שיתוף
תגובות
בריאות » כושר ואיכות חיים » כך תחסכו אי נעימות ותמנעו כאב מיותר בשריר
התכווצות שרירים
רבים סובלים מהתכווצויות שרירים בסוף היום או בתום פעילות מואצת • מדוע מתרחשת התכווצות, כיצד ניתן למנוע אותה, וכשהיא מתרחשת מה ניתן לעשות?
התכווצות שרירים | צילום: Albina Glisic, שאטרסטוק

מכירים את זה שבסוף היום העמוס וגדוש המשימות אתם סוף סוף נכנסים למיטה, מבקשים לתת לעצמכם את המנוחה והמרגוע שכה היה חסר לכם לאורך היום, אך דווקא אז, ללא אזהרה מוקדמת, אתם מרגישים את השריר באזור האחורי של השוק שלכם מתכווץ בחוזקה – מה שמוביל לכאב ובעיקר לבהלה מהכיווץ הלא צפוי והלא ברור שהופיע לפתע?

לתופעה שכיחה זו, אשר נמשכת בדרך כלל בין מספר שניות לדקות מועטות ויכולה לפגוע באופן תדיר באיכות החיים, קוראים התכווצות שרירים.

במאמר שפרסם עופר צחר, פיזיותרפיסט מוסמך ובעלים של Physio Fitness, הוא מסביר מדוע וכיצד מתכווצים להם לפתע השרירים וכיצד ניתן למנוע את זה. כמו גם, כיצד לנהוג כאשר הכאב תופס אותנו.

התכווצות שרירים בשרירי הרגליים היא תופעה שכיחה המלווה בכאב, ולעיתים אף בתופעות לוואי פסיכוסומטיות שונות, אשר עליה יתלוננו 9 מתוך 10 אנשים במהלך חייהם – כאשר לרוב היא נפוצה יותר בקרב נשים ואוכלוסייה מבוגרת.

עד לפני עשור הייתה הדעה הרווחת שהיא נגרמת כתוצאה מהתייבשות, אלא שמחקרים מהשנים האחרונות חשפו סיבות נוספות לתופעה.

מדוע השרירים מתכווצים?

הסיבות להתכווצות השרירים מגוונות: החל מפעילות גופנית אינטנסיבית ועד לעייפות שרירית. פציעה עלולה גם היא להוביל להתכווצות, מה שמכונה "כיווץ מגננתי".

כאמור, עד לפני עשור היחס להתכווצויות היה זהה לשל התייבשות, שכן איבוד נוזלים קיצוני עלול לגרום להתכווצות שרירים.

מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי אין זה הגורם היחיד לתופעה. רמת מינרלים נמוכה בגוף כמו מגנזיום, סידן וכדומה עלולות גם הן להגביר את הסבירות להתכווצות שרירים. כך גם נטילת תרופות מסוימות להורדת הכולסטרול בדם, ואחרון חביב: מבנה הגוף.

רגליים במנח בו הברכיים קורסות כלפי פנים (רגלי X) ו/או כפות רגליים שטוחות נצפו כבעלי השפעה להיווצרות התכווצות שרירים.

תכל'ס: כיצד ניתן לטפל ולמנוע את ההתכווצות?

רבים נוטים לחשוב כי ביצוע מתיחות יעיל בטיפול בהתכווצויות שרירים, אלא שעד כה לא נמצאה קורלציה למתיחות שרירי הגפיים התחתונות בהורדת תדירות ההתכווצויות.

לדברי צחר, השימוש במתיחות אמנם לא יפתור את התופעה, אך שימוש מושכל בהן הינו רצוי לשם ניהול הכאב והנפיחות באם נוצרה, ויאפשר חלון הזדמנויות לתרגול ברמות כאב מופחתות.

בנוסף, שימוש בכלים כמו גליל וכדור עיסוי נמצא גם כאמצעי יעיל בשלב בו לא מופיעות תופעות לוואי. הדבר לא מסייע בכל מצב, אך בהחלט יכול להוות כלי תומך.

על אף שהסיבות להיווצרות התכווצות שרירים לא ידועות לגמרי, מכל מקום, יצירת מערכת שרירים חזקה, גמישה ובעלת קשר תקין ויעיל למערכת העצבים, מהווים האמצעי החשוב ביותר למניעה והתמודדות עם התופעה.

חשוב לזכור: אם התכווצות השרירים ברגליים נוצרת ללא קשר לפעילות ספורטיבית מוגברת או עייפות, יש לבדוק את הנושא עם רופא המשפחה.

לסיכום: התכווצות שרירים לרוב איננה מקרה בהול רפואי, אך יש לבדוק את מקור היווצרות התופעה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים