שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » השרים אישרו – כהונת ראש ממשלה תוגבל ל-8 שנים
חוק סער
כפי שהבטיח שר המשפטים לפני הבחירות, היום הובא הצעת החוק לוועדת השרים לחקיקה שהצביעו פה אחד בעד הגבלת כהונת ראש ממשלה. החוק לא יחול על העבר
ח"כ גדעון סער | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת השרים לחקיקה אישרה פה-אחד את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער להגבלת כהונת ראשי ממשלה. ההצעה קובעת כי ראש ממשלה לא יוכל לכהן יותר משמונה שנים ברציפות, לאורך שתי כהונות.

לפני אישור החוק, אמר שר המשפטים גדעון סער: "טיעון נפוץ של מתנגדי הגבלת הכהונה הוא: אין לזה תקדים במשטר פרלמנטרי. יש לזה תקדים: כאן, בישראל. בשנות הבחירה הישירה לראשות הממשלה התקיימה מגבלה כזאת בחוק. גם אז היה המשטר בישראל פרלמנטרי. קשה לטעון שמותר להגביל את בחירת העם ואי אפשר להגביל כהונה מכח אמון הכנסת".

לאחר שהחוק עבר בוועדת השרים, כתב סער: "שלטון ממושך הוא סכנה לחירות האומה ולמוסר בניה. הוא מוליד שחיתות״ (מנחם בגין ז״ל). בדיוק כפי שהבטחתי בבחירות אישרנו כעת פה אחד בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק שלי להגבלת כהונת ראש הממשלה ל-8 שנים".

"הגבלת כהונה (במקום כהונה ללא הגבלה) היא עקרון חשוב בבסיס התפיסה שהשלטון יפעל לטובת האזרחים במקום למען עצמו ושרידותו. נמשיך לחזק את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

שר הביטחון, בני גנץ: "‏מברך את שר המשפטים גדעון סער ואת ועדת השרים לחקיקה על קידום החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה. זה חוק נכון וראוי. שלטון ארוך מדי מביא לסיאוב ועשוי להביא גם לשחיתות. ההגבלה תשפר את הממשל התקין ותשרת את אזרחי ישראל. נעשה כל מה שנדרש בכדי שהצעת החוק תקודם ותיכנס לספר החוקים בהקדם".

בליכוד הגיבו: "ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שולל חוק הגבלת כהונה כלשהו, בין אם זה חל עליו ובין אם לאו. דמוקרטיות פרלמנטריות אינן מגבילות כהונות של ראשי ממשלה אלא משאירות לציבור את ההחלטה לבחור בבחירות חופשיות מי ימשיך להנהיג אותו בכל פעם".

"כך למשל אזרחי גרמניה בחרו שוב ושוב בקנצלרים קוהל ומרקל לכהונות של 16 שנה וכך גם אזרחי קנדה שבחרו בפייר טרודו לכהונה של 15 שנה. איש לא חשב שקנדה וגרמניה אינן דמוקרטיות למופת. הניסיון של מי שאינו עובר את אחוז החסימה להגביל את בחירת הציבור באשר למי שינהיג אותו הוא אנטי דמוקרטי בעליל".

התנועה לאיכות השלטון מברכת על אישור ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער להגביל כהונת ראשי ממשלה לשמונה שנים: ״אנו מברכים את השרים על ההחלטה החשובה והמתבקשת לשמירה על האיזונים והבלמים בשלטון, על מגבלות הכח ותפקוד בריא של דמוקרטיה מתפתחת ומשתנה בהתאם לנסיבות המציאות. יישום החוק יבטיח שממשלות ישראל יפעלו לטובת אזרחי ישראל ולא למען שרידותן הפוליטית".

"כלל ידוע הוא שכח עלול להשחית – ועל כן חייבים לשים לו גבולות לטובת תפקודה התקין של הדמוקרטיה. מדינת ישראל קיבלה בשנים האחרונות הוכחה מובהקת לנחיצות החוק – שיהיה תקף על כל מנהיג, מימין ומשמאל".

יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בתגובה: "מארה"ב לא צריך ללמוד את הדברים הרעים. חוק השולל הגבלת כהונה מנוגד לתכליתה של הדמוקרטיה, כי לאנשים יש זכות לבחור את מי שהם רוצים. אחרי שגנבו את קולות הבוחרים, עכשיו מנסים בממשלה לגנוב, גם את זכות העם לבחור לראשות הממשלה. החוק הזה הוא אסון לדמוקרטיה ופגיעה בחופש הבחירה. שנאת נתניהו מעבירה את הממשלה על דעתה. בושה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים