שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » התרגיל של צה"ל קבר עשרות מחבלים למוות
בְתַחְבֻּלוֹת תַּעֲשֶׂה לְּךָ מִלְחָמָה
ארגוני הטרור נערכים ללחימה של עד 60 יום כשהם עם ארסנל המונה 14 אלף רקטות • צה"ל: "פגענו באחד הסודות הכי גדולים של חמאס"
תקיפות בעזה | צילום: Abed Rahim Khatib, שאטרסטוק

בישראל דווח הלילה (בין חמישי לשישי) על פעולה אווירית וקרקעית של צה"ל, אך בתקשורת הזרה הדברים נראו אחרת. דובר צה"ל שחרר הודעה באנגלית ולפיה "כוחות אוויריים ורגליים תוקפים ברצועת עזה". הדבר יצר עמימות רבה, וכלי תקשורת מרכזיים דיווחו על פתיחתו של מבצע קרקעי. כעת מתברר שלא מדובר בטעות, אלא בתחבולה מתוכננת שתפקידה לסייע בחיסול הכוחות של חמאס.

ב'חדשות 12' דווח כי אתמול הצליח צה"ל לייצר תמונה עמומה של פעולה קרקעית. כוחות רגליים, תותחנים וטנקים, הוזזו לכיוון הגדר ובמקביל שחרר דובר צה"ל באנגלית את ההודעה האמורה. כך נתן צה"ל לחמאס לחשוב שמתחילה פעולה קרקעית מה שגורם לארגון להכניס את כלל לוחמיו, כולל הנוחבה, הכוח המיוחד של החמאס, לרדת למנהרות ולהיערך ללחימה.

ואז במשך 35 דקות 160 מטוסים חגו מעל עזה והטילו 450 פצצות – למעלה מ-80 טונות של חומר נפץ – על כל "המטרו" העזתי. כוחות צה"ל מוטטו את מערך המנהרות על יושביהם, ובשעה זו עדיין לא ברורה – גם לישראל וגם לחמאס – מידת הנזק ומספר פעילי הטרור שנקברו שם, אך סביר כי מדובר במאות.

גורם יודע דבר במערכת המדינית שצוטט ב'ישראל היום' אמר כי "המשוואה השתנתה. היכולות המודיעיניות והפעולות של צה"ל הביאו לשיקום דרמטי של ההרתעה. היוזמה וההפתעה בצד שלנו, כולל הטעיה. מצד שני, כל מה שהם עשו היה צפוי מראש וקיבל מענה. להם אין שפנים, לנו יש".

הגורם הישראלי הוסיף כי התברר שלישראל יש אורך נשימה, והוא אף גדול יותר מזה של חמאס. לדבריו, חמאס ביקש הפסקת אש כבר אתמול בשעות הבוקר, ונדחה על ידי ישראל. "יש לנו גיבוי מהעם ובפרט מתושבי הדרום שסובלים יותר מכולם. גם בינלאומית יש לישראל גיבוי. בעולם המערבי מעוניינים שישראל תנחית מכה על האחים המוסלמים".

הבכיר הישראלי העריך שהמכות המצטברות של צה"ל על חמאס ישיגו את אפקט ההרתעה המבוקש ויביאו לכך שארגון הטרור לא יעז לחדש את הירי על ישראל שנים ארוכות לאחר תום המבצע. "אני חושב שהאפקט יהיה חזק יותר מזה של צוק איתן. הם ספגו מכות קשות בכל שרשרת הפיקוד, הופתעו מהמודיעין המדויק ושילמו בלילה מחיר כבד שהיקפו המדויק עדיין לא ידוע".

לאחר כמה ימים רצופים בהם חמאס הצליח לשגר לעבר ישראל מאות רקטות ביממה, הצליחו בצה"ל לגבות מחירים מהארגון. בראש רשימת ההישגים עומדת רשימה של עשרה בכירים שחוסלו, בהם "המוח" ג'מאל זבאדה ו"הגאון" ג'מעה טוח'לה, שהיו אחראים לפיתוח אמצעים מדויקים וייצור אמצעי לחימה מגוונים, בהם רקטות לטווח קצר, כמו גם רקטות שמסוגלות להגיע לחיפה.

בצה"ל אומרים שהתקיפה המשמעותית האחרונה במערך התת קרקע של חמאס השפיעה משמעותית על יכולת הארגון לנהל לחימה, וכי בחמאס לא ציפו לפגיעה בסדר הגודל הזה. "הרגנו הרבה מאוד פעילי טרור ברצועת עזה מבלי לפגוע באזרחים שם", מוסיפים עוד בצבא. בצה"ל מעריכים בזהירות שהרגו יותר מ-75 פעילי טרור של חמאס וג'יהאד כולל בכירים. יש עוד מבוקשים ברשימת יעדי החיסול שצה"ל לא הגיע אליהם, כולל הבכירים ביותר בארגון.

בצבא אומרים גם שפגעו במפקדות התת קרקעיות של חמאס שהיו אחד הסודות הכי גדולים של חמאס. "ידענו איפה הן ממוקמות בתוך המנהרות", אמרו עוד בצה"ל. "פגענו בחמש כאלה וזה משפיע דרמטית על היכולת שלהם לנהל את הלחימה כולל בכירים שהיו בתוכן ונפגעו".

במערכת הביטחון הצליחו לפגוע באגפי המחקר והפיתוח והייצור הרקטי של חמאס והג'יהאד האסלאמי בצורה משמעותית, כך שלא נותרה כיום תשתית ייצור פעילה. במערכת המודיעין מעריכים כי התאוששות במערך הייצור הרקטי של חמאס תיקח חודשים ארוכים ואילו בג'יהאד האסלאמי יכולת הייצור נפגעה לתקופה של שנה לפחות.

הישג משמעותי נוסף של צה"ל קשור ביכולת הפיקוד והשליטה של ארגוני הטרור שניזוק בצורה משמעותית עם חיסול של לפחות 25 מפקדים בכירים, ועוד רבים נוספים שנפגעו בתקיפות של צה"ל מהאוויר. מלבד חיסול מפקדי השטח, במערכת הביטחון פעלו מאז תחילת המבצע לחיסול בכירים בארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה.

לחמאס יש עדיין אלפי קילומטרים של מנהרות שנחפרו מתחת לעזה כדי להוביל לוחמים מהבית אל עמדות הירי, השיגור, חמ"לים, מחסנים, עמדות צליפה, אתרי המתנה ושהייה לקרב, כמו גם מנהרות שאמורות להגיע עד לקו הגבול ומאפשרות לצאת לפשיטה. צה"ל הצליח לפתח יכולת שמאתרת את המנהרות ההגנתיות בעומק השטח, ולדעת אם בחלק מהן נמצאים מחבלים.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. זה בדיוק כמו בהשמדת חולדות:
    כשהמדביר משתמש בטקטיקה הנכונה, החולדות בורחות למחילות ומתות שם, ככה הריח המסריח של הנבלות נקבר עימן, ולא מתפתחים זיהומים ומחלות על פני השטח.
    מ.ש.ל.

    *יש לעניין גם בונוס אקולוגי של דישון והשבחת הקרקע, מה שמוכיח שגם מדרע'ק אפשר להוציא משהו טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים