שיתוף
תגובות
משפט » כל מה שרציתם לדעת על צוואות וחששתם לשאול
פשט המשפט
עו"ד שמואל קוגלסקי מסביר בטור ל'בחזית' למה מומלץ לכתוב צוואה, גם אם אנחנו אנשים פשוטים, ואם לא אז לפחות לחתום על סעיף אריכות ימים בבנק
פשט המשפט | צילום: Burdun Iliya, שאטרסטוק

צוואה היא דבר מפחיד, כולנו חוששים לעסוק במה שיקרה אחרי מותנו. אבל לפעמים דווקא העיסוק בצוואה בחיינו יכול לפתור בעיות ומריבות רבות לאחר מותנו.

לא חייבים להיות בעלי נכסים רבים על מנת לרשום צוואה. גם לאדם מן השורה רצוי לכתוב צוואה.

הסיבות לכתיבת צוואה רבות אך ניתן להתחיל בכך שלאחר שאדם הולך לבית עולמו לא ניתן לבצע שום פעולה בכל נכסיו כולל בחשבון הבנק עד לקבלת צו מרשם הירושות הקובע מי הם היורשים של הנפטר. 

תארו לעצמכם שני בני זוג המנהלים חשבון משותף כשלפתע אחד מהם לא עלינו הולך לבית עולמו, החשבון המשותף של בני הזוג ננעל עד לקבלת הצו מרשם הירושות שלוקח לא מעט זמן. מצב כזה עלול לגרום לעוגמת נפש רבה שכן דווקא בתקופה בה אדם נזקק להוצאות רבות נחסם חשבונו ממשיכת מזומנים פשוטה.

בכדי למנוע מצב כזה מאפשרים הבנקים לזוגות המנהלים חשבון בנק משותף לחתום על סעיף אריכות ימים שקובע שגם אם אחד מבני הזוג הלך לעולמו, בן הזוג שנותר בחיים יוכל להמשיך ולהשתמש בחשבון הבנק עד לקבלת הצו מרשם הירושות ולזמן מוגבל.

סעיף אריכות ימים אמנם פותר את הבעיה הבוערת ביותר של המשך ניהול חשבון ומשיכת מזומנים אבל באופן זמני בלבד. מהר מאוד הבנק ידרוש מבן הזוג שנותר בחיים צו מרשם הירושות.

ישנם שני סוגי צווים הניתנים ע"י רשם הירושות. צו ירושה וצו קיום צוואה.

כאשר הנפטר כותב צוואה עוד בחייו ניתן להגישה לאחר מותו לרשם הירושות על מנת לקבל צו קיום צוואה. כאשר הנפטר לא כתב צוואה בחייו יש להגיש לרשם הירושות בקשה לצו ירושה.

התהליך של שתי הבקשות דומה, בבקשה לצו קיום צוואה רשם הירושות בודק האם זו הצוואה האחרונה שהשאיר הנפטר בחייו והאם היא תקפה עפ"י החוק. לאחר מכן מוציא רשם הירושות צו קיום צוואה.

בבקשה לצו ירושה, רשם הירושות בודק מי הם היורשים של הנפטר ורק לאחר מכן מוציא רשם הירושות צו ירושה.

תהליך הבדיקה של רשם הירושות כשהנפטר לא השאיר צוואה, ארוך ולוקח זמן רב כשעד שבדיקתו לא מסתיימת לא ניתן לחלק את נכסי הנפטר ליורשים או להשתמש בהם. 

אך מלבד בעיה זו ישנה בעיה מהותית יותר. ניסיון החיים מלמד שכשנפטר לא השאיר צוואה זה פתח לבעיות רבות בין היורשים ובני המשפחה.  

לאחרונה הגיע אליי מקרה של משפחה נורמטיבית לחלוטין שאבי המשפחה נלקח בפתאומיות לבית עולמו ולא השאיר צוואה. המריבות שנוצרו על חלוקת נכסיו פילגו את המשפחה לחלוטין כשאח אינו מדבר עם שאר אחיו. פילוג זה היה יכול להיחסך אם אבי המשפחה היה כותב צוואה שעליה לא ניתן לערער.

ישנם מספר סוגי צוואות כשהצוואות הנפוצות ביותר הם צוואה בעדים וצוואה בכתב יד.

כל שיש לעשות בכדי לכתוב צוואה זה להעלות על הכתב את אשר חפץ הנפטר לעשות עם נכסיו לאחר מותו ולחתום בפני שני עדים על כך שידע והבין מה כתב.

לסיכום, רצוי מאוד לכתוב צוואה ולמנוע ריבים ובעיות לאחר מותנו אך גם אם בחרנו לא לכתוב צוואה, כדאי ורצוי לבדוק אם אנו חתומים על סעיף אריכות ימים בבנק.  

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים