שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » כיצד נדבקו הרופאים ומה המיגון אליו נדרשו?
משבר הקורונה
עם פרוץ נגיף הקורונה דווח על מספר רב של אנשי רפואה שנדבקו בנגיף כתוצאה ממגע עם חולים בהם טיפלו • אז כיצד מתמודדים במערכת הבריאות עם הסכנה?
תגיות:
רופאים מתמגנים לפני טיפול בחולה קורונה | צילום: Andy Dean Photography, שאטרסטוק

עם פרוץ מגיפת הקורונה וההבנה כי אנשי הרפואה הם שעומדים בקו האש הראשון בחזית המאבק בנגיף, הייתה ההנחה הרווחת בבתי החולים, כי ההדבקה מהמטופל לרופא הינה אווירנית, טיפתית או על ידי מגע.

אלא שכעבור שבועות אחדים, במהלך חודש מרץ, כאשר הפרופיל על הנגיף האימתני והמידע עליו התרחב והפך למשמעותי יותר, הנחת העבודה המעודכנת בקרב הרופאים בישראל הייתה כי ההדבקה איננה עוד 'אווירנית', כי אם טיפתית ובאמצעות מגע, מה שאפשר למערכת הבריאות להציע בפני הרופאים אמצעי מיגון סבירים.

כך במהלך חודש מרץ נדרשו הרופאים בישראל שבכל מגע עם חולה מאומת או חשוד, להקפיד על חבישת מסיכה כירורגית בלבד ולא N95 .

מסמך הנחיות מפורט שהופץ בשבוע החולף בקרב מנהלי בתי החולים בישראל מציג תוצאות מחקר שהקיף 292 רופאים ואנשי צוות בשבעה מרכזים רפואיים ברחבי הארץ שעבדו במחלקות הקורונה. במסגרת השאלון המקדים הצהירו 99% מהמשתתפים כי הם נוהגים לעטות מסיכה בכל טיפול בחולה קורונה, 60% אף דיווחו כי הם נוהגים לעטות מסיכה גם במפגשים עם אנשי צוות אחרים בחדר הצוות, ו-12% דיווחו כי הם מרשים לעצמם לאכול אף עם עמיתיהם בקרבה פיזית.

התוצאות: מתוצאות בדיקה ומעקב אחר 221 נדבקים עלה, כי ההידבקות אירעה כתוצאה מחשיפה לעמית בעבודה. המחקר מציין כי ברוב המקרים איש הצוות לא עטה מסיכה בשעה שביקר בחדרי השתייה או הצוות כאשר לאחר מכן התברר כי שהה במקום חולה מאומת.

בקרב 24% מהמקרים לא אותר מקור ההדבקה וב-26 מקרים מקור ההדבקה זוהה כמטופל חולה קורונה. אם כי היו מקרים בהם איש הצוות היה ממוגן ולמרות זאת נדבק. המחקר גילה שני מקרי הדבקה בלבד של אח/ות שהיו ממוגנים ועבדו במחלקת קורונה עם מונשמים שהטיפול בהם חייב פרוצדורות היוצרות נתזי אירוסולים מרובים. היה גם מקרה של אח בעל זקן שעבד במחלקה פנימית ונראה שזקנו עלול היה להפריע לאטימות המסכה או שהיא לא סיפקה לו הגנה מספקת.

במסמך שהופץ בקרב מנהלי בתי החולים נכתב, כי "על אף הדרישה בהנחיות להתמגנות ב-N95 בעת ביצוע פעולות יוצרות רסס, לא ידוע לנו על אירועים של הדבקת אנשי צוות שנכחו בפעולות אלו בעודם ממוגנים במסיכה כירורגית. ייתכן כי הדבקה אווירנית נדירה התרחשה גם במקרים של ביצוע פרוצדורה יוצרת רסס, ו/או שמסיכה כירורגית מקנה הגנה מספקת במקרים אלה".

יצוין, כי בטרם הופץ מנשר המודות הראשוני בקרב בתי החולים בתחילת המגפה, נרשם שיא נדבקים של 25 אנשי צוות ליום בקרב בתי החולים ברחבי הארץ. כאשר בימי השיא מספר העובדים המבודדים נע בין 2,000 ל-2,500 ליום.

בתוך כך, המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב מפרסם, כי יותר מ-60,000 עובדי שירותי הבריאות בארה"ב נדבקו בקורונה וכמעט 300 מתו.

המספרים מציינים עלייה חדה מלפני שישה שבועות, אז דיווח המרכז על 27 מקרי מוות ויותר מ-9,000 מקרי הדבקה בקרב עובדי שירותי הבריאות בארצות הברית.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים