שיתוף
תגובות
בריאות » דיאטה ותזונה נכונה » כך תשרפו שומן ותרדו במשקל
עכשיו זה מדעי
חוקרים בארה"ב הצליחו להוכיח כי לא רק להרגלי התזונה השפעה על שריפת השומנים והירידה במשקל, אלא שלשאלת העיתוי השפעה מכרעת לא פחות
תגיות:
עיתוי הארוחה חשוב במיוחד | צילום: Drazen Zigic, שאטרסטוק

חוקרים מאוניברסיטת ואנדרבילט בנאשוויל, שבמדינת טנסי שבארצות הברית ערכו מחקר שביקש לבדוק כיצד משפיעים הרגלי התזונה על בני אדם בשעות שונות לאורך היממה.

המחקר, שהחל ב-2018 והסתיים לאחרונה, סקר 1,009 מבוגרים בארה"ב וקבע כי לא רק לכמות הקלוריות שהאדם אוכל השפעה על עלייתו במשקל, אלא שגם לשאלת העיתוי יש מה לומר בעניין.

החוקרים התבססו על השעון הביולוגי של האדם המווסת מאות תהליכים המתרחשים עמו במהלך היום, החל משעות אכילה ושינה עבור בטמפרטורת הגוף ורמות ההורמונים, כמו גם הפרעות שונות בהתנהגות האדם אותם ביקשו לייחס להרגלי התזונה.

המשתתפים במחקר היו כולם בני 50 ומעלה. המשמעות? היותם בסטטיסטיקת הסיכון להפרעות מטבוליות. כל אחד מהם אכל שלוש ארוחות ביום במשך שני מפגשים נפרדים של 56 שעות, כאשר נגזר עליהם לכל אורך המחקר 'לצום' בשעות הלילה.

כך באחד המפגשים, אכלו המשתתפים ארוחות בוקר, צהריים וערב. בפגישה השנייה דילגו המשתתפים על ארוחת הבוקר אך קיבלו ארוחה נוספת כחטיף מאוחר בערב.

ארוחת הבוקר והחטיף המאוחר בערב הכילו שניהם 700 קלוריות והיו שווים לתזונה נאותה, כך גם כמות הפעילות הגופנית של המשתתפים הייתה זהה בשני המפגשים.

החוקרים עקבו אחר חילוף החומרים של המשתתפים באמצעות החדר המטבוליסטי האנושי של האוניברסיטה, כדי לתת להם מדידות מתמדת של קצב חילוף החומרים ופירוק הפחמימות והשומנים.

החוקרים מצאו שלמרות שיש להם צריכת קלוריות קבועה ורמת פעילות שוטפת, הרי שלעיתוי צריכת המזון הייתה השפעה משמעותית על כמות השומן שהמשתתפים שרפו.

כך, כאשר המשתתפים אכלו חטיף בשעות הלילה המאוחרות, הם שברו פחות שומן מאשר כאשר צרכו את אותו מספר קלוריות בארוחת הבוקר. במילים אחרות, החטיף עיכב את יכולתו של הגוף לפרק שומן, וגרם לו לפרק פחמימות במקום.

המשתתפים שאכלו ארוחת בוקר שרפו 15 גרם יותר של שומנים במהלך 24 שעות לעומת אלה שאכלו את החטיף המאוחר בלילה. כך, מי שאכלו את החטיף מאוחר בלילה, לאורך זמן היה זה יכול להוביל להצטברות משמעותית של שומן.

לדברי קווין קלי מיוזמי המחקר, "הנתונים מאשרים שתזמון ארוחות במהלך שעות היום והלילה משפיע על השימוש במזון הנטוע לעומת האחסון, וכי כל מזון שנבלע לפני השינה יעכב את שריפת השומן במהלך השינה".

עוד עולה מנתוני המחקר, כי הממצא כי מקצבים צפויים של הגוף מווסתים שריפת שומן עשויה להיות בעלת השלכות חשובות על הרגלי האכילה, מה שמרמז שצום מארוחת הערב לארוחת הבוקר עדיף לירידה במשקל מאשר דילוג על ארוחת הבוקר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים