שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » התפרעויות הערבים נמשכו הלילה בירושלים
הכניעה לא סיפקה
למרות הכניעה לטרור והסרת המחוסמים בשער שכם, ההמון הערבי המשיך להתפרע • סוכל ניסיון גנבת נשק משוטר ו-2 מתפרעים נעצרו • האמירויות: "לפעול לבלימת ההסלמה"
התפרעויות בירושלים | צילום: דוברות המשטרה

המונים מן המגזר הערבי התאגדו בשעות הלילה (בין ראשון לשני) במזרח ירושלים וקראו: "אנחנו נשארים כאן". מאות נופפו בדגלי פלסטין, ולאחר מכן, החלו התפרעויות ברקע ניסיון המשטרה להורדת הדגלים. זאת, ברקע הוראת מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, מוקדם יותר, להסיר את המחסומים בשער שכם ולבחון מקרוב האם הסרת המחסומים תוביל לשינוי בהתנהגות המוסלמים במקום.

העימותים במקום נמשכו לאחר שצעירים החלו להניף דגלי פלסטין ולקרוא קריאות תומכות בטרור, והמשטרה פיזרה את ההתקהלות. בהמשך אירעו 2 תקריות חריגות: 2 פלסטינים נעצרו בעקבות תקיפת שוטרים סמויים שהיו מחופשים לחרדים, ובנוסף התרחש ניסיון גנבת נשק מלוחם משמר הגבול.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הגיב להתנהלות המשטרה וכתב כי "המנוולים צוהלים ואני עצוב וכואב על כבוד האומה שהיה למרמס ועל הפגיעה הקשה וארוכת הטווח בהרתעה ובביטחון. עוד תצמח כאן הנהגה אמיצה, מאמינה ובוטחת שתחזיר לנו את הכבוד הלאומי".

בד בבד, משרד החוץ של איחוד האמירויות קרא לישראל הלילה לשאת באחריות ולהפחית את ההסלמה בירושלים. "איחוד האמירויות מביע דאגה עמוקה מאירועי האלימות במזרח ירושלים הכבושה שביצעו קבוצות ימין קיצוניות, שכתוצאה מהם נפצעו מספר תושבים", נכתב בהודעה.

"משרד החוץ מגנה את כל צורות האלימות וההסתה שנוגדים את הערכים והעקרונות האנושיים. המשרד קורא לרשויות בישראל לשאת באחריות לבלימת ההסלמה ולהביא לסיומם של כל הפגיעות והצעדים שגורמים להתמשכות המתיחות. כמו כן, המשרד מבהיר כי יש לשמור על הזהות ההיסטורית של ירושלים הכבושה ולנקוט באיפוק מירבי כדי למנוע מהאזור להיגרר לרמות חדשות של היעדר יציבות ואיום על השלום".

ברקע המתיחות בדרום, חמאס הגיב להסרת המחסומים ומסר כי "הסרת הגדרות ע"י משטרת ישראל בשער שכם לאחר מהפכת צעירי מזרח ירושלים היא דוגמא ליכולת של הפלסטינים להיאבק, לעמוד איתנים ולכפות את רצונם על ישראל".

מוקדם יותר היום יו"ר הלשכה המדינית של חמאס חלאד משעל התייחס למתיחות בבירה והזכיר אירועים דומים שנערכו ב-2017, אז הציבה ישראל שערים גלאי מתכות במתחם. גם אז, לאחר סערה והתקוממות ערבית סביב הנושא, השערים הוסרו. משעל נשאל על הנושא בריאיון לתקשורת הפלסטינית ברקע ההתחממות בגזרה הדרומית בין חמאס לישראל, שלפי הערכות נבעה מהאירועים בבירה.

במשטרה מסבירים את ההחלטה להסיר את המחסומים והגדרות ברחבת שער שכם כ"מתן הזדמנות" להורדת מפלס האלימות והרגעת המהומות במזרח ירושלים וביו"ש בימים האחרונים. הצבת המחסומים לפני כשבועיים לטענת רבים הציתה את המהומות והביאה לאי-שקט בקרב הפלסטינים במזרח ירושלים, עם תחילתו של חודש הרמדאן.

כשעה לאחר ההחלטה החל ירי זיקוקים לעבר כוחות המשטרה במקום. גם חפצים נזרקו לעבר הכוחות. הצעירים שהגיעו לחגוג צעקו "אללה אכבר" ונופפו בדגלי פלסטין. כוח יס"מ פרץ לרחבה ולקח מהם את הדגלים, במקביל החלו הצעירים ליידות אבנים לעברם.

מהמשטרה נמסר כי "כוחות המשטרה ומשמר הגבול פעלו הלילה לשמירת הסדר ומניעת התפרעויות סמוך לשער שכם שם התקהלו מאות אנשים לאחר תפילת הערב, "תראוויח", של חודש הרמאדן".

"במהלך הלילה האחרונה הושלכו מספר בקבוקי זכוכית ואבנים לעבר הכוחות הפועלים במקום . בשל הפרת הסדר, ניתנה הוראת פיזור על ידי המשטרה וכעבור זמן סביר החלו בפעולות לפיזורם של המתפרעים תוך שימוש ביכולות ובאמצעים שונים להשבת הסדר".

"עוד במהלך הלילה, בתחנת הרק"ל בשבטי ישראל השליך חשוד בקבוק זכוכית לעבר 2 אנשים ששהו בתחנה (אין נפגעים), כח שהיה בסמוך עצר את החשוד. באירוע אחר, בדרך חברון פינת מרים החשמונאית, הותקף אדם בשנות ה-60 לחייו (לא נזקק לטיפול רפואי) על ידי מספר חשודים שנמלטו מהמקום ברכב ואותרו במעבר המנהרות. 2 החשודים נעצרו לחקירה".

"במהלך פעילות המשטרה ומשמר הגבול הלילה נעצרו 12 חשודים בגין התפרעויות, אירועי אלימות ותקיפת שוטרים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים