שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "לא לציית לאבסורדים של בג"ץ. אין דרך אחרת"
זעם בימין
יו"ר כנסת יריב לוין: "החלטת בג"צ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת" • לפיד: "קורא להחלפתו המיידית של יריב לוין"
בית המשפט העליון | צילום: דוברות הרשות השופטת

זעם רב במערכת הפוליטית בעקבות קביעת בג"ץ כי התיקון לחוק יסוד, שאיפשר הגדלה של התקציב ההמשכי ב-11 מיליארד שקלים – לאחר שבאוגוסט האחרון נדחה המועד האחרון הקבוע בחוק להעברת תקציב בכנסת – הינו "שימוש לרעה בסמכות הכנסת".

יו״ר תקווה חדשה, ח״כ גדעון סער צייץ בטוויטר: "פסיקת בג״צ מחדדת את הצורך לחוקק את חוק יסוד: החקיקה. כללי המשחק החוקתיים חייבים להקבע על ידי הכנסת, כנציגת הריבון, ולא ע״י בית המשפט. ויפה שעה אחת קודם".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, בתגובה על פסיקת בג"צ באשר לחוק יסוד משק המדינה: "החלטת בג"צ להוציא התראת בטלות לחוק יסוד היא החלטה משוללת כל סמכות ומזעזעת. אנו עדים לאירוע מטורף כאשר קומץ של שישה אנשים מתכסים בגלימת המשפט כדי לבצע הפיכה שלטונית".

"מדובר בהחלטה נעדרת כל תוקף, בהיותה מנוגדת לעקרונות הבסיסיים ביותר של ריבונות העם, הפרדת הרשויות ושלטון החוק. אעמוד במלוא העוצמה אל מול הניסיון לבטל את הדמוקרטיה ואגן על מעמדה ועל סמכותה של הכנסת".

יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' על פסיקת בג"ץ: "'כיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה נעשית לו כהיתר'. בג"ץ מבטל חוק יסוד מבלי להניד עפעף. כן, אתם קוראים נכון – חוק יסוד! וכדרכו, בתחכום ובלי להרגיז יותר מידי ולקומם את הציבור. זו 'רק' התראת בטלות. אבל העיקרון נקבע. עכשיו בג"ץ יכול לבטל את חוק הלאום ולמעשה כל חוק שלא ימצא חן בעיניו".

‏"מכירים את הפרדוקס התיאולוגי (המדומה) האם אלוקים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים? אז בג"ץ. הכנסת תחוקק פסקת התגברות והוא יבטל, תפצל תפקידי יועמ"ש והוא יבטל, תשנה שיטת בחירת שופטים והוא יבטל. 'שליט על' כל יכול. אז זהו שלא. הפתרון הוא פשוט – לא לציית לאבסורדים שלו. אין דרך אחרת. אין לבג"ץ ארנק או חרב. לנו, נציגי העם ושליחי הריבון, ברוך השם יש".

שרת המשפטים לשעבר, ח״כ איילת שקד על פסיקת בג״ץ: "'פשרת האוזר' היא קומבינה שלא הייתה צריכה לבוא לעולם, ועדיין בית המשפט חרג מסמכותו, בפסיקה מקוממת, המהווה צעד נוסף בהפיכה שיפוטית.
ושוב, החלוקה בין דעות השופטים בפסק הדין לא מפתיעה ומעידה כאלף עדים על הצורך בהמשך מינוי שופטים שמרנים שישמרו על עקרון הפרדת הרשויות".

חה"כ שמחה רוטמן בתגובה לפסק דינו של בג"ץ על פשרת האוזר: "פסק הדין של בג"ץ ניתן בחוסר סמכות. אין שום בסיס, בחוק או בחוק יסוד, שמאפשר לבג"ץ לתת הנחיות לכנסת כיצד לחוקק חוקי יסוד. אין מקום במדינת ישראל לשופטים המפרים את הצהרת האמונים שלהם למדינת ישראל ולחוקיה. המענה למקרה שכזה אינו בחקיקה אלא בהדחת שופטים הפוסקים בניגוד לחוק הקיים."

ח"כ שלמה קרעי, הליכוד, הגיב על פסיקת בג"ץ: "בג"צ הוכיח היום את טענתי כי פסקת התגברות לא תספיק אל מול ההפיכה השלטונית שהוא מוביל. יש לבטל את בג"צ לאלתר ולהקים בית משפט לחוקה ששופטיו ייצגו את העם. שופטים שיגיעו מכל הקשת הפוליטית, יעברו שימוע בוועדת החוקה וייבחרו בבחירות חשאיות בכנסת. אסור להחשות. לפני שיהיה מאוחר מידי".

תגובת התנועה למשילות ודמוקרטיה על פסק דין בג"ץ בעניין 'פשרת האוזר': "פסיקת בג"ץ היום בדעתה של השופטת חיות שקבעה 'התראת בטלות' לחוק יסוד שחוקקה הכנסת, היא צעד חמור נוסף של בית המשפט לקעקע את ריבונות העם והדמוקרטיה הישראלית. כאשר ביהמ״ש הפך למעשה למבקר אפילו של חוקי היסוד, ובכך ל'מחוקק העל' במדינת ישראל".

"אולם בג"ץ לא הסתפק במקרה הזה בהבהרת עליונותו על הכנסת, אלא אף הגדיל ועשה זאת תוך זלזול יוצא דופן בנבחרי הציבור, כאשר קבע כי למעשה, כאשר הכנסת מחוקקת 'חוקי יסוד', היא לא באמת מתכוונת לחוקי יסוד, משל היו חברי הכנסת בורים שאינם מודעים למעשיהם".

"בנוסף, בחר בית המשפט להוציא התראת בטלות לחוק יסוד דווקא במקרה גבולי, בו נושא העתירה הפך תיאורטי לחלוטין, במקום לנהוג בחרדת קודש בבואו לדון בחוקי היסוד של מדינת ישראל. על המחוקק לשבור את הכלים במאבק הזה, לנוכח חוסר האחריות של בית המשפט ולקדם במהירות את חקיקת פסקת ההתגברות שכבר עברה בקריאה טרומית. זוהי שעת הכושר, ואולי ההזדמנות האחרונה לבצע שינוי באופן חוקתי, טרם שבג"ץ יבקש לעקר אפילו אפשרות זו מתוכן".

מאידך, במחנה השמאל הקיצוני נשמעו קולות שונים, שהגנו על פסיקת בג"ץ ועל התערבותו האקטיבית בתפקידה של הרשות המחוקקת.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב למתקפה של יו"ר הכנסת על בג"ץ: "המתקפה של יו״ר הכנסת על בג״צ היא המשך ישיר למתקפה של נתניהו על כל מוסדות השלטון. יריב לוין משתף פעולה עם האגף הכהניסטי בהסתה פרועה הגובלת בהתרת דם. זו התפוררות שלטונית גמורה. יש הבדל בין ביקורת לגיטימית להשתוללות פרועה וחסרת אחריות".

‏"קורא לכל מפלגות גוש השינוי להתגייס להחלפתו המיידית של יריב לוין. יו״ר הכנסת חצה את כל הקווים האדומים. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה יו״ר כנסת שמנסה להרוס את יסודות הדמוקרטיה ושלטון החוק".

ח"כ תמר זנדברג ממרצ: "‏מה נסגר עם זעקות השבר נגד בג״ץ? לא רוצים שבג״ץ יפסול חוקים? תפסיקו להשתמש בהם כמו פלסטלינה לצרכיו הרגעיים של נאשם בשוחד".

עורכי הדין חגי קלעי וגאיה הררי הייט שיצגו את העותרות עמותת 'חוזה חדש' (קריים מיניסטר) וחברות הכנסת לשעבר סתיו שפיר ויעל כהן – פארן מסרו: "מדובר בפסק דין חשוב, שקובע את שאמור היה להיות מובן מאליו – החוקה הישראלית אינה מפעל פרסונלי, ולא נועדה לסחר מכר פוליטי. בית המשפט העליון נדרש לשוב ולהזכיר לממשלה ולכנסת, כי חלה עליהם חובת אמונים לציבור, וכי החוקה נועדה להגן על האינטרס הציבור ארוך הטווח מפני אינטרסים פוליטיים זמניים ונקודתיים. יש לקוות כי פסק הדין יפסיק את המגמה הרווחת בשנים האחרונות, לשנות פעם אחר פעם את כללי המשחק הדמוקרטיים ויבטיח חוקה יציבה וארוכת טווח"

חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר הוסיפה: "כשהשלטון משתמש לרעה בכוחו – המדינה בסכנה. במשך שנים ישראל מופקרת ללא תקציב ופוגעת בזכויות שלנו, בעוד הפוליטיקאים חושבים שאיש לא ישים להם גבול. בזמן שהמדינה היתה בכאוס הם המשיכו לזרוק כספים על הסכמים קואליציוניים ושחיתויות, תוך שהם מפרקים את הדמוקרטיה, חתיכה אחרי חתיכה. לחרפה הזו היה צריך לשים סוף. אני מודה לביהמש על ההחלטה הנכונה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים