שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » כמה תשלמו על רכב אחרי עידן הקורונה? • סקירה
מגיפה על גלגלים
עליית המחירים בשוק הרכבים. איך חברות הליסינג מתמודדות עם התקופה? והצצה קטנה אל השוק החשמלי ומודל המכירה של טסלה • מנכ"ל טרייד מוביל שופך קצת אור
תגיות:
מגרש רכבי יד שנייה | צילום: Gilles Lougassi, שאטרסטוק

מגפת הקורונה גרמה לתנודות גבוהות בשווקים רבים ברחבי העולם, כאשר יש ענפים שנשחקו תחת ההגבלות, אך יש לומר הפיחה אש חדשה בשוק הרכבים, החדשים והישנים כאחד, והביקוש אליהן לא דועך גם עכשיו. לאור הביקוש הער ועליית מחירי הסחורות, מחירי המכוניות מתייקרים. רבים מהרכיבים החיוניים לייצור מכוניות, כמו נחושת, פלדה ואלומיניום, שברו שיאים השנה, לאחר שהתפוקה לא עמדה בביקוש הרב.

מאז החלה הקורונה, נוצר צורך וביקוש לרכבים נוספים, בשל העובדה שאנשים החליטו לרכוש אף רכב שלישי, שישמש גם את הילד הקטן בבית, או לאבא המבוגר, וזאת כדי לשמור על ריחוק חברתי, ולהימנע מתחבורה ציבורית, מצד שני, יש רבים שהחליטו לוותר על הליסינג ולעבור למכונית פרטית ולהגדיל את הנטו החודשי, מצד שלישי יש גם את החבר'ס היותר מבוססים, שישבו הרבה בבית ולא נסעו לחו"ל, והחליטו להתפנק ברכב חדש שיענה על הריגוש ו"יפצה" על אי היציאה לחוץ לארץ.

פנינו לשגיב מגר מנכ"ל טרייד מוביל, שישפוך קצת אור על ההתרחשויות בשוק הרכבים בצל הקורונה.

שגיב, האם אתם בטרייד מוביל נתקלים בעיכובים, חוסרים, בתעשיית הרכבים בשל הקורונה?

"אכן כן, היבואנים עצמם נתקלים במכסה מוגבלת אל מול היצרנים, עיכובים בהספקות, ובהחלט יש דיליי של דגמים שונים, בין כמה שבועות לכמה חודשים עיכוב בתאריך הספקה, וגם ישנה תופעה חמורה יותר מצד הצרכן של ביטול לאחר הזמנה, אנשים שהזמינו רכב, המתינו, ולאחר תקופה הודיעו לו שההזמנה מבוטלת".

ומה לגבי עליית מחירים?

"המחירים עלו חד משמעית, זה עניין של ביקוש והיצע, אנחנו גם קונים יקר, ומה שאתה קונה יקר אתה מוכר יקר. אצל היבואנים חלו עליות בעלויות השילוח, למשל, ולכן אוטומטית, המחירים עולים, זו לא עלייה מכוונת כלפי הצרכן".

איך אתה צופה שהמשבר יסתיים ומתי?

"הו, זאת שאלת המיליון דולר. קשה להעריך, אבל לכל הפחות אנחנו מעריכים שבחצי שנה הקרובה, עד 8 חודשים קדימה, המצב יימשך.  לאחר מכן, השוק יתהפך באיזה שהוא שלב, והשוק יוצף ברכבים, גם בחברות הליסינג ואצל היבואנים, אך זה לא יקרה בטווח הקרוב ממש, אלא רק בטווח הקצר- בינוני".

שגיב מגר מנכ"ל טרייד מוביל | צילום: טרייד מוביל

שוק היד 2

בשל העיכובים, המחסור ואי הודאות סביב שוק הרכבים החדשים, לעיתים בן אדם שרוצה לרכוש רכב חדש, נאלץ לחכות שבועות עד חודשים לאספקת הרכב, ולכן יעדיף לרכוש לפעמים רכב יד 2 עם קילומטראז' נמוך וגם לשלם פחות, למשל טויטה ראב 4 משנת 2019 עם 30 אלף ק"מ, ולהיות עם רכב ביד, על פני להזמין רכב חדש, שהוא לא יודע מתי הוא יגיע, ויאלץ לחכות הרבה זמן, ולהיות בחוסר ודאות. וזה הביא לעליית מחירים בשוק רכבי היד – 2.

"המשמעות המיידית של הלקוח שנאלץ לחכות, זמן רב עד אשר רכבו יסופק", אומר לנו שגיב ,"היא ירידת ערך מיידית בעקבות מחירון חדש, שדוחף את ערך הרכב למטה בשל שנתון חדש, וכך יוצא שבעצם הוא רכש רכב חדש-ישן".

"בנוסף, אם למשל הוא עשה עסקת 'טרייד – אין' על הרכב הישן, אז ירידת הערך תהיה גדולה כי המחירון מתעדכן, וכל חודש הערך הולך ונשחק".

בשל העובדות הללו ניתן לראות כי שוק רכבי היד- 2 חווה עדנה ועליית מחירים כללית. כך לדוגמא:

– סובארו פורסטר שהפכה לנדירה בחסות המצב, נמכרת בימים אלו ב- 9% יותר יחסית לשנה שעברה. (כ- 9 אלף שקל יותר מהמחירון).

– סובארו XV נמכרת היום ב – 3-7% יותר מהשנה שעברה. (כ- 3-7 אלף שקל יותר מהמחירון).

– קיה ספורטג' נמכרת היום ב- 3% יותר מהשנה שעברה. (כ- 3K שקל יותר מהמחירון). – קיה פיקנטו GT LINE נמכרת היום ב- 5% יותר מהשנה שעברה. (כ-2,000 שקל יותר מהמחירון).

אז ההמלצה ללקוח היא כרגע לחכות עם ההחלטה לרכוש רכב חדש ואולי להתמקד בקניית רכב משומש, או להימנע בכלל?

"זה מאוד תלוי איזה רכב הוא חפץ לקנות, ואיזה רכב יש לו", אומר שגיב "זה מאוד תלוי בסחירות של הרכב שלו באותה תקופה, קח למשל, מישהו שרכש חדש לפני כשנתיים, וכעת יש לו רכב מבוקש בשוק, אז אולי כן שווה לו לנסות למכור את הרכב, כאשר הוא עשוי לקבל מחיר גבוה, לעיתים אף את מחיר הקנייה המקורי של הרכב, הודות לעליית המחירים גם בשוק היד 2".

שגיב מוסיף ומציין כי לא בהכרח שהעסקה תהיה משתלמת לאותו אדם כי "צריך לזכור מנגד, שגם מחירי הרכבים החדשים עלו משמעותית, ויתכן שהרווח יתגלגל אל העסקה החדשה, ויבלע כאשר הוא יאלץ לשלם מחיר גבוה יותר בעבור הרכב החדש, ולכן צריך לבחון כל עסקה לגופה".

"אבל אין ספק שזוהי תקופה מורכבת, לרכוש כעת רכב, למרות שאני אומר זאת בניגוד לאינטרס שלנו, בתור מוכרים", מסכם שגיב.

חברות הליסינג בצל המשבר

השפעה גבוהה למשבר הקורונה נרשמה גם על חברות הליסינג, המהוות לקוחות גדולים ליבואני הרכב ומשמשות כמעין מפיץ בענף. על פי המודל העסקי, חברות הליסינג מזרימות ביקושים ליבואני הרכב ומחכירות את הרכבים שרכשו בעסקאות ליסינג לציי הרכב של חברות במגזר העסקי ומוסדות ממשלתיים.

טרם משבר הקורונה, הענף חווה האטה קלה בהיקפי פעילותו בין השנים 2017-2019 בהשוואה לשנת השיא של 2016. זאת כתוצאה מהקשחת רגולציה של בנק ישראל כלפי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי למתן אשראי לענף הרכב, מיצוי יחסי של הביקושים זאת בהשוואה לשנים קודמות, גודש גובר בכבישים ועוד.

מגרש רכבים | צילום: PERO studio, שאטרסטוק

כעת, עם המצב הכלכלי הקשה שחל במשק בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, הענף חווה האטה משמעותית בפעילות בימים אלה. כך, לפי נתוני המסירות של כלי רכב חדשים, במחצית הראשונה לשנת 2020 נמסרו כ-119 אלף כלי רכב חדשים, מדובר בירידה של כ-25% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, בה נמסרו כ-158 אלף כלי רכב חדשים.

בהתאמה להרעה מצב הכלכלי, חברות מדווחות על מעבר של הלקוחות לרכישת מותגים עממיים זולים יותר ועל עליה בעסקאות רכבים משומשים על חשבון העסקאות בכלי רכב חדשים. המסקנה,שהצרכן הישראלי שאהב רכב חדש נאלץ לשנות בחירה ולהסתפק במותגים עממיים זולים יותר או להתפשר על רכב יד שניה.

בנסיון להתמודד עם המשבר שנוצר, חברות הליסינג בחרו להאריך חוזים מול הלקוחות ולא לחדש אותם, וכך גם העובדה הזאת גרמה למחסור במגרשי המכירה, ולכן נוצר לחץ, של ביקוש גבוה, היצע נמוך, ואוטומטית עליית מחירים.

מה עושות חברת הליסינג עם הרכבים מביטולו החוזים ומאלו שלא מימשו את החוזה עד תומו?

"בחברת הליסינג שלנו, הצלחנו להעביר את הרכבים לחברות אחרות, או אפילו ליצור חוזים ברווחיות נמוכה, ויצרנו גם אפיק מעין 'סמי ליסינג' לחצי שנה, שזה בעצם השכרה לטווח של חצי שנה, ושם נכנסו רכבים מביטולי החוזים הרגילים", אומר שגיב.

בין השורות, ניתן לשמוע בעצם על פגיעה קשה ברווחיות של החברות?

"לא, כי החוזים הקצרים הם טיפה יקרים יותר מן הסתם, מהחוזים הרגילים, אבל אין מה לעשות, נוצר מצב שמצריך לעשות אדפטציה כזאת או אחרת, והקשבנו לצרכי השוק, ונולד מוצר חדש שהתאמנו אותו לצרכי הלקוחות, והוא מסייע לנו לפצות על הוואקום הזה, שלא ניתקע עם רכבים".

ישנה עלייה בשנים האחרונות במחירי הליסינג?

"אכן, המגמה בשנים האחרונות, היא עלייה במחירי הליסינג, לאחר שהשוק הגיע לשפל מבחינת מחירים, בעקבות תחרות עזה, לא בריאה, בין הגורמים, עד כדי מחירי הפסד, אצלינו למשל אנחנו יותר מתמקדים בשוק בוטיק, שלא בהכרח המחיר מדבר, אלא המעטפת הכוללת, אז אנחנו לא כ"כ משחקים את המשחק של המחיר".

האם ישנה תחרות בין היבואנים אצל היצרניות, ויבואן עם קשרים יותר טובים מרוויח יותר, בדומה למשל לעולם שעוני היוקרה?

בוודאי, היום היצע הדגמים הוא מאוד מוגבל, וקשה להשיג היצע איכותי, כמו כן, מן הסתם גם מחירים יקרים יותר, ויש המון יבואנים שמתחרים על ההיצע הדל הזה, והשוק בישראל כבר חולה בתחרות הזאת בימים כתיקונם. אז כעת, כעת שהשוק הולך לאקסטרים , הדבר הזה הולך וגובר, ואכן זה קיים בעצימות גבוהה.

אנחנו בטרייד מוביל, משתדלים לשמור כמובן על שקיפות והגינות בשוק הזה, אך זה שוק ידוע לשמצה.

אז האם התחרות גם יכולה להשפיע בצורתה על הצרכן הסופי, ויתכן שלקוח אחד יועדף על פני האחר?

"לא לא, אין אצלינו התמסחרות ולא יתכן שאדם מקושר יותר או מישהו שיציע מחיר גבוה יותר, יקבל רכב על חשבון אדם שנרשם מוקדם יותר בתור לרכישת רכב, יש את המחיר המבוקש, שמשוקלל על ידי מחירון 'לוי יצחק', ולפי שיקולים של 'טרייד מוביל' שמבוססים על הרבה מאוד ידע וסטטיסטיקות,  שנסמכות על שוק היד 2 הכללי, ועל בסיס דאטה היסטורית שלנו, כמה רכבים כאלה נמכרו בעבר, וכמה תומחרו, אך בפה מלא אני אומר, זוהי לא מכירה פומבית".

עולם הרכבים החשמליים

עולם הרכבים החשמליים צובר תאוצה מטורפת ברחבי העולם וגם בארצינו הקטנטונת, עם הגעת רכבים חשמליים רבים כדוגמת MG, ודגמים רבים במותגים הישנים הפכו חשמליים, כך למשל ענקית הרכב החשמלי של המיליארדר אילון מאסק, 'טסלה' מסרה במהלך חודש יוני 1,880 מכוניות מהמודל 3, והפכה בכך לחשמלית הראשונה שמתברגת לרשימת עשר המכוניות הנמכרות בישראל. למעשה, היא הייתה מרחק נגיעה מתואר הנמכרת ביותר, רק 10 יחידות פחות מטויוטה קורולה הזולה ממנה משמעותית, ושבשונה מטסלה נמכרת גם בשוק המוסדי המהווה חלק גדול מסך המכירות.

טסלה מודל 3 | צילום: canadianPhotographer56, שאטרסטוק

אז שגיב, איך אתה רואה את עולם הרכבים החשמליים בישראל?

"אז באמת ישנה תנופה אדירה השנה, והאימפקט הוא משמעותי, הדרך היא ברורה להתרחבות משמעותית של שוק הרכבים החשמליים, השוק כבר עולה במכפלות אדירות. כניסת טסלה לישראל גם תרמה לכך, כפי שאנחנו רואים היום, ישנם רכבים רבים על הכביש, חשמליים לגמרי, ועמדות טעינה נהפכו לנוף רגיל בחיינו".

אפרופו טסלה, איך היבואנים מתמודדים מול המודל ה'אין מתווך' בין היצרן לצרכן במכירת הרכבים של טסלה, האם זה מייתר את היבואנים?

"עלינו בתור 'טרייד מוביל' זה אמנם לא משפיע, אבל על היבואנים זה מאוד משפיע, אבל אני חושב שאנחנו עדיין רחוקים שהתופעה תרווח בשוק, מאחר והיצרנים, המותגים הגדולים כמו טויטה, ומאזדה וכל אלו, הם מאוד שמרניים ולא נוטים לשנות את שיטת המכירה, בצורה מהירה".

מודל המכירה של טסלה, מהווה נדבך נוסף שנוגס בהגמוניה של היבואנים, לאחר שכבר נכנס לחיינו היבוא המקביל, שגם ערער ושחק את ההגמוניה בשוק היבואנים".

אז למה מלכתחילה היבואן נצרך?

"אי אפשר לקחת להם, את השנים של הניסיון ומקצועיות והפריסה של מרכזי שירות וכו', וזה פותח את התחרות בשוק הרכבים, וגם העולם של היבואן המקביל תרם לכך, שהתחרות תפרח, ובשוק כזה זה חשוב שתהיה תחרות, שתביא לירידת מחירים בסופו של דבר לצרכן".

"לנו רק נותר לקוות שהשוק יחזור לקדמותו, והמחירים יחזרו לשפיות".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים