שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » זריף תקף את סולימאני וחשף את מאבקי הכוח
סערת ההקלטה
הודלף ראיון סגור של שר החוץ האיראני, ובו טען כי סמכותו מוגבלת, האינטרסים הביטחוניים מכתיבים את הדיפלומטיה וכי סולימאני ניסה לחבל בהסכם הגרעין
מוחמד ג'וואד זריף | צילום: Gabriel Petrescu שאטרסטוק

בראיון שהודלף אמש (ראשון) ומעורר עניין רב בעולם, נשמע שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף מטיל ביקורת חריפה על משמרות המהפכה ואנשי הצבא, מתריס נגד מפקדה האגדי של כוח קודס קאסם סולימאני, ויוצא נגד המדיניות הרוסית מול הסכם הגרעין, שלטענתו ניסו להכשיל.

ההקלטה שהודלפה היא חלק מראיון פנימי שנערך לזריף בחודש מרץ האחרון, כחלק מפרויקט לתיעוד הממשל היוצא של הנשיא חסן רוחאני, שמסיים כעת קדנציה שנייה ולא רשאי להתמודד פעם שלישית ברציפות על התפקיד. מי שהוביל אותה היה העיתונאי והכלכלן האיראני סעד לילז, מי שנחשב למקורב לנשיא איראן חסן רוחאני. מהשיחה עלה כי לזריף הייתה יריבות עתיקת ימים עם סולימאני, הגנרל האיראני שחוסל בינואר 2020 עם מפקד המיליציה העיראקית אבו מהדי אל מוהנדס, בתקיפה אווירית של חיל האוויר האמריקאי ליד שדה התעופה של בגדד.

בהקלטה שחוללה סערה גדולה באיראן, זריף תוקף את סולימאני וזועם על ניסיונו לפגוע באישור הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות בשנת 2015. "שילמנו מחיר דיפלומטי יקר, כי התחום הצבאי נחשב בעדיפות עליונה – אך לא הניב תוצאות", אמר זריף. הוא האשים את רוסיה בטענה כי היא חתרה לסכל את ההסכם: "היא לא רצתה שהסכם הגרעין יצליח והציבה מכשולים בדרך". לדברי שר החוץ, סולימאני טס לרוסיה כדי "להרוס את ההישג שלנו".

"מעולם לא הצלחתי לגרום לסולימאני לעשות משהו שישרת את המהלכים הדיפלומטים שלי", אומר זריף וממשיך עם תיאור ביקורו של מפקד כוח קודס לשעבר ברוסיה, מיד לאחר חתימת הסכם הגרעין ב-2015. "הביקור היה יוזמה של מוסקבה מבלי שלמשרד החוץ האיראני תהיה שליטה כלשהי", הסביר זריף, תוך שהוא מטיל ביקורת קשה על מדיניות החוץ של פוטין בסוריה. הוא מודה כי לעיתים היה צריך להשתמש "בשפה גסה ולא דיפלומטית" מול מקבילו הרוסי סרגיי לברוב.

זריף התרעם גם על מתן ההרשאה למטוסים רוסיים לחלוף מעל איראן בדרכם להפציץ מטרות של המורדים במשטרו של בשאר אסד, וכן על כך שסולימאני העביר ציוד וכוחות לסוריה באמצעות מטוסים של חברת התעופה הממשלתית "איראן אייר" – ללא ידיעת הממשלה בטהרן. הוא טען כי לנציגים הנבחרים בטהרן אין השפעה ממשית. הוא טען כי החלטות מונחתות מלמעלה בידי המנהיג העליון עלי חמינאי, או מתקבלות בידי משמרות המהפכה, וכי הללו בעלי השפעה מכרעת גם בכל הנוגע למשא ומתן על הגרעין.

שר החוץ גילה כי הוא ננזף בידי המנהיג העליון חמינאי לאחר שהציע לארה"ב בפברואר האחרון לחזור להסכם בסדרת צעדים מסונכרנת. "ברפובליקה האיסלאמית המחנה הצבאי שולט", אומר זריף בראיון. "הקרבתי את הדיפלומטיה עבור המחנה הצבאי יותר משהמחנה הזה שירת את הדיפלומטיה".

זריף הוסיף וטען כי סולימאני לא היה משתף את משרד החוץ בפעולות הצבאיות של איראן בסוריה. "שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי היה מי שסיפר לי כי ישראל ביצעה מעל 200 תקיפות נגד כוחות איראנים בסוריה", גילה זריף. הוא התלונן כי הוא לא עודכן על הנקמה על חיסול סולימאני, שבמסגרתה טהראן שיגרה רקטות לעבר בסיס בעיראק שבו שהו חיילים אמריקנים. הוא הדגיש כי בעוד הוא עצמו לא ידע על התקיפה, האמריקאים ידעו עליה כמה דקות לפני כן, כיוון ששני קצינים מכוח קודס הודיעו עליה, 45 דקות לפני שיגור הטילים, בפגישה עם ראש הממשלה העיראקי דאז עדל עבד אל-מהדי.

למרות הביקורת, בתחילת ההקלטה נשמע זריף משבח את סולימאני. בין היתר סיפר זריף כי השניים עבדו יחד בצורה יעילה בתקופה שלאחר פלישת ארה"ב לאפגניסטן ולעיראק. הוא אומר בנוסף שחיסול סולימאני בידי ארה"ב בינואר אשתקד, בהפצצת מל"ט בשדה התעופה בבגדד, היווה מכה קשה ביותר עבור איראן – כזו שלדבריו חמורה יותר מאשר השמדתה של עיר שלמה.

זריף תקף גם את התנהלות משמרות המהפכה בכל הנוגע לטיוח הפלת המטוס האוקראיני, בשעות שלאחר אותה נקמה איראנית על חיסול סולימאני. המטוס, ועליו 176 איש, הופל סמוך לטהרן על ידי שני טילי נ"מ של משמרות במהפכה – שחשבו אותו בטעות לטיל שיוט אמריקני. בימים שלאחר מכן שללה איראן את הדיווחים בעולם שהמטוס הופל על ידיה, ולפי זריף במפגש מצומצם שקיים אז עם מפקדים בכירים הוא אמר להם כי העולם "דורש תשובות". הוא סיפר כי המפקדים תקפו אותו ודרשו ממנו לפרסם ציוץ בטוויטר שבו ישלול את הטענות. "אמרתי, 'אם הוא נפגע מטיל, תאמרו לנו על מנת שנוכל לפתור את זה'. הדרך שבה הם הגיבו הייתה כאילו הכחשתי את עצם קיומו של אלוקים".

הראיון לא היה מיועד לפרסום, כפי שזריף עצמו נשמע אומר מספר פעמים במהלך השיחה. קטעים מהראיון בן שלוש השעות נחשפו אמש באתר החדשות הפרסי channel Iran International שמושבו בלונדון. הממשלה האיראנית טוענת שמדובר באתר המופעל בידי גורמים עוינים וכי הבעלים שלו הינם סעודים. אך במשרד החוץ בטהראן לא טענו כי ההקלטה מזויפת, אלא אמרו כי מדובר בקטעים חלקיים בלבד שפורסמו באופן שנועד להציג בצורה מעוותת את דבריו של זריף בנוגע לסולימאני.

דובר משרד החוץ של איראן הביע תמיהה לגבי מועד ההדלפה של הראיון – כחודשיים לפני הבחירות לנשיאות ביוני – וכינה זאת "פוליטיקה לא מוסרית". מוחמד עלי אבטחי, סגן נשיא איראן לשעבר, השווה את הדלפת השיחה הסגורה של זריף לגניבת ארכיון הגרעין על ידי 'המוסד'.

מבקריו של זריף באיראן קראו לו להתפטר בעקבות דבריו שנאמרו בראיון והאשימו אותו בסכנה לביטחון הלאומי בחשיפתו לעולם את מבנה הכוח הפוליטי של איראן. אפילו תומכיו מהמחנה הרפורמיסטי הביעו דאגה שדבריו יפגעו במועמדיהם בבחירות שיתקיימו בחודש יוני משום שהם ירחיקו את הבוחרים הסבורים כי ההצבעה אינה משנה דבר.

מועד ההדלפה הגיע על רקע הדיווחים על ההתקדמות משמעותית בשיחות הגרעין שמתקיימות בין המעצמות לאיראן, בווינה בירת אוסטריה. לפני מספר ימים נודע כי הצדדים אף החלו להחליף טיוטות ואף הנשיא רוחאני הודה כי המהלך נמצא בשלבים מתקדמים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים