שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » השפעת הקורונה והמצב הביטחוני על הנדל"ן
נדל"ן
ישנם ענפים שנפגעו קשות במהלך השנה וחצי האחרונות אך לעומתם לא מעט שדווקא פרחו או התייצבו * מה קורה בנדל"ן בארץ ובעולם בעקבות הטלטלות? מעניין לעקוב
בנייה בהרצליה | צילום: Yuri Turkov, שאטרסטוק

מעניין לעקוב אחרי תחומי עניין שנדחקו לצד, או ענפי שוק שנפגעו קשות, קודם מהקורונה ולאחר מכן כתוצאה ממבצע 'שומר החומות'. מסתבר כי שוק הנדל"ן לא רק שלא ספג פגיעה, הוא נמצא בעלייה. "בשנים האחרונות אנו עדים לפריחה נדל"נית בישובים המעורבים. ערים כמו חיפה, תל אביב יפו, ירושלים, לוד, רמלה וערים נוספות שחוו לאחרונה עלייה משמעותית במחירים של הנכסים ודו קיום במקביל" אומר ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר. "אנו מעריכים כי אירועי השבועות האחרונים שבהם השתתפו מיעוט שבמיעוט הן בהתפרעויות כלפי האוכלוסייה היהודית והן כלפי האוכלוסייה הערבית, לא ישפיעו על הרצון ההדדי למגורים משותפים ואנחנו בשניר מתקשים לראות כיצד בבניין משותף של 100 משפחות שמחציתן יהודיות ומחציתן ערביות, אפשר יהיה לבצע את ההפרדה כאשר הילדים חיים יחד, משחקים יחד וההורים עובדים יחד. הדו קיום בערים מעורבות הוא כאן כדי להישאר ולבסוף השלום ינצח גם  בנדל"ן.

שמול זוקף זאת לזכות תהליכים מואצים של אקדמיזציה שעברה החברה הערבית וכי ורבים מרוכשי הדירות בערים המעורבות למדו בארץ ובחו"ל תארים אקדמיים ויצאו מהכפריים אל הערים המעורבות מתוך רצון להשתלב בחברה היהודית ולשלוח את ילדיהם לבתי ספר מעורבים בעלי רמת חינוך גבוהה. מהצד השני, יהודים רבים נכנסו לערים ולשכונות כמו יפו בתל אביב אשר קרובה לים ונהנית מעליית מחירים מואצת.

חיה רוזנצוויג, מנכ"לית חברת C&A Investments חרדית ישראלית העוסקת בשיווק נדל"ן בארה"ב, מספרת שגם אצלם יש עליות במחירי הנדל"ן. "הקורונה יצרה עליית מחירים משמעותית ביותר במדינות שונות בארה"ב, עליות שעשויות להגיע במקרים חריגים ל 30% עד 50%!" היא מסבירה כי  הסיבה לעליות מחירים  החדות בארה"ב, נובעות בשל שינוי מדיניות של הבנקים. "בשגרה, היו הבנקים מוציאים צווי פינוי בקלות יחסית לאנשים שפיגרו בתשלום המשכנתא, אפילו בחודשים בודדים. בשנה האחרונה עצרו את פינוי הדירות של המאחרים בתשלומי המשכנתא והקטינו את מספר הדירות היוצאות אל השוק. לפני עידן הקורונה  היה פער בין מדינות דמוקרטיות ומדינות רפובליקניות ביחס למי שאיננו עומד בתשלומים. בעקבות הקורונה, הבנקים הפסיקו כמעט לחלוטין את פינוי אלו שלא משלמים והם הרבה יותר סלחניים (בינתיים)". נסביר כי המדיניות במדינות רפובליקניות היתה להגן על בעלי ההון ודייר שלא עומד בתשלומים ומפגר בחודש, חודשיים, הבנק נוהג לממש את המישכון ולהוציא את הבית למכירה.

במדינות דמוקרטיות ההליך לוקח יותר זמן וקיימת יותר התחשבות בדייר שבמצוקה. כאמור, כעת המצב די מאוזן בכל המדינות. "המצב שבו הבנקים מקטינים את מלאי הדירות בשוק, גרם לעליות מחירים חריגות ומחירי הבתים עלו ב 30% עד 50%. מדובר ברווח נאה למשקיעים מצד אחד, אבל הקטנת הסיכוי למצוא נכס מניב טוב בתקופה הקרובה מהצד השני". לדברי חיה רוזנצוויג, "בעידן של ריבית 0 בשוק הישראלי ומיעוט באלטרנטיבות להשקעה בשוק האמריקאי מהווה אלטרנטיבה מצויינת, גם אם לוקחים בחשבון הוצאות ואת העובדה שיש בתים שלפעמים לא מושכרים, הרי שתשואה של כ 10% שנתי היא תשואה מאוד מקובלת בארה"ב.  זאת לצד העובדה שמי שרכש נכס טרם הקורונה, הרוויח מעליית המחירים והנכס שברשותו שווה היום הרבה יותר".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים