שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » הרש"פ ביטלה את הסכם החיסונים
"לא תקינות"
הרשות הפלסטינית הודיעה על החזרת מנות החיסון לקורונה. בישראל רוצים לחדש את העסקה: "משלוח החיסונים שהועבר לרש"פ – תקין לחלוטין"
חיסון | צילום: luchschenF, שאטרסטוק

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה הורה לבטל את הסכם החיסונים עם ישראל. במסיבת עיתונאים משותפת עם שרת הבריאות מאי אל-קאילה, אמר כי המנות שהועברו נבדקו והתברר שאינן עומדות בתקן, והנחה להחזיר את הכמות שכבר הגיעה חזרה לישראל.

אשתייה אמר כי הוא מבטל את העברת החיסונים משום שהמשלוח "לא עומד בתנאי ההסכם". לפי הרשות, הממשלה לא מסכימה לקבל משלוחים של חיסונים שיפוג תוקפם בקרוב כפי שנכתב בהודעת ממשלת ישראל: "לכן, הממשלה הפלסטינית תרכוש את החיסונים ישירות מחברת פייזר כפי שהוסכם בעבר".

ממשרד הבריאות נמסר כי הוא מבהיר ש"משלוח החיסונים שהועבר אתמול לרשות הפלסטינית היה תקין לחלוטין. משרד הבריאות הפלסטיני קיבל לידיו חיסוני פייזר תקינים, במועדי תפוגה שהיו ידועים, מוסכמים ותואמים להסכם בין הצדדים. נדגיש, כי החיסונים שהועברו לפלסטינים זהים מכל בחינה לחיסונים שניתנים בימים אלה לאזרחי מדינת ישראל. אנו תקווה כי מבצע החיסונים ברשות הפלסטינית יחל בהקדם".

החיסונים שהועברו אתמול יהיו בתוקף עד סוף חודש יוני או סוף יולי. הם הועברו ראשונים כדי שהרשות תחסן איתם תחילה, וכך תימנע זריקתם לפח. מדובר בפרקטיקה שנהוגה גם בתוך ישראל – החיסונים שניתנו תמיד היו החיסונים שהכי קרובים לתום התוקף. לפיכך שאר החיסונים שלפי ההסכם היו אמורים לעבור לרשות הפלסטינים הינם חיסונים עם תוקף של עוד כמה חודשים.

לפי ההסכם שכעת בוטל, בין מיליון ל-1.4 מיליון חיסוני פייזר שתוקפם עומד לפוג יועברו לפלסטינים – וישראל הייתה אמורה לקבל בתמורה כמות זהה של מנות חיסון חדשות מפייזר, בחודשים ספטמבר-אוקטובר, על חשבון המשלוח שמיועד לפלסטינים. אולם כעת טוענים הפלסטינים שתוקף החיסונים יפוג מהר מדי, כבר החודש. את ההחלטה לבטל את ההסכם קיבל ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, מוחמד אשתייה.

מוקדם יותר, הבהירה שרת הבריאות של הרשות, ד"ר מאי אל קאילה, כי ההסכם להעברת החיסונים, שהושג בין ישראל לרשות הפלסטינית, בוצע מול חברת "פייזר" וכי ישראל הצטרפה למשא ומתן בשלב מתקדם יותר. עוד הבהירה, כי הרשות סירבה לשניים מהתנאים שהוצבו על ידי ישראל במסגרת עסקת החליפין, בהם כי ההסכם לא יחתם בשמה של המדינה הפלסטינית, ותנאי נוסף, לפיו מנות חיסון לא יועברו לרצועת עזה.

בישראל רוצים לחדש את העסקה – בכירים במל"ל שוחחו עם גורמים פלסטינים בנושא, בניסיון לחדשה. גורמים מדיניים מודים כי שגו בהתנהלות, וכי המשפט שהדגיש את התוקף הקצר של החיסונים, יצר מבוכה רבה ברשות הפלסטינית. עם זאת גורם בכיר אומר כי אם הרשות לא תיקח את יתרת החיסונים, זה רק יפגע בהם ובאנשיהם.

גורם בכיר במערכת הבריאות הישראלית הדגיש כי עשרות אלפי החיסונים ככל הנראה יוחזרו לישראל וימצאו את עצמם בדרך לפח. "אני לא רואה איך אפשר להשתמש בחיסונים האלה, לאחר ה'סיבוב' שהם עשו לרשות הפלסטינית ויוחזרו לישראל", אמר גורם בכיר במערכת הבריאות שצוטט ב'חדשות 12.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים