל ביה"ס?"

"כשדנו בחוק הזה בזמנו אמרו ח"כ אבידר ואחרים שלא ניתן סמכות אכיפה לפיקוח העירוני בטענה שהפקחים נשלטים ע"י העיריות. הגנתי על כך ברמה מסוימת בקנסות סטנדרטיים. כאן העלינו רף והכפלנו אותו. אמרנו שההחלטה היא שאם הולכים מעל 5000 צריך אישור קצין. אני עדיין חושב שמוסדות ציבור חינוך ורווחה לא צריכים להיות בזה. בחוק הקודם החרגנו חינוך רווחה ודת בצווי סגירה, כך שתמיד התייחסנו לכך אחרת", דברי אשר.

יעקב אשר | צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

רפ"ק אורי בוצמסקי מהמשרד לביטחון פנים אמר בדיון: "קנסות המושפעים ממספר האנשים הנמצאים במקום מקשים מאוד על האכיפה, כאשר ההנחיה במקרה של ספק לקבוע את מספר העובדים או המשתתפים באירוע היא ללכת לסכום הנמוך של הקנס. כנ"ל לגבי מוסודת חינוך. זה לא סביר ששוטר יכנס למוסד חינוך ויתחיל לספור כמה תלמידים יש בכיתה או כמה כיתות פתוחות. זה לא סביר בעינינו מה גם שיתכן שבעוד מספר ימים מוסדות החינוך יפתחו".

לפי הצעת החוק הקנס המרבי שניתן יהי לקבוע בתקנות לגבי הפרת הגבלות מסוימות יועלה כך שבמקום 5,000 ₪ יעמוד על 10,000 ₪; בדברי ההסבר נכתב כי העלאת הקנס המרבי תאפשר לקבוע מדרג של קנסות בהתאם לגודל העסק, מספר המשתתפים באירוע, מספר התלמידים במוסד החינוך ועוד. כן מוצע בהצעת החוק להרחיב את האפשרות להוציא צווי סגירה ובין היתר להוציא צווי סגירה למוסדות חינוך. בנוסף, מוצע לאפשר להטיל כפלך קנס על מי שהפר את הבידוד פעם נוספת יומיים לאחר שקיבל הודעת תשלום קנס

לפי הנוסח המסתמן בתום הדיון שנערך משעות הבוקר: ייקבעו בחוק הגבלות על הטלת הקנס המוגדל, כך שניתן יהיה להטיל את הקנס המוגדל רק על עסקים בהם מספר העובדים עולה על 5 עובדים, על אירועים לפי מספר המשתתפים – במקרה של אירוע שהתקנות אוסרות את קיומו- 20 משתתפים ואירוע שהתקנות קובעות הגבלה על מספר המשתתפים המותר בו- כפול מהמותר. ובמוסדות חינוך- אם מספר התלמידים במקום עולה על 35

במקרה של מוסדות חינוך, הגורם המוסמך לתת את הקנס המינהלי יהיה שוטר באישור קצין משטרה בדרגת רב פקד ומעלה או פקח עירייה באישור ראש יחידת הפיקוח או גורם פיקוח שהוסמך לכך על-ידי ראש הרשות

הקנסות הגבוהים מעל 5000 ייקבעו בתקנות שיובאו לאישור ועדת החוקה והם יותקנו בהתאם למדרג שנקבע בהצעת החוק, המתחשב בין היתר ברמת הנזק או חומרת הסיכון מהעבירה

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים