שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » לאן ילכו כספי דו"חות הנסיעה בנת"צים?
דיון בוועדה
ועדת הכלכלה המשיכה את הדיון באשר להגברת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית • משרדי התחבורה והאוצר מעוניינים להשקיע בתח"צ, ב'יש עתיד' מעדיפים את הבטיחות בדרכים
איתן גינזבורג | צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הסעיפים העוסקים בהגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, מתוך פרק התחבורה בהצעת חוק ההסדרים (הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021).

בדיון סוכמו כמעט כל סעיפי ההצעה, שנועדה להסמיך גם פקחים לאכוף, באמצעות מצלמות, נסיעה שלא כדין בנת"צים. מהלך שנועד לאפשר הקמת יחידה מיוחדת של משרד התחבורה שתאכוף עבירות בנ"תצים. עם זאת, במהלך הדיון אמרו ח"כ יסמין פרידמן וח"כ בועז טופורובסקי כי יש עתיד דורשת להשתמש בכספי האכיפה גם לטובת בטיחות בדרכים.

נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל מלצר, הציג את הסיכומים אתמול בין משרדי האוצר, התחבורה והוועדה ואמר כי משרד התחבורה יחל בתחילה את האכיפה רק בדרכים הבין עירוניים. בשנה הראשונה יוכלו הרשויות להתארגן, ולאחר מכן תהיה השרה רשאית לפנות לרשויות לבקש שיבצעו אכיפה. הרשות תתייחס לפניה בתוך 180 ימים ותצטרך להתחיל את האכיפה תוך 18 חודשים מיום פניית השרה. אם הרשות תסרב או לא תשיב, אז רשאי משרד התחבורה לבצע את האכיפה.

באשר להקצאת הכספים אמר מלצר, כי הגדרת מטרת ייעוד 50% מכספי האכיפה הורחבה מעט ותכלול תפעול ותחזוקת תחבורה ציבורית, שבילי אופניים והוצאות שנועדו להפחתת שימוש ברכב פרטי ועידוד תחבורה שיתופית. ח"כ יסמין פרידמן ביקשה להוסיף גם הוצאה לבטיחות בדרכים ואמרה כי ביש עתיד מתעקשים על כך. ח"כ איתן גינזבורג, שמילא את מקומו של היו"ר, השוב כי יש הסכמה שלא לכלול בטיחות בדרכים שכן אין מקום לממן מהתקציב הזה גם מעגלי תנועה או פסי האטה שמקורות המימון עבורם אחרים.

מלצר הוסיף כי לפי עמדת הממשלה הרשויות יצטרכו לדווח באתרי האינטרנט שלהן לגבי ההכנסות והשימושים. ח"כ גינזבורג התנגד לכך ואמר כי זה לא יהיה אפקטיבי ומספיקה שליחת הודעה למשרד התחבורה. ח"כ לימור מגן תלם הצטרפה ואמרה כי חובת הדיווח מיותרת. לדבריה, כל מי שרוצה יכול לפנות לרשות ולקבל דיווח.

נציגת משרד התחבורה, שירה יהלומי, אמרה כי המשרד רוצה לבדוק מה עושה הרשות המקומית. ח"כ גינזבורג השיב: "למה משרד הפנים לא דורש לבדוק מה עושים עם כספי אגרת השמירה? אם הכסף צבוע חזקה על הרשות שהיא תעשה את תפקידה".

סגנית סמנכ"ל היחידה הכלכלית במרכז השלטון המקומי, ענת לובזנס, אמרה כי חובת דיווח לא מעוגנת בחקיקה ראשית. ח"כ גינזבורג שאלה אותה מה עשה המרכז בשביל לעודד את הרשויות לאכוף ולובזנס השיבה: "יש רק 12 רשויות עם נתיבים עירוניים ומעט נתיבים. ככל שמשרד התחבורה יסייע להקים מערך אכיפה הם ירצו לאכוף".

מחלוקת נוספת התעוררה כאשר נציגי משרד הפנים ביקשו שככל שרשות מסרבת לבצע אכיפה תימסר הודעה על כך לשרת הפנים. ח"כ גינזבורג אמר כי הוא מתנגד לכך, והסביר כי לא ברור לו לשם מה זקוקה השרה לדיווח ומה היא תעשה אתו. נציג משרד הפנים, יוסי בנישתי, אמר: "יכולות להיות רשויות שימנעו מביצוע אכיפה למרות שהן נסמכות על שולחן הממשלה בתכנית הבראה והמשרד צריך לדעת על כך".

לקראת תום הדיון חזר ח"כ בועז טופורובסקי על הדרישה בעניין ייעוד כספים לבטיחות בדרכים, והזכיר כי מדובר בדרישת מפלגת יש עתיד כולה. הוא הסביר, כי "כרגע אין בתקציב מספיק כסף בשביל לטפל בבטיחות בדרכים, לכן צריך להשתמש בכל מה שיש לנו כדי לוודא שכספים ילכו לבטיחות בדרכים. אנחנו דורשים ונעמוד על זה שהכסף ילך גם לבטיחות בדרכים, אפשר שהדבר ייעשה בהתייעצות עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לא נחה דעתי ודעתנו מהטיפול של משרד התחבורה בבטיחות בדרכים. התקציב לא רק שלא עלה אלא ירד. אני לא מדבר על תכנית רב שנתית ואפילו לא על תכנית 2030 שהבטיחה השרה הקודמת. אם אין פתרונות נגרום לזה שיהיו פתרונות. עמדתנו שונה מעמדת משרד התחבורה וכך נכריע כל עוד זה תלוי בי", אמר.

הישיבה הסתיימה ללא הצבעה והוועדה תמשיך לעסוק בתיקון הסעיפים הללו בימים הקרובים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים