שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "חמאס נפגע פגיעה משמעותית מאוד במערכה"
הרמטכ"ל לשעבר
איזנקוט התייחס לראשונה למבצע הלחימה: "נדרשת אסטרטגיה ומדיניות שונה בזירה הפלסטינית כולה – אסטרטגיה שרואה בחמאס אויב מר שצריך להביס אותו"
גדי איזנקוט | צילום: מארק ניימן / לע"מ‬.

הרמטכ"ל לשעבר רא"ל גדי איזנקוט, התייחס לראשונה למבצע שומר החומות, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת תל אביב לפני זמן קצר ואמר: "המבצע טרם הסתיים – ראינו כבר מבצעים שהתפתחו מעבר למתוכנן בעקבות אירועים טקטיים. ברמה האסטרטגית – יש שני קריטריונים בסיסיים שעל פיהם עושים את השיפוט – האם צה"ל מימש את המטרות שהדרג המדיני הגדיר לו והאם שיפרנו את מצבה האסטרטגי של ישראל? את התשובה לגבי הפרמטר השני נדע רק בעוד מספר שנים, לגבי הפרמטר הראשון – המטרה שהוגדרה היא לא מיטוט או הכרעה אלא מטרה מוגבלת יחסית של פגיעה משמעותית וחיזוק הרתעה".

"מהשיפוט שלי אני יכול להעריך שארגון חמאס נפגע פגיעה משמעותית מאד במערכה עד כה. מניסיון העבר פגיעה בסדר גודל כזה מביאה להרתעה – מה יהיה משכה זו שאלה אחרת. השאלה המרכזית היא מה תהיה האסטרטגיה הישראלית ביום שאחרי מול חמאס בעזה , מול הזירה הפלסטינית ומול הזירה האזורית".

"צריך להזכיר המובן מאליו – ישראל נסוגה מעזה עד המטר האחרון. החמאס זכה בשלטון באופן דמוקרטי, נבחר על ידי 2 מיליון עזתים ובחר מיד לאחר ההתנתקות להפעיל כוח ופעילות טרור. המציאות שהתהוותה לאחר צוק איתן היא שמדינת ישראל והעוטף זכו לכמעט ארבע שנים של שקט. הופעל כוח שבעקבותיו הייתה קריאה להסדרה של המצרים עם שישה פרמטרים – בפועל בוצעו רק הפרמטר הראשון והשני – הפסקת אש ופתיחת מרחב הדיג. מה שלא מומש לאחר צוק איתן ושהופיע בסעיפים של המתווה המצרי זה הסדרת נושא השבויים והנעדרים, החזרת הרשות הפלסטינית לרצועת עזה ושיקום עזה כולל נמל ימי. כל זה לא קרה".

"נדרשות אסטרטגיה ומדיניות שונה בזירה הפלסטינית כולה – אסטרטגיה שרואה בחמאס אויב מר שצריך להביס אותו ושרואה ברשות הפלסטינית פרטנר מורכב מאד שאיתו צריך להמשיך את כל תפיסת הסיכול ביהודה ושומרון אבל במקביל לחזק את הרשות , לממש מדיניות אזרחית אחרת ברצועה שהבסיס שלה הוא הפסקת אש לא מותנית. לא הפסקת אש דו צדדית אלא הפסקת אש ישראלית ברגע שההנהגה המדינית בישראל מגיעה למסקנה שהמטרות של המבצע מומשו".

"אז יש לעבור לשלב ארוך יותר ברמה האסטרטגית של מתן סיוע הומניטארי בסיסי של מזון, בריאות, מים, חשמל, ביוב. אבל שאר הדברים כמו שיקום, נמל ימי – יקרו רק לאחר הסדרת נושא השבויים והנעדרים שהוא חשוב לנו והוא ערך מבחינתנו. לאחר מכן יש לטפל בפער המרכזי בפיקוח על רצועת עזה בכדי למנוע העברת אמצעי לחימה בעיקר דרך מנהרות ההברחה בגבול המצרי מתוך הנחה שהגבולות הישראלי והימי די סגורים – דרך זה יש למנוע התעצמות מחודשת במקביל לבניית מנגנון לפירוז מנשק כבד בתמורה לשיקום. יש לנצל את המציאות של הסכמי אברהם לשיתוף פעולה עם המצרים ועם המפרציות והמדינות שחתמו איתנו על ההסכמים, יחד עם מעורבות אמריקאית של התקופה האחרונה שיש בה יתרונות רבים לדעתי".

בדבריו התייחס גם לגבול הצפון ולאיום הניצב מחיזבאללה: "מצד אחד בחיזבאללה עוקבים בדאגה אחר מה שהם רואים – הם מבינים שיכולות המודיעין, התקיפה וההגנה של ישראל שהם רואים במערכה הזאת הן יכולות שיש אותן גם בזירה הצפונית. מצד שני, הם שואבים עידוד רב מכך שישראל מפעילה כוח רב נגד חמאס אבל שעדיין האויב הכי חלש במעטפת שלנו משגר רקטות לעומק ישראל. פה למקבלי ההחלטות יש אתגר גדול בניהול המערכה הרב זירתית – להרתיע את האויבים שלנו ולסיים את המבצע בעזה במימוש מטרות".

עוד אמר איזנקוט בנושא המטרו שנפגע: "במהלך שנת 2017-2018 כל המנהור ההתקפי של חמאס הושמד למעט יכולת שיעורית – כעת נפגע גם המנהור ההגנתי של חמאס. הערכה אדירה ליכולת המודיעינית של אמ"ן ושב"כ שהצליחו להביא את התמונה המודיעינית הראויה לציון ופגיעה במרכז כובד ופגיעה תודעתית שהיא אולי אחד ההישגים המרשימים ביותר במערכה הזאת. זה המקום המוגן מבחינתם שאליו מביאים לוחמים, אמצעי פיקוד ושליטה ואמצעים – היכולת הזאת נפגעה משמעותית".

"אני מתקשה לראות אותם חוזרים ומשקמים את כל עשרות הקילומטרים הללו – זה יוביל אותם למחשבה מעמיקה ואני מקווה שההישג הזה שהבאנו ב 2006 למרות תחושות החמיצות כאן – אותו אפקט דאחיה שהוא הרכיב המשמעותי ביותר בשקט מאז – יהיה גם הרכיב המרכזי בשקט שיבוא עכשיו בעקבות הפגיעה במרכז הכובד הזה של חמאס".

לגבי ההסלמה ביו"ש אמר: "יכולת הסיכול של צה"ל ושב"כ מאפשרת לישראלים ביו"ש חיים בטוחים והאתגר הוא להפריד בין אוכלוסיה לטרור. מצד אחד להילחם בנחישות בטרור ולסכל אותו אך מצד שני לתת אופק ותקווה לאוכלוסייה. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ לשמר את זה גם בתקופה של פיגועים – גם בתקופה של פיגועים. המאמץ שהחמאס עושה לאורך כל השנים זה להצית את נס המרד ביו"ש ולהתסיס גם את מזרח ירושלים".

"במשך שנים בפעילות חכמה הצלחנו לייצר הבידול הזה. הכתף הקרה שהופנתה לרש"פ והתיאום החלקי עם מנגנוני הביטחון שם – פוגעים בזה. זה אינטרס ישראלי לחזק את הרשות הפלסטינית במקביל למלחמה בטרור. צריך לראות שאנו מונעים המאמץ של חמאס להצית את יו"ש. הדאגה היא מהתפיסה שתופסת מקום הולך וגדל בחברה הפלסטינית – רעיון המדינה האחת . אני רואה כאן סכנה אמיתית לביטחון ישראל אם זה יקרה".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים