שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הסתיימה עדותו של הרב רבינוביץ בפני ועדת החקירה
אסון מירון
לאחר עדותו של הרב רבינוביץ, צפוי להעיד ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה. למחרת יעיד אלי פריינד, מנכל אתר הרשב"י, ואחריו יעיד עד ראייה
הרב שמואל רבינוביץ' מעיד בפני ועדת החקירה | צילום: מתוך שידור חי

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מתכנסת הבוקר (שני), לשמוע את עדותו של יו"ר ועדת החמישה, רב הכותל והמקומות הקדושים. הרב שמואל רבינוביץ. אתמול מסר את עדותו בפני הועדה ניצב שמעון לביא מפקד המחוז הצפוני במשטרה.

לאחר עדותו של הרב רבינוביץ, צפוי להעיד ניצב בדימוס אלון אסור, שהיה מפקד המחוז הצפוני במשטרה. למחרת יעיד אלי פריינד, מנכל אתר הרשב"י, ואחריו יעיד עד ראייה לאסון.

הרב רבינוביץ' פותח את עדותו: "אני מברך על הבדיקה של כל האתר הזה, חבל שזה בנסיבות כאלו מצערות. יש שם הרבה אינטרסים, גם אני חלק ממשפחת השכול, איבדתי אחיין באירוע הזה. טרגדיה נוראה. הלב כואב. וחבל שהגענו לשם כדי לבדוק את מה שקורה במקום הזה".

הרב המשיך ואמר: "מירון לא שייך לאף חוג, הוא שייך לכל עם ישראל, יש חוגים שמנסים לנכס את המקום הזה לעצמם וצריך להתנהל לפי רוחם, עשיתי הכל כדי למנוע זאת, שילמתי על זה מחיר כבד. לא קל להתנהל במקום הזה. הקמת ועדת החמישה – הייתה מהלך נבון כדי לתקן קצת ממה שהיה".

הרב רבינוביץ מעיד בפני הועדה על התקופה הראשונה שלו בראש ועדת החמשה של מירון: "היו הפגנות על יד הבית שלי, ירושלים לבנה כשלג – אלפי פאשקווילים מידי יום שישי, נאלצתי להיות מאובטח 24 שעות. דברים שלא ידעתי. עמדתי נדהם. לשם נכנסתי".

הרב רבינוביץ' ממשיך בעדותו ואומר: "כשנכנסתי לתפקידי המצב שם היה נורא. אין תשתיות. בניה בלתי חוקית, כבלי חשמל בכל מקום. כל מרצפת שניסינו להזיז שם, מלחמה. החלטתי שאסור להיכנע כי המקום מסוכן מאוד. היתה סכנה. כל ילד יכל לגעת בכבל חשמל ולהתחשמל".

"ועדת החמישה לא הייתה מעורבת בל"ג בעומר. בשנת 2008 עם המינוי של הוועדה, הייתה הסכמה עם משרד המשפטים, שאיננה יכולה ואין לה סמכות (לטפל באירועי ל"ג בעומר). אין לה את הכישורים לנהל אירוע בסדר גודל כזה. הממשלה קיבלה החלטה שמי שאחראי על האירוע זה המרכז הארצי ומשטרת ישראל".

"בפועל, ועדת החמישה לא הייתה מעורבת, לא הוזמנה אפילו לאף ישיבה של היערכות, לאורך כל השנים, לקראת אירועי ל"ג בעומר. זה היה דבר מובן מאליו".

יו"ר הוועדה מרים נאור: "מעבר דב והמדרגות כפי שאמרת הם בשטח שבניהול ועדת החמישה. אם יש בעיה עם המעבר, לא תפקידכם לטפל?". הרב רבינוביץ ענה: "לא ידענו שיש בעיה. יועצי הבטיחות שלנו – אף אחד לא העיר. אף אחד לא בא ואמר שיש בעיה עם גשר דב. אף אחד לא העיר שיש תקלה בגשר".

נאור: "הלכת עליו פעם?". הרב רבינוביץ: "מסתבר שכן. לא מסתובב הרבה באתר, לא נעים לשמוע נאצות ולהסתובב עם אבטחה".

נאור: "תולדות אהרן, שזו ישיבה בירושלים, מה הסטטוס שלהם במקום שהם עושים את ההדלקה?". הרב רבינוביץ: "זה הגיע לפני ועדת החמישה. זה חלק מחלקת 70 (שבאחריות הוועדה)".

נאור: "מי שהייתה לו הדלקה בעבר, אתם מאפשרים לו להמשיך להדליק?". הרב רבינוביץ: "אני לא מאשר כלום, מי שואל אותנו בכלל?".

נאור: "בהילולה הזו, היית שם?". הרב רבינוביץ: "הייתי, עזבתי לפני האסון. בדרך כלל מגיע קצת מוקדם, המשטרה לא נתנה לי לעלות, עליתי ממש ברגע האחרון, אני מגיע מאובטח, הגעתי ברגע האחרון להדלקה של באיאן. עזבתי בסביבות 23:00, במהלך הנסיעה שמעתי על האסון".

נאור: "המבנה של הכותל יותר נח, יש רחבה מסודרת. האם בכותל יש לעיתים סיטואציות של עומס קהל, של דוחק?". הרב רבינוביץ: "ברור שכן. בגלל זה סוגרים את השערים. במקרה קיצוני יותר – סוגרים את הכניסות במעטפת, משער יפו. המשטרה סוגרת. השיא הוא במעמד סליחות של ערב כיפור. אנחנו מעסיקים מודד. יש חברה מיוחדת שבאה ואומרת – בלתי אפשרי להכניס יותר".

כאשר חברי הוועדה ביקשו להבין מה המגבלה בכותל, השיב הרב כי עד האסון במירון הקיבולת היתה 30 אלף איש ברחבה שגודלה קצת יותר מ-8 דונם. כעת, לאחר האסון, המגבלה היא 2 אנשים למטר.

הרב קרליץ: "מה אתה חושב שאפשר לעשות כדי להתמודד עם הלחץ של ההמונים שנמצא בל"ג בעומר?". הרב רבינוביץ: "צריך לשקול בכלל או להזיז את ההדלקות או לבטל, חוץ מהדלקה אחת של באיאן, זה המסורת. הוועדה לדוגמא התנגדה להדלקה בתולדות אהרן, הטענה הייתה שאם ח"ו יש אירוע בתוך המבנה – אין לאנשים לאן לברוח, אמרו להם שילכו לשטח של באיאן, תולדות אהרן סרבו".

הרב קרליץ: "מה עוד דברים, מלבד ההדלקות, אנחנו בשעת כושר, יש זעזוע בגלל האסון". הרב רבינוביץ: "אני לא בקיא כל כך באירוע של ל"ג בעומר. ואני חושב שצריך להתייחס לקבר הרשב"י על פני השנה כולה".

לאחר כשעתיים, הסתיימה עדותו של הרב רבינוביץ, ויו"ר הועדה מרים נאור סיכמה: "היה מאלף, מחכים".

כזכור, אתמול התכנסה הוועדה בפעם הראשונה לשמוע את עדותו של מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא, שהיה אחראי על ההילולא בל"ג בעומר במירון, בה קיפחו את חייהם 45 בני אדם, באסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה. העדות נמשכה כחמש שעות, במהלכה שאלו חברי הועדה הלוך ושנה שאלות בניסיון להגיע לחקר האירוע.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים