שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » הרצוג: "הרציחות בחברה הערבית – טרור אזרחי"
בכנס מערכת המשפט
עוד נשאו דברים: ראש הממשלה בנט בברכה מצולמת, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שר המשפטים גדעון סער, והיועמ"ש אביחי מנדלבליט
יצחק הרצוג | צילום: חיים צח/לע״מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח היום, (ה') את וועידת המשפט העשירית של לשכת עורכי הדין בישראל. הועידה עומדת בנושא ממלכתיות, סולידריות וסביבה והתקיימה בהשתתפות נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, רב ניצב מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט ניל הנדל, היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי, נשיאת ועידת המשפט ויו"ר מחוז חיפה עו"ד תמי אולמן, נשיאי בית המשפט העליון לשעבר, שופטים בדימוס וחברי כנסת.

נשיא המדינה אמר בנאומו: ״שלטון החוק הוא מהיסודות המארגנים החשובים ביותר במדינת ישראל, וכולנו, העם בישראל כולו מתפללים כל יום בשלומה של מלכות, של הרשות השופטת ויתר רשויות השלטון, שאלמלא הן, איש את אחיו חיים בלעו. בית המשפט הוא ביתנו שלנו, והאבנים שנזרקות לעברו פוגעות בכולנו. מערכת המשפט שלנו איננה רק עוגן שלטוני נחוץ, היא הפכה להרבה מעבר לכך. בשנים האחרונות, וכפי שראינו גם בשבועות האחרונים, כשאיומים בחרמות על אזרחיות ואזרחי מדינת ישראל נשמעים חדשות לבקרים, מערכת המשפט שלנו, ובמיוחד בית המשפט העליון, הפכו להיות שכבת מגן חיונית".
הנשיא הוסיף ואמר: "אני עוקב בתדהמה מזה תקופה ארוכה, בוודאי בשבועות האחרונים, בחרדה, בחלחלה, אחרי גל הרציחות המזוויע שפוקד את מדינתנו בכלל ואת החברה הערבית בפרט. בכל בוקר, בכל ערב, בכל מהדורת חדשות, אני שומע על עוד הרוג ועוד הרוגה, בגילאים שונים, ממקומות שונים. והמספרים מראים על למעלה מ-100 נרצחות ונרצחים מראש השנה שעברה".

"אני מרגיש שהנטייה שלנו להשתמש במילים מקטינות כמו "משפחות פשע", "סכסוכי חמולות", ו"רצח על כבוד המשפחה" – רצח שאין בו לא כבוד ולא משפחה – מקשות עלינו לצאת למלחמה הזו. ועל כן אני רוצה להדגיש, המלחמה הזאת לא איזוטרית, מדובר בטרור אזרחי לכל דבר".

"מדובר בארגונים בסדרי גודל בלתי נתפסים שמתנהלים כמו צבא ושולטים ברשת עניפה של קשרים ומשאבים, טרוריסטים שמחליטים עבור כולנו. ושיהיה ברור, הטרור הזה מאיים על כולנו. אין ואקום למשילות, אין ואקום לריבונות. בכל מקום שלא נהיה כמדינה וכרשויות – הפשע ישלוט. היום אצל שכני, מחר אצלי. זוהי שעת חירום לאומית".

לאחר מכן הוקרנה ברכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט ששלח ברכה מצולמת: "בפרק זמן קצר הצלחנו להעביר תקציב בממשלה, הצלחנו לכופף את עקומת ה- R ולחסן שני מיליון ישראלים בחיסון השלישי. לכן השנה כולנו נשב בערב החג ביחד עם משפחותינו. במקביל, אנחנו פותחים דלתות בוושינגטון עם הנשיא החדש ועם כל שכנותינו. בממשלה אנחנו מצליחים לפצח סוגיות שבלב המחלוקות, כמו סוגיית הגיוס, אחרי 20 שנים שרבו וצעקו הבאנו פתרון של הורדת גיל הפטור. כך נרצה גם במערכת המשפט. על מערכת המשפט להיות כזו שלא מציבה רק קווים אדומים אלא גם פותחת צירים. מערכת משפטית טובה לא רק בולמת ובודקת, אלא מסייעת למדינה לעמוד במדיניות וביעדים הלאומיים הגדולים".

נשיאת בית המשפט העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, נשאה דברים ואמרה: "העומס המוטל על שופטות ושופטי ישראל, אין לו אח ורע במדינות אחרות בעולם. השופטים בישראל עובדים יותר שעות, מטפלים ביותר תיקים, ונותנים יותר החלטות שיפוטיות בכל יום – בפער משמעותי ממקביליהם בעולם".

עוד אמרה הנשיאה חיות: "אנו, כרשות שופטת, נדרשים, כאמור, לקיים חשבון נפש, להתמודד עם ביקורת ולערוך תיקון בכל ימות השנה. עם זאת, ולצד זאת, אל לנו לשכוח גם את הכרת הטוב, ויש טוב לרוב במערכת שלנו שראוי להזכיר אותו במעמד זה. מערכת בסדר הגודל ובהיקף העשייה כשלנו, מערכת שבה נפתחים מדי שנה כ-850,000 תיקים חדשים בכל הערכאות ובהם נדרשים לטפל כ-800 שופטים ורשמים, אינה חפה מטעויות ותקלות. ואף שהביקורת אינה מן הצלילים הערבים לאוזן – מחובתנו להקשיב לה, להפנים אותה, ולהפיק לקחים על מנת לתקן את הטעון תיקון ולשפר ולייעל את השירות הניתן לבאי בתי המשפט".

"שיפור הממשק מול הציבור ומול עורכי הדין והתאמתו למאה ה-21 היא אחת המשימות שאנו שוקדים עליה ודוגמה לכך היא עבודת המטה המאומצת הנערכת בימים אלה לצורך דיגיטציה של היבטים שונים בהליך המשפטי, ובכללם: פרויקט המכונה "האולם הדיגיטלי", אשר במסגרתו יְרוּשְתוּ אולמות בתי המשפט באמצעי היוועדות חזותית ותהיה אפשרות להקליט ולתמלל דיונים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. דוגמה אחרת היא המאמץ לשקף לציבור ולעורכי הדין את הנעשה במערכת בתי המשפט, באמצעות פיילוט השידורים הישירים מבית המשפט העליון, פרסום תקצירים של פסקי דין, והנגשת נהלים שונים לעיון הציבור".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, גדעון סער אמר לאחר מכן: "עלינו לשאוף לשיח מאחד, במקום ללבות קונפליקטים ולהרחיב שסעים. יש לנו רק מערכת משפט אחת, ואנחנו צריכים לשמור על המערכות הממלכתיות שלנו ולתקן את הטעון תיקון. יש לנו רק משטרה אחת, משטרה חזקה זו מדינה חזקה. מי שפעל או פועל להחליש את משטרת ישראל פועל להחליש את המדינה. אני רוצה בהזדמנות זו להביע הערכה על הדרך הממלכתית והאחראית שעו״ד אבי חימי מוביל את לשכת עורכי הדין. כל חולמי החלומות על ה-D9 שיעלה על מערכות המדינה ויהרוס אותן, יצטרכו לגנוז לתקופה הקרובה את חלומותיהם".

על החוק להגבלת כהונה אמר סער: "למדנו בדרך הלא קלה שיעור חשוב בדבר חיוניות הגבלת הכהונה. שלטון ממושך מביא לריכוז מסוכן של כוח ולסכנת השחתה. אביא למושב החורף את עיגון העיקרון חשוב של הגבלת כהונה של ראש ממשלה לשמונה שנים לכל היותר. אני מאמין גם בהגבלת כהונה של ראשי רשויות מקומיות ובימים הקרובים כבר נגיש הצעת חוק גם בנושא הזה".

על האלימות בחברה הישראלית: "בשנת תשפ"ב מערכת המשפט ואכיפת החוק כולה חייבת להתגייס למערכה נחושה וחסרת פשרות במיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית, בדגש על כנופיות הפשע ומשפחות הפשע. המדינה והחוק היום אינם שולטים בשטחים מאוד גדולים ונרחבים. עלינו להחזיר את המשילות ושלטון החוק לגליל, ללוד ולדרום תל אביב.

עוד הוסיף: "הפרוטקשן היא חתירה תחת הדרך ההגונה והישרה להתפרנס, יש לעקור תופעה זו ביד ברזל. חדירת ארגוני פשיעה לשלטון המקומי, במגזר הערבי והדרוזי, היא תופעה מסוכנת מאוד שעלולה לפגוע גם במאמצים הגדולים שהממשלה רוצה לעשות כדי לחזק את התשתיות ולצמצם את אי השוויון כלפי החברה הערבית בישראל. עלינו להחזיר את הביטחון ולשחרר את אזרחי ישראל משלטון הפחד, אזרחים ערבים ויהודים כאחד".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים