שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » חברי הכנסת נגד המחיר התמוה של הלחם
סערת המאפייה
מנכ"ל משרד הכלכלה: "או שהמחיר במכרז הלחם של משרד הביטחון, בו לא זכתה מאפיית קריית שמונה – הפסדי או שכל עם ישראל צריך ליהנות מלחם ב-2.70 ₪"
מאפייה. אילוסטרציה | צילום: Carrastock שאטרסטוק

במהלך דיון מעקב בנושא סכנת סגירת המאפייה המרחבית בקרית שמונה ופיטורי כ-150 עובדים, עורר מנכ"ל משרד הכלכלה סערה כאשר ציין שמאפיית ברמן שזכתה במכרז משרד הביטחון בעלות של כמחצית מעלות לחם מפוקח, מבקשת מנגד את ייקור מחיר הלחם לציבור הכללי בפני ועדת המחירים.

על רקע הדברים קראו חברי הוועדה להקפיא את המכרז עד לבירור הסוגיה. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אנחנו מבקשים לדעת מה המסקנה של מנכ"לי המשרדים בתוך שבוע. לא נוכל להסכים לדבר הזה". בפתח הדיון ציינה נציגת משרד הביטחון כי "נכון להיום הוגשה עתירה לבית המשפט שלא לעכב את המכרז. לאחר שיח עם הפרקליטות ומשרד הכלכלה אין כוונה לפקח על המחירים ולכן אין עוד עילה להמשיך ולעכב. נעשתה בדיקה ע"י רשות התחרות שהעלתה שאין פה עניין של מחירים הפסדים".

על הדברים השיב מנכ"ל משרד הכלכלה, דוד לפלר כי נקבע שאין מדובר במחיר הפסד לעניין מחיר שולי וכי עבור המאפיות הגדולות לחם אחיד מהווה מוצר עיקרי: "הכוונה במוצר שולי היא שמישהו מייצר הרבה דברים והוא מייצר על הדרך עוד פריט קטן שנקרא לחם אחיד, אבל פה זה המוצר העיקרי של המאפיות הגדולות. כך באותו זמן שברמן אומרים במכרז שזה מחיר סביר, הם באים לוועדת המחירים ומבקשת שמחיר הלחם המפוקח יתייקר ליותר מ-5.10 כי העלות גבוה יותר. כלומר במכרז הם אומרים שהעלות שלהם היא 2.70 ש"ח ואומרים בוועדת המחירים שתמחור של 5.10 ₪ לא מספיק לנו ויש לייקר את עלות הלחם.

לפלר טען כי "אי אפשר להצדיק פער כ"כ גדול בין 2.70 ל-5.10 בהוצאות הנהלה, לכן ועדת המחירים התכנסה אבל היא עדיין לא הצליחה להגיע למסקנה בגלל הפער הכ"כ גדול. יש שתי אפשרויות או שיגידו שזה קרוב ל-5.10 ואז המחיר של משרד הביטחון חייב לעלות במכרז כי 2.70 זה מחיר הפסדי או שיגידו שהמחיר הוא 2.70 ואז כל עם ישראל יוכל ליהנות ממחיר לחם בסיסי. לכן ביקשנו עד סוף השנה לקבל החלטה בנושא הזה".

בתגובה לדברים קרא יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני למשרד הביטחון לפנות למשרד המשפטים ולהציג את התמונה. נציגת משרד הביטחון השיבה כי "אם העילה היא בגלל צורך של משרד הכלכלה להמשיך לבחון את הנושאים, המשרד חלק מהתביעה והוא יכול לפנות לפרקליטות".

בתגובה לתשובת המשרד ציינו חברי הכנסת יפעת שאשא ביטון ומיקי לוי כי המשרד בורח מאחריות. חברי הכנסת אופיר כץ ומאיר כהן קראו למשרדים לשלב ידיים יחד עם משרד האוצר ולשאת בעלויות המשפטיות במידת הצורך ולהקפיא את יישום המכרז. ח"כ קרן ברק הוסיפה: "יש כאן מאפייה שמבקשת שכל האזרחים יממנו לה את הפערים במכרז של משרד הביטחון".

בתום הדיון קרא יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני כי מנכ"לי משרד הביטחון, האוצר הכלכלה יפגשו עוד השבוע למצוא פתרון למצב: "אם הפערים כפי שמציגים כאן ושר האוצר מוכן לקחת על עצמו את העלויות של ביטול המכרז אנחנו מבקשים לדעת מה המסקנה שלכם בתוך שבוע. לא נוכל להסכים לדבר הזה, אני לא יכול לעשות כלום בנושא המשפטי, אבל רשמנו לנו את הדברים, אין דבר שלא עובר בוועדה, ואם לא פה אז הוא עובר בוועדה המשותפת".

בדיון שיזם היום חבר ועדת הכספים ח"כ ינון אזולאי מש"ס בנושא פיטורי עובדי המאפיה המרחבית קריית שמונה אמר אזולאי: "לא נאפשר ל-120 עובדי המאפייה בקריית שמונה להיזרק לרחוב, נעשה הכול להביא לפתרון הבעיה"

חבר ועדת הכספים ח"כ אזולאי אמר בדיון כי "לצערי, עד לרגע זה, לא ניתן לבשר על שום התקדמות בנושא. ביקשתי את כינוס הדיון בשביל לקבל תשובות ממשרד הביטחון ומשרד הכלכלה, היות ומדובר במכרז לא שוויוני מדוע לא ניתנה ההוראה לבטל את תוצאות המכרז ו/או לחילופין להקפיא את תוצאות המכרז לפחות עד סוף השנה עד לבירור וועדת המחירים".

אזולאי סיים כי "כפי שסוכם בעבר אני מציע כי תתקיים השבוע פגישה משולשת בין משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, משרדי הכלכלה, האוצר והביטחון יחד עם נציגי המאפייה להגיע לפיתרון ראוי, ולאפשר את המשך פעילות המאפייה ויציל מאות משפחות מחרפת רעב".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים