שיתוף
תגובות
כלכלה » מספר כללי חובה לפני כל השקעה כלכלית
בין הסיכון לתשואה
כתבה ראשונה בסדרת הכתבות שיסקרו את עולם ההשקעות הנרחב, כאשר בכל שבוע נסקר תחום מסוים, ונראיין אנשי מקצוע בכירים מאותו תחום
השקעות | צילום: Romolo Tavani, שאטרסטוק

עולם ההשקעות הוא עולם רחב בהיקפו, יש המשקיעים בשוק ההון, בסחורות, בנדל"ן, באג"חים, בקריפטו, מט"ח ועוד אפיקים ופלטפורמות רבות אחרות, יש השקעות שנחשבות ל'סולידיות' ובטוחות יותר, וישנן כאלה שנחשבות לבעלות סיכון גבוה, עד כדי שנקראות לעיתים 'הימור מושכל'. הכלל הפשוט והידוע מקדמא דנא הוא 'עם הסיכוי, בא הסיכון', ובהבנה הפשוטה, ככל שהסיכוי לרווח עולה, איתו יחד הסיכון הולך וגובר.

עת פרוץ הקורונה, נכנסו משקיעים צעירים, לא מנוסים, רבים לתחום ההשקעות, כשהם זיהו פוטנציאל גדול במגוון סקטורים שקיבלו מכה אנושה בעקבות המשבר ולטענתם צפויים לעלות, אך דא עקא, העליות הרבות שאכן התרחשו בסקטורים מסוימים בתקופה זו, לא הועילו, ואף הזיקו לאותם סוחרים לא מנוסים, שנטו לחשוב כי כך השווקים מתנהלים בימים כתיקונם, וכי "כל מטאטא יורה", וכל השקעה שהם ביצעו הצליחה, והם כבר על הגל, דבר אשר הוביל עם הזמן, לנפילות גדולות, עד כדי חובות עצומים לאותם נערים צעירים.

"פראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים", הוא פתגם כל כך נכון, אבל יחד עם זאת, כל כך ציני ולועג לרש, לאור העובדה כי ברוב המקרים מדובר באנשים תמימים, שננשכים בידי כרישי השקעות בתחומים רבים, כאשר כולנו יודעים, שכל אחד עלול ליפול במקומות אלו.

לכן, החלטתי להרים את הכפפה ולפתוח צוהר לעולם ההשקעות, בעבור משקיעים מנוסים ומתחילים, כאשר בכל שבוע נעלה כתבה/ מאמר/ ראיון בנושא השקעה בסקטור מסוים, וננסה להקיף אותו משלל היבטים.

בהתייחסותי לכתבה זו, ככתבה כללית על עולם ההשקעות, מובאים לפניכם, מספר טיפים וכללי יסוד, שכל משקיע/ סוחר/ ומנהל כלכלת בית, חייב לעניות דעתי, לאמץ לפני שהוא ניגש להשקעה כל שהיא.

היתרונות שבהשקעה

השקעה מאפשרת לנו לשמר את ערכו של הכסף שלנו, להגשים מטרות ארוכות טווח תוך צמצום הצורך בהלוואות, ולנתב את הכספים העודפים שלנו לאפיקים ש"יגנו" עליהם מפני הנטייה שלנו לבזבז אותם על צריכת דברים שאינם בהכרח נחוצים לנו.

עלינו לתכנן את חיינו, בצורה שנהיה מוכנים לאירועים משמעותיים שיגיעו בעזרת השם, למשל אירועים מיוחדים כמו חתונה, בר מצווה של בנינו, שהם הרי לא בלת"מים (בלתי – מתוכננים), משום שניתן לצפות אותם.

יתר על כן, מדו"ח של ה-OCD עולה כי משפחה בת 5 נפשות נדרשת לקנות מוצר 'גדול' אחד בשנה בשל בלאי לגיטימי (מקרר שהתקלקל, ספה שנקרעה, וכד'), אז גם זה אינו בלת"מ ואם נדע להתכונן כראוי על ידי השקעה שמיועדת לכך, זה יביא ראש שקט בשעת ההוצאה, ולא תידרשו לקחת הלוואה (שאתם משלמים עליה ריביות, לעיתים גבוהות במיוחד).

ידע ידע ידע…ושוב ידע

לפני כניסתכם לעולם ההשקעות, חשוב עד כדי חובה, לגשת וללמוד על התחום בו תרצו להשקיע, ולעיתים אף לגשת ולרכוש השכלה פיננסית כזאת או אחרת, מאחר ולפעמים על חיסכון בכמה שקלים, משלמים ביוקר, והרבה.

העיתוי הוא הכרח

כיסים ריקים | צילום: Denis Belyaevskiy, שאטרסטוק

חשוב לומר, כי כניסה לעולם ההשקעות היא צעד שכדאי לעשות, אך ורק כאשר התקציב הכלכלי שלכם מאוזן, ואתם מסיימים את החודש עם יתרה של סכום כסף מסוים, שאותו אתם יכולים להקצות לאפיק ההשקעה שבחרתם. אם אתם נמצאים במצב די קבוע של מינוס בחשבון, כנראה שזה עדיין לא הזמן שלכם להיכנס לעולם ההשקעות, אלא להשקיע את מרצכם לאזן את התקציב החודשי.

סיכון – סיכוי

כל השקעה בנויה כאמור על היחס בין הסיכוי לסיכון, כאשר אפשרויות ההשקעה השונות נבדלות זו מזו, בין היתר, ברמות הסיכון המאפיינות אותן. הקפידו לבחור באפיק השקעה עם רמת סיכון שמתאימה לכם, וזכרו שבעיקרון, ככל שההשקעה פחות מסוכנת, יהיה הסיכוי לתשואה גבוהה קטן יותר, ולהיפך.

יציבות מנטלית

משקיע טוב, הוא אחד שלא נותן לרוחות חיצוניות לבלבל אותו בהחלטתו (שכמובן נלקחה באופן מושכל ומשוקלל פרמטרים משתנים), ולכן לא מומלץ לתת לתנודות השוק להכתיב לכם את אופן הפעילות בנוגע להשקעה שלכם. בהקשר זה ניתן להבחין לאורך ההיסטוריה כי הניסיון מלמד שמשקיעים שלא נותנים לתנודות השוק להכתיב את התנהלותם, נוטים להרוויח יותר מכאלה שמגיבים בקנייה או במכירה לכל ירידה או עלייה קטנה.

כך למשל אם נתבונן במדדים המובילים בבורסה לאורך ההיסטוריה, נראה כי בהסתכלות רחבה הם עלו והניבו תשואות יפות מאוד, ומנגד אם נפעל בהשקעות לטווח ארוך בהסתכלות שטחית וצרה, יתכן שאף נפסיד כסף.

ככלל, ככל שההשקעה נמשכת על זמן ממושך יותר, רמת הסיכון להפסיד בה הולכת ופוחתת. (ארחיב על כך בכתבה על שוק ההון אי"ה).

בין ביצים – לניהול סיכונים

"לא את כל הביצים בסל אחד" | צילום: batjaket, שאטרסטוק

"לא כל הביצים בסל אחד", היא עצה אל מותית, כל כך נכונה, שמלמדת כל אדם לא להיתלות אף פעם על אפיק אחד בחיים, ואחת הדרכים היעילות לצמצם את החשיפה לסיכון של ההשקעה שלכם היא פיזור סיכונים. כשמדובר בתיק השקעות למשל, ניתן לבנות אותו באופן שיהיה מפוזר על פני אפיקים שונים, וכך יהיה עמיד יותר בפני טלטלות בלתי צפויות בסקטורים מסוימים.

"שכחו" מהכסף

סכום כסף מסוים שזמין בעבורכם להשקעה קצרה (לדוגמה שנה), לא נקרא 'כסף פנוי לצורך השקעה'. משום שהשאיפה היא לממש את ההשקעה בנקודת הזמן הרווחית ביותר עבורכם, ולא משום שאתם צריכים בדחיפות את הכסף. עיתוי המכירה הוא רכיב קריטי בייצור רווח ממשי מההשקעה, כי ייתכן שפתאום תצטרכו באופן דחוף לכסף, ובאותה העת השוק יהיה בשפל או בתיקון עמוק, ותפסידו את כל הרווח שנצבר בכל תקופת ההשקעה.

לדעת לחתוך בזמן

בהמשך לפסקה הקודמת, יחד עם ההבנה שלא צריך לבחון השקעה על פני זמן קצר, צריך ללמוד לחתוך הפסדים בזמן, וכשאני כותב ללמוד, זה בפן המנטלי וגם המקצועי. נדרש מכל משקיע באשר הוא, לדעת לזהות כי ההשקעה משנה את פניה, לא מצליחה כמתוכנן, והולכת כנגד הסיכויים שתוכננו מראש, ולחתוך את ההפסד בזמן, פן יהיה מאוחר.

שקט נפשי

לפני שאתם ניגשים להחלטה על אפיק השקעה, קחו לכם איש מקצוע או אדם שאתם סומכים עליו, והיוועצו בו בנוגע לאפיק המתאים לכם, ותעשו 'החלטה מושכלת', ויותר חשוב מכך, לאחר קבלת ההחלטה, אל תתנו לשלל גורמים לערער את ביטחונכם ביחס להשקעה (במידה ובעת קבלת ההחלטה, נלקחה החלטה טובה ומושכלת), אל תצרכו את הידע שלכם ברשתות חברתיות וכדו' או מבני משפחה 'ידענים' כאלה ואחרים. הדרך להיות משקיע טוב, עוברת בבסיסה בחינוך מנטלי.

אסטרטגיה

אסטרטגיה | צילום: Viktoriia Hnatiuk, שאטרסטוק

אסטרטגיה היא אולי הפרמטרים הכי חשובים לעסקה/השקעה נכונה וטובה, לפני כניסתכם להשקעה, עליכם להגדיר, כמה הייתם מוכנים להפסיד בהשקעה זו?, כמה שולי הרווח?, מה אחוזי הסיכון – סיכוי של אותו אפיק?, מהם הבלת"מים שעלולים לצוץ מדי פעם והאם נוכל לעמוד בהם?, ואיך ננהג בכל סיטואציה שתיקרה לפתחינו, בקיצור, תדעו איך אתם צריכים לנהוג, בכל שלב של ההשקעה/ עסקה.

ניהול שוטף

השקעה אינה ענין שמתנהל מעצמו, אלא דורש ניהול פעיל ומעורבות בהתפתחויות. אם אין לכם את האפשרות להיות עם היד על הדופק ואת הידע הדרוש כדי לקבל החלטות רלוונטיות, כגון קנייה ומכירה, כדאי להיעזר ביועץ מקצועי שיסייע לכם בכך. ההשקעה יכולה להיות הכנסה פסיבית מבחינתכם, אבל מישהו עדיין צריך לנהל אותה.

את הכסף סופרים במדרגות

כל השקעה חשופה לתנודות שונות בערכה לאורך חייה, כך שהיא צפויה לעלות ולרדת וכן הלאה. זכרו, כי כל עוד לא מימשתם את ההשקעה, למשל כל עוד לא מכרתם את המנייה/הסחורה, הרווח או ההפסד שלכם הוא רק "על הנייר", ועדיין לא ממומש.

בנימה אישית: ברצוני להדגיש ולומר, כי המאמר לא בא "לקצוץ" את כנפי המשקיעים הקטנים, אם כי להיפך, לעודד אותם להשקיע, בצורה מבוקרת וחכמה.

אין באמור כל המלצה לפעולה כל שהיא

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים