שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » השר לבט"פ: "אם נמצא רשלנות מקצועית, נטפל בה"
מחדל בריחת המחבלים
מבדיקת מקרה הבריחה עולים ליקויים חמורים בעבודת צוות הסוהרים • סוהרת אחת נרדמה • הבדיקה הראשונית לחשיפת המקרה ארכה זמן רב ולא הייתה מדויקת
קובי שבתאי ועמר בר לב | צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון הפנים, עמר בר לב, עדכן הבוקר כי ״מיום שני לפנות בוקר, עם היוודע דבר הימלטותם של האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, משטרת ישראל, צה״ל ושרות הביטחון הכללי עוסקים במרדף שלא יפּסק עד שנשים את ידינו על המחבלים הנמלטים. במקביל מתנהלת חקירה במטרה לברר האם הבריחה לוותה בפלילים. אנחנו נשים את ידינו על המחבלים הנמלטים, נתקן את הכשלים שהובילו להימלטות ובמידה ונמצא רשלנות מקצועית, נטפל גם בה״.

על פי העדויות שנאספו עד כה, לא מתבסס החשד שששת האסירים הבורחים קיבלו סיוע מתוך הכלא. עם זאת, גם הבוקר נמשכת גביית העדויות מהסוהרים ואנשי הסגל על ידי היחידה לחקירת סוהרים בכלא גלבוע בנוגע לנסיבות הבריחה.

בתוך כך מתברר כי במערכת הביטחון ידעו אומנם כבר ביום שני לשרטט את נתיב הבריחה של המחבלים מכלא גלבוע, אבל נכון לאתמול בלילה לא נרשמה כל פריצת דרך במרדף אחר ששת המחבלים שנמלטו בלילה שבין ראשון לשני מכלא גלבוע שבעמק בית שאן. בתוך כך הוחלט להאריך בשלוש יממות את הסגר על יהודה ושומרון, שהיה אמור להסתיים אמש.

החיפושים נכנסים אל יומם הרביעי ובמשטרה ובשב"כ מעריכים כי לפחות חלק מהנמלטים עדיין שוהים בישראל והם מקבלים סיוע מאזרחים ישראלים. עוד מניחים במשטרה ובשב"כ כי הסיוע לאותם אסירים ניתן הן בשלבי התכנון והן בשלבי המילוט, וכראייה, הרכב שאסף אותם בשעת בוקר מוקדמת.

כוחות גדולים המונים כאלף שוטרים ממשיכים בחיפושים אחר הנמלטים כשהם מסתייעים באמצעים מיוחדים, רחפנים וכוחות מיוחדים.

את המצוד מוביל השב"כ מבחינה מודיעינית, כשכוחות של משטרת ישראל וכן כוחות מיוחדים פועלים בשטח ישראל וברחבי יהודה ושומרון, בעיקר באזור העיר ג'נין והכפרים הסמוכים לה, שמהם הגיעו מרבית המחבלים הנמלטים, כולם חברי ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ), למעט זכרייה זביידי, פעיל הפת"ח המוכר.

ההערכות המובילות הן שהאסירים התפצלו לשתיים או שלוש קבוצות בריחה, ושחלקם כאמור כבר ברחו לשטחי הגדה. במערכת הביטחון גם סימנו את הגבול עם ירדן כנקודה אפשרית למעבר המחבלים למדינה ערבית עוינת לישראל, שם יוכלו למצוא מקלט.

אתמול, לראשונה, אף ביצע צה"ל מעצרים של קרובי משפחה של המחבלים בכפר עאראבה שבפאתי ג'נין, ועצר את אביו של הנמלט מנאדל ענפיאת ועוד שלושה מבני משפחת עארדה. על פי דיווח מאוחר יותר, אביו של עניפאת שוחרר לאחר זמן קצר.

מעצרים אלו אינם מעידים בהכרח על מידע מודיעיני שקושר את העצורים לסיוע ישיר לאסירים בבריחה מהכלא, אבל באמצעות מעצרם מנסים בשב"כ לאסוף מודיעין שיכול להיות רלוונטי לחקירה.

נוכח אירוע הבריחה והמהומות בבתי הכלא הביטחוניים קיים אמש ראש הממשלה נפתלי בנט הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מפכ"ל המשטרה, נציבת שב"ס, ראש המל"ל ובכירים נוספים. הוא הדגיש כי לאירועים יש פוטנציאל השפעה על מספר גזרות, ולכן מדובר במאמץ משותף לכלל זרועות הביטחון.

מהבדיקות והחקירות הראשוניות עולה כי הסוהרת שהייתה במשמרת נרדמה במהלך תפקידה, וכי כמעט שעתיים חלפו מאז שדיווח נהג מונית על תנועת חשודים רעולי פנים שרצים לעבר השדה שמול בית הסוהר גלבוע ועד לשלב שבו התברר סופית כי שישה אסירים ביטחוניים נמלטו מהכלא. שעה ורבע ארכה ספירת האסירים בכלא עד לאישור של מפקד הכלא כי אכן נמלטו אסירים, וגם אז הדיווח הראשון דיבר על בריחה של שלושה אסירים.

רק בחלוף כחצי שעה עודכן הדיווח ולסגן מפקד משטרת בית שאן דווח על שישה אסירים שנמלטו. במשטרה ערים לעובדה שהמחבלים, בהנחה שלא עזבו עדיין את הארץ, יחפצו להגיב באגרסיביות וירצו לבצע פיגוע ראווה, ולכן מערך אבטחה כבד נשלח לפארקים, בתי כנסת ומרכזי ערים. במקביל, כוחות לא מבוטלים פרוסים במעברים ואלפי חיילים הוזעקו להירתם למצוד במעברים ובגבולות הארץ.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים