שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הרצוג: "המילים שלנו הן חומר הבעירה"
בקריאה להנהגה
"המנהיגות שלנו משמעה אחריות. אחריות לשמור על ישראל מאוחדת ודמוקרטית אחריות על ניהול מחלוקות, קשות ככל שיהיו" אמר הנשיא הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: חיים צח/ לע״מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשא דברים היום בטקס האזכרה הפותח את אירועי יום הזיכרון ליצחק רבין – "נר יצחק" המתקיים בבית הנשיא. נכדו של יצחק רבין ז"ל, יונתן בן ארצי, נשא דברים גם הוא.

"בעוד חודשים ספורים ימלאו מאה שנה להולדתו של יצחק רבין" פתח הנשיא. "מאה שנה לצבר הראשון שהיה לראש הממשלה, מפקד חטיבת הראל במלחמת העצמאות, רמטכ״ל אחד מניצחונותיו הגדולים של צה״ל – מנהיג מזן אחר. מאה השנים שחלפו מאז 1922 היו רבות משמעות לעם היהודי בארצו".

"אולי מאה השנים המכוננות בקורותינו בוודאי מאז חורבן הבית: ממאורעות השואה האיומה ועד להקמת המדינה. מקליטת גלי העלייה העצומים שעיצבו את פניה של המדינה – ועד להתיישבות בכל חלקי הארץ. שנים של מלחמות מהן שבנו כששורותינו חסרות. שנים של הסכמי שלום, ושל מאבק בלתי-פוסק בטרור. וכן, במאה השנים הללו חווינו גם את הלילה הנורא ההוא, בכיכר מלכי ישראל. ליל הארבעה בנובמבר 1995. הלילה אשר לעד ייזכר כאחת מנקודות השפל והשבר המשמעותיות בתולדותינו".

"הייתי ממארגני העצרת ההיא שכותרתה היתה "כן לשלום, לא לאלימות". לא אשכח איך הגיעו יצחק ולאה נינוחים ומוקפי אהבה ותמיכה לכיכר ההומה. לא אשכח את החיוך המבויש של יצחק. לא דמיינתי שהגאווה על ארגון העצרת תסתיים בשיברון לב ותדהמה על הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין מנהיג ישראל, בכיכר מלכי ישראל. לא דמיינתי שהגאווה תתחלף בחרדה אין קץ לעתידה של הדמוקרטיה הישראלית, שחוסנה לא יהיה עוד מובן מאליו לעולם".

"יום הזיכרון הממלכתי שאנו מציינים בכל שנה ב-י"א מרחשוון איננו רק יום זיכרון לרבין האיש, הוא יום זיכרון לרציחתו. יום זיכרון לרצח יצחק רבין ראש ממשלת ישראל, שנרצח בידי רוצח ישראלי ניקלה שביקש כך לקטוע בכדורי מרצח דרך פוליטית של ממשלה, שהוביל ראש ממשלה, שנבחר בבחירות דמוקרטיות. כדורי מוות שנועדו להחליף את הכרעתו של העם. מעשה נבלה שנועד להכריע בוויכוח הקשה שהתנהל באותם ימים בציבוריות הישראלית".

הנשיא הוסיף ואמר: "יום הזיכרון הזה נועד לצלצל באוזני כולנו, שנה אחר שנה לדיראון עולם, את משמעותו של רצח פוליטי במדינת ישראל הריבונית. הוא נועד להזהיר את כולנו, שוב ושוב, מפני הקיצוניות הנוראה אליה אפשר להגיע כשמחלוקות מהותיות ולגיטימיות עוברות צד והופכות לשנאה, שמלובה בהסתה בלתי פוסקת. הסתה ושנאה שברבות השנים הפכו קלות יותר לייצור, להבערה ובעיקר להפצה, לא מעט בזכות פלטפורמות דיגיטליות מודרניות".

"הרי לכולנו ברור היום שמהפיכת הרשתות החברתיות לא בהכרח מעניקה את הנופך הדמוקרטי של קולות מרובים, אלא לעיתים מקטבת, ומהדהדת מסרים של איבה. אותו המדיום שמחבר אותנו זה לזה כהרף עין, הוא גם שמרחיק ומנתק אותנו זה מזה, כאנשים, כחברה, כאומה. אינני מתנגד חלילה לקדמה הטכנולוגית ולשיח דמוקרטי פורה ככל שיהיה, אך כעת, כשהיתרונות ברורים, הגיע הזמן לתת את דעתנו גם על החסרונות".

בסוף דבריו התייחס הנשיא לאחריות המוטלת על נבחרי הציבור ואמר: "אנחנו, נבחרי הציבור ומשרתיו, הראשונים שמוטלת עלינו חובת המתינות, הזהירות וההרגעה. המילים שלנו ושל מקורבינו הן חומר הבעירה המהיר והחזק ביותר עבור פעילי המקלדת ובריוני השטח. המנהיגות שלנו משמעה אחריות. אחריות לשמור על ישראל מאוחדת ודמוקרטית אחריות על ניהול מחלוקות, קשות ככל שיהיו, אחריות לשמור על שלטון החוק וללא שנאה ובטח שללא אלימות".

"אחריות על רגישות והכלה, על ראיית האחר – גם זה שאנו מתנגדים לדעותיו. על תפיסת זה ששונה מאיתנו כאדם, כאזרח, כשותף לחלום הישראלי הגדול. על הושטת יד ובניית גשר. על כבוד הדדי. אחריות למילוי המשימה אותה הטיל עלינו העם בישראל. אחריות לשלומה של החברה שלנו על כלל אזרחיה. יהי זכרו של יצחק רבין ברוך ונצור בלב האומה לעד".

בטקס השתתפו גם סגן יו"ר הכנסת איתן גינזבורג, שופטת בית המשפט העליון ענת ברון, שר הביטחון בני גנץ, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי, שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר התפוצות נחמן שי, השר לביטחון פנים עומר בר-לב, נשיא המדינה העשירי ראובן (רובי) ריבלין, יושב ראש הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל ובני משפחת רבין.

בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין ז"ל שהתקיים בהר הרצל קרא הנשיא להנהגת המדינה: "נדמה שהפסקנו להבין שמורכבות היא דבר מבורך, ושאם לא נדע להקשיב ולהעריך, גם את האדם ששונה מאיתנו, הרי שאנו כפסע מחורבן הבית המשותף שלנו".

"כשאין מורכבות כולם שואלים מי בצד שלי ומי נגדי. ועם מי שנגדי אין לי על מה לדבר, ועם מי שנגדי אין לי איך לייצר שותפות, ואת מי שנגדי אני לא רוצה להכיר, ולפגוש, ולכאוב את כאבו ולחלום איתו עתיד טוב יותר. ואת מי שנגדי אני אתייג כבוגד, ואם צריך גם ארצח אותו".

"להתקדמות הטכנולוגיה שפורצת בכל יום שיאים חדשים, יש יתרונות רבים המשנים את חיינו מן הקצה אל הקצה. אך למרבה הצער, היא הפכה גם לכלי שרת זמין ורב-השפעה להפצת הסתה ושנאה בקלות בלתי-נסבלת".

"מנהיגי המדינה, מעצבי ומובילי דעת קהל, אזרחיות ואזרחי המדינה, אני קורא אליכם, מההר הזה, ומפציר בכם: דווקא במציאות כזו, במיוחד במציאות שכזו, הַשְׁמִיעוּ קול של מתינות, של פיוס, של הושטת יד, של כבוד הדדי! העצימו את המשותף ולא את המפריד. ועשו זאת לא רק בקולכם אלא גם, ובמיוחד, במקלדת שלכם!".

"הרי במקום הזה, במיוחד במקום הזה, למול קברו של גיבור ישראל יצחק רבין, אנו זוכרים, את השיעור שלמדנו כולנו, על סכנת השיסוי והפילוג. במקום הזה אנו זוכרים, כיצד לפני עשרים ושש שנים, נוכחנו כמה חלקלק המדרון המשתרע בין מילת נאצה למעשה מסוכן. לקליעים בגבו של מנהיג".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים