שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » ח"כ ברקת מציג מודל חדש לניהול המשבר
המודל הישראלי
ח״כ ניר ברקת, בשיתוף מומחים מתחום הבריאות והכלכלה, מציגים מודל חדש שיחליף את תכנית הרמזור כאשר המודל מתמקד בהעברת סמכות לרשויות המקומיות
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת | צילום: lev radin, שאטרסטוק

ח״כ ניר ברקת מציג את 'המודל הישראלי' אשר עליו עמל, שיחליף את תכנית ה'רמזור', ימנע סגר שלישי ויאפשר לנהל שגרת חיים וכלכלה בצל הקורונה

ברקת עבד בשיתוף פעולה עם פרופ' אמנון שעשוע, ובשיתוף יו״ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס וראשי רשויות, ויחד גיבשו מודל אשר לטענתם צריך להחליף את מודל הרמזור, כאשר המודל מתמקד בשמירה על אוכלוסייה בסיכון ובהעברת סמכויות לשלטון המקומי, זאת לצד הקפדה מקסימאלית על הוראות "התו הסגול". לטענתם, מימוש המודל יאפשר להחזיר את המשק ואת מערכת החינוך לפעילות מלאה, ובכך להימנע מסגר שלישי.

את 'המודל הישראלי' הציג ברקת לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולצוות משרדו, וכן לראש המל"ל מאיר בן שבת וצוותו, אשר דנו במודל והביעו הסכמה עקרונית עם המודל ועם הצורך להעביר סמכויות ביצוע לרשויות המקומיות.

לפי הערכות, מימוש המודל צפוי לעלות כ-1 מיליארד ₪ והוא יחסוך למשק בכל חודש עשרות מיליארדי שקלים, לעומת האלטרנטיבות האחרות לניהול החזרה לשגרת קורונה. עד כה כ–15 רשויות מקומיות נבחרו לקיום פיילוט של המודל, והוא ערוך ומוכן לצאת לדרך מיד עם אישור הממשלה.

בהתאם לנתונים המדעיים שמקובלים על גורמי הרפואה כ-15% מהאוכלוסייה נמצאת בסיכון גבוה, והסיכוי שלהם להגיע לסיבוכים וחלילה לתמותה גבוהים פי 500 מאשר יתר האוכלוסייה שאינה בסיכון. לכן שמירה יתרה ומוקפדת על האוכלוסייה בסיכון באמצעות 'תו זהב' ייחודי, בשילוב הקפדה על הוראות 'התו הסגול' במקביל, תמנע מצב של אי ספיקה בבתי החולים ותוריד באופן דרמטי את כמות הנפטרים.

בחיקוי אחר מודלים שאומצו בבריטניה, ספרד ועוד, 'המודל הישראלי' של ברקת מאציל סמכויות ממשרדי הממשלה השונים לרשויות המקומיות, אשר ינהלו ויתפעלו את המערכים השונים בהם אוכלוסיות שבסיכון, נדבקים ומבודדים, אכיפה של הוראות התו הסגול ומניעת התקהלויות. לצורך כך, יוקם מרכז שליטה ובקרה בו מועבר המידע הרלוונטי להתנהלות השוטפת באופן דו-כיווני – מהמדינה לשלטון המקומי ולהיפך.

הרשויות המקומיות ינהלו מערך ניטור וטיפול באוכלוסייה בסיכון, שידאג לצרכיהם ולמתן שירותים וציוד שישמרו עליהם, תוך ליווי והדרכת מי שיוכל לצאת לעבוד ומי שיעבוד מהבית, ולמימון ע"י המדינה של אלו שייאלצו להישאר בבתיהם בשל הסיכון.

את המהלך ילווה מערך דוברות והסברה ייעודי אשר ינגיש את המידע לאזרחים, וכן מערך פיקוח ואכיפה מובנה שמחלק את הסמכויות בין השלטון המקומי לגופי האכיפה הרשמיים במדינה. ביצוע כלל הפעולות צפוי להוריד את התחלואה בקרב האוכלוסייה שבסיכון פי 4, על פי הערכות.

לפי המלצתם, לצד המודל יש לבצע חיזוק משמעותי למערכת הבריאות, כולל המשך הגדלת מחלקות הקורונה, הגברת הטיפול והאשפוז בקהילה, תגבור מערך הבדיקות ותגבור כוחות רפואה וצוותים מסייעים.

כמו כן, יש להמשיך את הסיוע הכלכלי לעסקים ולעצמאיים תוך עידוד החזרת עובדים למעגל העבודה ופיצוי מלא לעסקים ולאוכלוסיות שנפגעו. בנוסף תוגבר האכיפה והענישה בדגש על אכיפת התקהלויות, על מנת להוריד את התחלואה ולהימנע מסגר כללי נוסף ומסגרים מקומיים. כצעד משלים תחזור מערכת החינוך לשגרה, יחד עם מתן מענה לתלמידים ומורים שנמצאים גם הם באוכלוסיית סיכון ובהתאם להחלטת ראשי הרשויות.

ח"כ ברקת מסר הבוקר, כי "המודל מבוסס על ערבות חברתית הדדית, על המאפיינים הייחודיים של החברה הישראלית ועל הידע המצטבר בנוגע לנגיף הקורונה. עלינו לפעול בצורה המותאמת למציאות הנוכחית, שתכלול ניהול סיכונים מושכל, התמודדות משמעותית עם הנגיף תוך שמירה על החוסן החברתי, הכלכלי והבריאותי, מנהיגות כללית וביזור הניהול לדרגי השטח ברשויות המקומיות. רק ככה נמנע סגר נוסף, נשמור על בריאות האזרחים ונחזיר את המשק לפעילות כלכלית מלאה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים