שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » ישובי עוטף ירושלים יוגדרו בסיכון גבוה
המל"ל ימליץ
בקרוב תובא לישיבת הממשלה הצעת מחליטים אשר נועדה להשלים את העברת האחריות הביטחונית על היישובים מצה"ל לידי מג"ב, יותר מ־20 שנה לאחר שהממשלה החליטה על כך
התיישבות | צילום: Altosvic, שאטרסטוק

המל"ל גיבש לאחרונה רשימה של יישובים בעוטף אשר יסווגו כיישובים קדמיים, במקום הגדרתם כיום כיישובים עורפיים, כך דווח בעיתון 'ישראל היום', כחלק מאותם יישובים נכללים ישובי עוטף ירושלים.

הרשימה שגובשה מתבססת על המלצת מג"ב לסווג את כל 14 היישובים בעוטף ירושלים ואת אזור התעשייה של מישור אדומים כיישובים קדמיים, כלומר בעלי רמת איום גבוהה. בקרוב תובא לישיבת הממשלה הצעת מחליטים אשר נועדה להשלים סוף־סוף את העברת האחריות הביטחונית על היישובים מצה"ל לידי מג"ב, יותר מ־20 שנה לאחר שהממשלה החליטה על כך. עד אז, מג"ב הודיע לאחרונה ליישובים כי הוא מסיר מהם את אחריותו, ובתגובה מועצת בנימין עתרה לבג"ץ.

בשנת 2001 החליטה הממשלה על ביצוע תוכנית עוטף ירושלים, ובאפריל 2006 החליטה הממשלה על חלוקת האחריות וגבולות הגזרה בין מג"ב לצה"ל, כך שהאחריות הביטחונית על יישובי העוטף תועבר למג"ב. במסמך הבנות שנחתם ב־2007 בין המשטרה לצה"ל, סוכם כי תבוצע עבודת מטה באשר להעברת כלל מרכיבי הביטחון ביישובים מצה"ל למשטרה, כולל המשאבים הנדרשים. אלא שעבודת המטה לא הושלמה עד היום, והכסף נשאר בידי צה"ל ומשרד הביטחון, אף שמג"ב אחראי ביטחונית על היישובים.

ביולי 2017 התקיים בצה"ל דיון שאליו לא הוזמנו נציגי מג"ב והמשטרה, ובסיומו הוחלט לשנות את הסיווג של יישובים אלה, מיישובים קדמיים לעורפיים. בכירים במג"ב מותחים גם כיום ביקורת על ההחלטה החד־צדדית, אשר אינה תואמת למציאות בשטח, ואומרים: "צה"ל פגע במהלך השנים ביישובי העוטף". השינוי בסיווג הביא לקיצוץ מתמשך על ידי צה"ל במרכיבי הביטחון ביישובים. בין היתר בוטלו בהדרגה תקני אבטחה ביישובים, נלקחו כלי נשק וציוד, ובוטלו ימי מילואים לכיתות הכוננות. ב־2019 אמנם נראה היה כי עבודת המטה על סף השלמה, אך בשל הבחירות והעובדה שלא היה תקציב מדינה, שוב נדחה המהלך.

לאור זאת, במג"ב עוטף ירושלים הודיעו לאחרונה ליישובים כי הם מסירים מהם את האחריות הביטחונית. כך, למשל, סירבו במג"ב לחתום על כתב מינוי לרבש"צ חדש ביישוב ענתות, וסירבו להגיע לאירוע ביישוב אחר כאשר הרבש"צ שם הכריז על חדירה ליישוב, בטענה כי אין זו סמכותו.

במועצת בנימין, בראשות ישראל גנץ, עתרו לבג"ץ בדרישה להתערבות הגורמים הרלוונטיים. לדברי גנץ, "לא ייתכן שאלפי תושבים הגרים מסביב לירושלים מופקרים ביטחונית במציאות הזו".

ישיבת הממשלה בנושא צפויה להתקיים בקרוב, ואולי אחרי יותר מ־20 שנה תושלם העברת האחריות המלאה על יישובי העוטף, לידי משטרת ישראל ומג"ב. בינתיים, מג"ב אולי עושה שרירים מול צה"ל והמטה כדי להפעיל לחץ, אך גורם בכיר במג"ב מבהיר: "הסרנו את האחריות לכאורה. בפועל אנחנו עדיין לוקחים את האחריות על האזור".

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "עבודת המטה של המטה לביטחון לאומי הסתיימה בסוף שנת 2018. בתקופה האחרונה ולאור אישור התקציב, חודשה העבודה בנושא ותגובש הצעת מחליטים חדשה להסדרתו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים