שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » לבנון: 15 מערכות ריגול ישראליות אותרו
דיווח ערבי
מדובר ככל הנראה בעשרות חשודים בשיתוף פעולה עם ישראל, כאשר הכוחות המעורבים בחשיפה נותרו חשאים, במטרה לשמור על המבצע תחת מעטה סודיות
אזיקים | צילום: Atstock Productions, שאטרסטוק

העיתון הלבנוני אל אח'באר מפרסם הבוקר (ב') כי כוחות הביטחון הלבנונים תפסו בשבועות האחרונים יותר מ-15 רשתות שפעלו בלבנון ובסוריה, ללא קשר האחת עם השניה,  כאשר העיתון מציין כי מדובר באחת מרשתות הריגול הגדולות ביותר שפעלו במדינה מאז שנת 2009.

 על פי המידע, המבצע יצא לדרך יצא לדרך לפני כארבעה שבועות, וזאת לאחר תיאום בין התביעה הציבורית בלבנון לבין  הנהגת כוחות ביטחון הפנים. בעיתון מציינים כי למרות ריבוי החשודים, בתביעה הלבנונית ניסו כל העת ככל האפשר לשמור על מעטה חשאיות לנסיבות שהובילו למעצרים על מנת לא לסכל את המבצע.

על פי הדיווח באל-אח'באר לפני כחמישה שבועות דיווח אחד הקצינים במנגנוני הביטחון הלבנונים כי גילה חשד לעברת ביטחון. לטענתם מעקב צמוד אחר החשוד הראה קשר ברור לישראל. באותה העת החלו מנגנוני הביטחון לנקוט בסדרת פעולות כנגד הריגול הישראלי, ולטענתם תוך ארבעה שבועות הצליחו לתפוס תיקים הקשורים לעשרות חשודים במעורבות באספקת מידע לישראל, גם בצורה ישירה וגם עקיפה, כאשר חלק מהקבוצות עסקו גם באיסוף מידע על גורמים פלסטינים במדינה, ובמיוחד חמאס.

עם התרחבות החקירה, נדהמו מערכות הביטחון הלבנונים לגלות את עד היכן הצליח לטענתם המוסד להגיע. על פי החקירה, ענף המידע של מנגנוני הביטחון גילה חפרפרת בתוך הסניף עצמו, ובתפקיד בכיר ביותר. חקירת החשוד העלתה כי מטרת הפריצה הייתה לאסוף נתונים ממה ששמע מתוקף תפקידו הבכיר, ולמסור את זהות הקצינים בסניף והתפקידים שהם ממלאים במשימות בסוריה. החשוד נעצר על ידי מנגנוני הביטחון של לבנון, וחקירתו העלתה כי הוא גויס על ידי ארגון שטען כי הוא פועל עבור האו"ם ומבצע סטטיסטיקות, מחקרים וסקרי דעת קהל.

אולם הגילויים לא נעצרו שם, על פי הפרסום מנגנוני הביטחון בסוריה ששיתפו פעולה עם מקביליהם בלבנון עצרו לאחרונה חשוד סורי בדמשק ולאחר חקירה הודה כי הוא עוקב אחר מפקדות אזרחיות, צבאיות ומסחריות, ומספק מפות דרכים ובנייה בבירת סוריה, כאשר אינו מודע כלל מה המטרה מאחורי איסוף המידע הזה.

עוד התגלה לטענתם כי ישראל הצליח לחדור גם למספר ארגונים ועמותות ממשלתיות וגייסו אותם לאיסוף מידע על המצב הפוליטי והחברתי, ומידע על נדל"ן ובתים וכן על מרכזי חיזבאללה וחלק ממרכזי הצבא, מידע על יחידים בחיזבאללה, ובירורים על יחסים של אנשים בארגון עם יחידים ופקידים במערכת הפוליטית.

על פי העיתון, עד כה ישנו גם עצור אחד הנמצא במנגנון הביטחון של הפלסטינים בלבנון, ועוד אחד בסוריה. יצויין כי העצורים באים הינם מבני כל העדות בלבנון. לבנונים, סורים, פלסטינים, מכל האזורים במדינה החל מבינת ג'ביל בדרום ועד טריפולי בצפון. ומכל העדות, סונים, שיעים, נוצרים, ודרוזים.

עד כה החקירות העלו כי לפחות 12 מהעצורים היו מודעים לכך שהם עובדים עבור הישראלים, וכי השאר סברו שהם עובדים עבור מוסדות בינלאומיים או ארגונים לא ממשלתיים. עוד נמצא כי בין העצורים היו מי שהצליחו לרקום קשרים הדוקים עם גורמים בכירים החברים במנגנונים הפלסטינים בארגוני הטרור בלבנון.

עולה בדיווח עוד, כי חלק מרשתות הריגול התבקשו לעקוב אחר פעילות חמאס במחנות בלבנון, כאשר לטענת גורמי הביטחון, בחקירתם סיפרו כי המפעילים ביקשו לעקוב אחר תנועת הנכנסים והיוצאים, וכן לדווח על מקומות שיכולים להיות מיועדים לשימוש צבאי. על פי העיתון, בלבנון חושדים כי  לפחות לחלק מהאנשים שנעצרו יש קשר ישיר עם הפיצוץ של מחסן התחמושת של חמאס במחנה בורג' אל-שאמאלי ב-11 בדצמבר.

 בעיתון מציינים גם כי לפחות חלק מהעצורים הינם צעירים חסרי כל נסיון, וכאשר במהלך המעקב והחקירה הצליח ענף המידע לחשוף את מנגנון התקשורת בין חשודים למעסיקיהם  הישראלים וכן את אופן העברת הכספים למגוייסים. על פי הפרסומים, חברי הרשת תיקשרו עם מפעיליהם באמצעות אתרי אינטרנט וחדרי צ'אט סגורים, או באמצעות שיחות טלפון דרך קווי טלפון לבנוניים. להערכת העיתון, נראה היה ששירותי הביטחון של ישראל רצו להימנע מחזרה טעויות עבר ובהן נתנו המפעילים מספרים זרים לשם התקשרות, שאכן עד מהרה התגלו.

אולם בשונה מהעבר, באל-אח'באר טוענים כי החוקרים הלבנונים חשפו שיטת פעולה חדשה של ישראל שונה מהקודמת, ולפיה התברר כי עיקר הגיוס של חברי הרשת התבצע באמצעות הרשתות החברתיות, וכי המניע של מספר מעורבים היה צורך בכסף עקב הידרדרות המצב הכלכלי בלבנון, מה  שאיפשר לישראל לפתות אותם.

לא פחות מעניין הוא אופן התשלום לחברי הרשת. על פי הדיווח, מקור הכספים שהועבר היה במדינות באמריקה הלטינית, מזרח אירופה, אפריקה ואסיה, וכי הכסף הועבר בסכומים נמוכים כדי לא למשוך יתר תשומת לב, שכן הוא הועבר תחת הקטגוריה של הסיוע ששלחו הגולים הלבנונים לבני משפחותיהם, וחלק מהכספים נשלחו גם על שם ילדי חברי הרשת.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים