שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הרמטכ"ל כוכבי הגיע לבית משפחת שמואלי
לראשונה הבוקר
אימו של בראל: "אמרו לבראל – אל תהיה אגרסיבי, המח"ט שלו ישב ואמר לי שהוא לוקח אחריות ומצטער שלא פינה אותם מהקיר. מבחינתי לקחת אחריות זה לפשוט את המדים"
אביב כוכבי | צילום: דובר צה"ל

על רקע הביקורת הנוקבת הקשה שהופנתה אל עבר צמרת צה"ל ומקבלי ההחלטות בממשלה, הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיע הבוקר (א') לבית משפחתו של בראל שמואלי הי"ד.

הביקור נמשך כשעה, במהלכו הוא הביע את צערו בפני המשפחה, הקשיב לטענותיה והבטיח כי "התחקיר יהיה מעמיק ונוקב וכי יסייע בכל מה שנדרש".

כזכור, אתמול, ביקר מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, בבית משפחתו של שמואלי ז"ל והגיש להוריו את ממצאי התחקיר. המשפחה, מצידה, מסרה כי היא "מאוכזבת, פגועה ומתוסכלת מהתחקיר", ולא מקבלת אותו – "לא את הממצאים, לא את המסקנות ולא את השורה התחתונה שבה אין כוונה לנקוט צעדים פיקודיים נגד מפקד כלשהו".

לפי מסקנות הביניים של התחקיר בשלב זה עולה כי נוהל הקרב וההערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בגבול הרצועה בהן נהרג שמואלי בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים. עוד עולה כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. בתוך כך, הרמטכ"ל הנחה כי באירועים כאלו יש צורך לנוע ולשנות עמדות כל הזמן.

לצד זאת, לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות, וכי במהלך האירועים המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים.

כמו כן, הוסיפו בצה"ל כי כאשר הרגישו הלוחמים שאין יתרון בעמדת החומה היה עליהם ללכת 20-10 מטרים לאחור. בחוכמת הבדיעבד היה צריך לשנות עמדות לאחר הנסיונות לחטוף נשקים על הקיר. בראל עצמו ירה אש צלפים באישור מפקד החטיבה צפונית באוגדת עזה, יואב ברונר. היה ניסיון למשוך נשק גם לבראל עצמו.

ממצאי התחקיר הוצגו בימים האחרונים לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, שהדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה". הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח.

"אמרו לבראל – אל תהיה אגרסיבי, המח"ט שלו ישב ואמר לי שהוא לוקח אחריות ומצטער שלא פינה אותם מהקיר. מבחינתי לקחת אחריות זה לפשוט את המדים", אמרה האם ניצה והוסיפה בביקורת: "אתם רצחתם את הבן שלי, הוא לא היה בפעילות מבצעית".

לדברי אימו של בראל הי"ד, הכוח בשטח לא התייחס לדיווח מוקדם מהתצפיתנית במקום שהתריעה על המתרחש להגיע. "הם לא ידעו שהמחבל החביא אקדח במכנסיים. אפשר לצרף את המשפט הזה לספר הבדיחות". עוד אמרה האם כי "אותו מחבל שירה בבראל, ירה גם קודם בחילופי יריות בין הצדדים, ידעו שיש נשק מעבר לגדר".

מדובר צה"ל נמסר כי "צה״ל ממשיך בהערכות להתפרעויות אלימות נוספות ופעולות טרור אפשריות בימים הקרובים, תוך יישום הלקחים שהופקו בשלב זה. צה"ל מוסיף להשתתף בצער המשפחה ולנחמה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים