שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » ישראל בדרך למו"מ עם חמאס בתיווך מצרים
השבויים ועזה
כרם שלום נפתח גם הבוקר; משפחת גולדין: "החיילים עדיין לא שבו, אובדן ערכים מוחלט" • האמירויות לארה"ב: מוכנים לסייע בשיקום עזה – בתנאי שחמאס לא יתערב
תגיות:
תקיפות בעזה | צילום: Abed Rahim Khatib, שאטרסטוק

מצרים זימנה את ישראל, ארגון הטרור חמאס והרשות הפלסטינית לשיחות בקהיר, כהמשך להפסקת האש בין הצדדים – כך דווח ב'כאן חדשות'. מטרת השיחות היא לדון באפשרות רגיעה ארוכת טווח ובסוגיית השבויים והנעדרים בעזה.

ביום שישי הגיע לישראל גנרל מצרי כדי לדון ביוזמה המצרית. ישראל הציבה שני תנאים לקיום השיחות. האחד – שהן יתקיימו בערוצים נפרדים, ולא במקביל. השני – שכל צעד בשיקום עזה יותנה בהתקדמות בסוגיית השבועיים והנעדרים. עד כה, מועד לדיונים אלה לא נקבע.

השיחות בקהיר, אם יתקיימו, לא יהיו ישירות אלא ייערכו בחדרים נפרדים כאשר המתווך המצרי מדלג ביניהם, בדומה לשיחות שהתקיימו בעבר. אם אכן תצא משלחת ישראלית לקהיר, סביר להניח שיעמוד בראשה ראש המל"ל מאיר בן שבת. ככל הנראה, המצרים יחליטו ביום ראשון אם לשגר את ההזמנות.

בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המקורב לחמאס דווח כי מצרים מצפה הפעם להיות שחקן מרכזי בנושא שיקום עזה זה ולא להשאיר שוב את המגרש רק בידי קטאר. על פי הדיווח, קהיר שואפת להפוך את מעבר רפיח לשער הראשי להכנסת סיוע לרצועת עזה.

המצרים שואפים להקים מינהלת שתפקידה יהיה לפקח על ההסדרה ועל כך שחמאס לא ישים ידיו על כספי שיקום. בנוסף דורשת קהיר שחברות מצריות ייקחו חלק מרכזי בשיקום, אך תינתן אפשרות לחברות ערביות ובינלאומיות לעסוק בכך.

עוד דווח כי גורמים אמריקניים פנו בימים האחרונים לאיחוד האמירויות, כדי שזו תצטרף למאמצי השיקום ברצועת עזה. באיחוד האמירויות העבירו לאמריקנים מסר חד משמעי, לפיו המדינה מוכנה לספק תמיכה הומניטארית ישירה לעזה, אך לא תממן כל מנגנון שכזה אם חמאס יהיה מעורב בו. בנוסף הבהירו באמירויות כי מבחינתם מצרים היא זו שתרכז את המאמצים.

קטאר הכריזה על סיוע בהיקף של 500 מיליון דולר לשיקום רצועת עזה אחרי. שר החוץ של קטאר מוחמד עבד א-רחמן אל ת'אני כתב בחשבון הטוויטר שלו אמש כי "נמשיך לתמוך באחים בפלסטין כדי להגיע לפתרון צודק ומתמשך עד להקמת מדינה עצמאית עבורם".

מעבר כרם שלום נפתח גם הבוקר להעברת סחורות לרצועת עזה, ועשרות מכליות גז, סולר ובנזין נכנסות לשטח הרצועה דרך המעבר. אישור הבקשה להעברת הסחורות בהיקף חריג התקבלה כבר אתמול, למרות הבטחת שר הביטחון בני גנץ כי אישור סיוע שאינו בסיסי יותנה בהתקדמות המשא ומתן להחזרת השבויים והנעדרים.

לפי גורם ביטחוני שצוטט ב'וואלה': "השבויים והנעדרים בראש סדר העדיפות של כלל המערכת בדגש על הרמטכ"ל אביב כוכבי". הוא הוסיף כי "סינוואר לא יעשה עסקה בלי אסירים. אפשר לשחק עם מספרים אבל הוא מתעקש על רוצחים ואסירים כבדים. הובהר למצרים שישראל לא תשחרר מבתי הכלא רוצחי ישראלים. זו קו אדום. זה לא יקרה. למרות זאת אין שום כוונה לוותר על נושא השבויים והנעדרים בגלל הפסקת האש והשיח על שיקום עזה".

עוד העריך הגורם הביטחוני שהישגי המבצע בעזה הורידו את מחירי עסקת השבויים והנעדרים שנמצאת בהתהוות כבר חודשים ארוכים. יצוין, כי ביום ראשון השבוע החלו בממשלת החמאס לחלק בסניפי הדואר משכורות של 100 דולר למשפחות על בסיס המענק הקטארי.

משפחת גולדין תקפה את ההחלטה לאפשר הכנסת ציוד הומניטרי לעזה ללא השבת הבנים. שמחה גולדין, אביו של סגן הדר גולדין, אמר כי "ההנהגה הישראלית פשוט איבדה את המצפן המוסרי שלה ואת היכולת להבחין בין טוב לרע. מכניסים ציוד לארגון טרור, בזמן שהם מתעללים באזרחי ישראל ומשאירים אצלם את חיילי צה"ל שיצאו להילחם ולהגן על המולדת. זה אובדן ערכים מוחלט".

גולדין טען כי הוא "קורא לשר הביטחון ולרמטכ"ל להתעורר מיד ולחשב מסלול מחדש. אזרחי ישראל לא יעברו על ההפקרות הזו בשתיקה. השיבו את הלוחמים לישראל לאלתר".

לשכתו של שר הביטחון מסרה בתגובה להעברת המכליות כי "כפי שאמר שר הביטחון – מה שהיה הוא לא מה שיהיה. לרצועת עזה, יכנסו אך ורק מצרכים הומניטאריים, כל התקדמות בשיקום עזה תותנה בשקט ארוך טווח ובהתקדמות בהשבת הבנים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים