שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » העצה הכלכלית הכי טובה שמופיעה במדרש
פרשה בגובה העיניים
החשיפה של אונקלוס: אין לנו שום דרך לכוון במצווה הזו, אבל בלעדיה אנחנו לא יכולים לעשות את הדבר הכי חשוב ביהדות
ברית מילה | צילום: natushm, שאטרסטוק

המצווה היסודית שמקיים כמעט כל יהודי באשר הוא, ועושה אותה בלי כוונה מצידו, אבל בששון ובשמחה מצד המשתתפים בה – נמצאת בפרשתנו.

נשמע מסתורי?

מצוות ברית מילה.

כל יהודי זוכה להיכנס בבריתו של אברהם אבינו בגיל שמונה ימים, כשהוא אינו מודע עדיין למצווה שהוא זוכה לקיים, אבל הנוכחים שמחים מאוד בכך שהוא זוכה להצטרף רשמית ומעשית לעם היהודי.

בערך כעשרים שנה אחר כך, מתבצע טקס דומה, כשהפעם הנימול מהעָבָר הוא האבא שעורך ברית מילה לבנו. בכך, הוא מביע רטרואקטיבית את הסכמתו על הברית שנערכה לו עצמו כשהיה קטן… (והוא מוציא על זה הרבה כסף לסעודת ברית, ועושה זאת בשמחה!)

מעשה שמביא המדרש, עוזר לנו להבין ערך מוסף במצוות ברית המילה, מלבד העובדה שהיא כרטיס הכניסה לחיק היהדות:

אחיינו של אדריאנוס קיסר רומי, אונקלוס, הגיע לדודו הקיסר ושאלו: "אדריאנוס, דודי היקר, ברצוני לקבל ממך עצה; חפץ אני להשקיע בעסק בצורה הטובה ביותר. איזה כלל תוכל לתת לי שבכמה מילים ימצה את מיטב ההדרכה לעסקאות?"

אדריאנוס נענה בשמחה לאחיינו המשכיל, אונקלוס. "דע לך", הסביר אדריאנוס בארשת רצינית, "העסקה הטובה ביותר היא, לקחת סחורה שהערך שלה ירד מאוד בשוק, תרכוש ממנה הרבה, וכשערכה יעלה בחזרה – תוכל להרוויח ממנה רבות".

אונקלוס הודה לדודו נרגשות ויצא מהארמון. האמת היא שלרגע הוא לא חשב להיות סוחר. ממש לא. נפשו כלתה ונמשכה ללימוד יהדות, ובתוך-תוכו נרקמה בחשאי המשאלה להתגייר…

כעת הפליג לארץ ישראל וישב ללמוד תורה אצל רבי אליעזר ורבי יהושע, לא לפני שערך ברית מילה.

מספר שנים חלפו, וכעת רבי אונקלוס, המוכר לכולנו כמחבר 'תרגום אונקלוס' על התורה, הגיע שוב לדודו הקיסר.

אדריאנוס הבחין שאחיינו השתנה. זקן עיטר את פניו, לבושו היה מעודן יותר מטוגה רומאית זרוקה ברישול. "אונקלוס, אתה חוזר מטיול בהודו?" שאל הקיסר הגדול.

"לא, דודי היקר", השיב לו אונקלוס, "התגיירתי. אני יהודי!"

את זעקת התדהמה של אדריאנוס, נותיר לכם לנחש לבד. אבל לאחר ההלם הגדול שאל אותו אדריאנוס: מי הכריח אותך להתגייר? איזו שטיפת מוח עשו לך היהודים?

אונקלוס השיב לדודו שהוא עצמו רצה ללמוד את התורה, ומי שנתן לו את העצה לכך, היה לא אחר מאשר אדריאנוס. "לא כך אמרת לי, לחפש סחורה שערכה ירד וסופה לעלות? לא מצאתי הגדרה אחרת ל'סחורה' זו מאשר היהודים. כאשר יֵצְאו הם מן הגלות – אני אעלה יחד עימם ברוחניות".

שאל אותו אדריאנוס: "ולמד תורתם ואל תמול?" למה לך ברית מילה.

ענה לו אונקלוס: "אפילו חכם וזקן בן מאה שנה שבמלכותך, שצבר הרבה ידע בחייו, לא יוכל להבין את תורתם ללא ברית מילה. ואילו היהודים, קטן שבהם בן שלוש וארבע שנים, יודע איך נברא העולם ומה עשה האלוקים בכל יום מימי הבריאה"… סוד זה גילה לנו אונקלוס: 'ברית', כשמה כן היא. הקדוש ברוך הוא טבע בנו חותם גופני כדי להכניס אותנו בברית איתו. את ביצוע הברית אנו מקיימים דרך לימוד התורה. כאשר יהודי הוגה בתורה הוא מתקרב אל הקדוש ברוך הוא יותר ויותר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים