שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » להעניק לשר סמכויות נרחבות על המשטרה
הצעת חוק
ח"כ קרעי הגיש הצעת חוק להעניק לשר הבט"פ סמכויות נרחבות יותר, בדומה לאלה שיש לשר הביטחון על צה"ל ותצמצם את סמכויות המפכ"ל בתחומי המדיניות והתקציב
השר לביטחון פנים אמיר אוחנה עם המפכ"ל הנכנס קובי שבתאי | צילום: באדיבות המצלפ

ח"כ שלמה קרעי הגיש הצעת חוק להעניק לשר לביטחון פנים סמכויות נרחבות יותר על המשטרה, בדומה לאלה שיש לשר הביטחון על צה"ל. הצעת חוק חדשה תצמצם למעשה את סמכויות המפכ"ל בתחומי המדיניות והתקציב. "המצב החוקי כיום גורם למתח לא רצוי בין הדרג הנבחר לדרג הביצועי".

על פי הצעת החוק, "המפקח הכללי נתון למרות הממשלה וכפוף לשר לביטחון הפנים, והוא יקבע את מדיניות המשטרה בהתאם להתוויית השר. התקציב השנתי של משטרת ישראל ייקבע בסעיף תקציב נפרד בחוק התקציב השנתי, כמשמעותו בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה–1985; הממונה על סעיף תקציב זה לעניין החוק האמור יהיה השר".

בהצעת חוק מוסבר כי "משטרת ישראל היא גוף בטחוני חשוב ביותר במדינת ישראל. הממונה על המשטרה הוא השר לבטחון הפנים. המצב החוקי כיום מגביל מאוד את סמכויותיו של השר הממונה כלפי פעילות המשטרה, תקציבה, מדיניותה ועוד. דבר זה גורם למתח מובנה לא רצוי בין הדרג הנבחר לדרג הביצועי".

"במדינה דמוקרטית, האחריות היא על הדרג הנבחר, על השר לבט"פ, ועל כן לא יתכן כי האחריות על פעולותיה של משטרת ישראל תהיה מוטלת עליו, אך למעשה הוא משולל כמעט כל סמכות מול המפקח הכללי והמשטרה כולה".

"יוזם הצעת החוק מבקש להגביר את כוחו וסמכותו של השר לבט"פ, בדומה להיררכיה הקיימת לגבי סמכויותיו של שר הבטחון מול הרמטכ"ל והצבא. יתירה מכך, גופים ביטחוניים, ובעיקר כאלה שהחוק מסמיך אותם להפעיל כוח באופן כמעט בלעדי במדינה דמוקרטית, נדרשים לפעול תחת פיקוח ציבורי צמוד יותר ושונה מכל גוף אחר".

"חוק-יסוד: משק המדינה קובע שתקציב משרד הביטחון, ובתוכו תקציב צה"ל, וכן תקציבי הגופים הביטחוניים, נדונים בנפרד משאר חלקי תקציב המדינה, בוועדה משותפת של ועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון. הסיבה המרכזית לכך היא הסיווג הסודי של פעילות ארגונים אלה".

"כפי שמשתקף מתקציבה, רובה המכריע של פעילות המשטרה אינו סודי. אף על פי כן, נדרש פיקוח הדוק יותר, וכן אישור ראשוני נפרד משאר מרכיבי תקציב המדינה, מעצם היותה של המשטרה גוף ביטחוני בעל סמכות הפעלת כוח. לפיכך, מוצע להקנות את הסמכות לאשר את תקציב המשטרה ולפקח עליו לוועדה משותפת לוועדת הכספים, המאשרת את תקציב המדינה בכללותו ומפקחת עליו, ולוועדת הפנים והגנת הסביבה, המפקחת באופן שוטף על פעילות המשטרה בכל היבטיה".

"בהצעת חוק זו, מוצע לקבוע שבהצעת תקציב המדינה המונחת על שולחן הכנסת יעוגן תקציב המשטרה בסעיף תקציב נפרד שעליו ממונה השר לביטחון הפנים, בניגוד למצב כיום, בו תקציב המשטרה מעוגן כתחום פעולה בתוך סעיף תקציב המשרד לביטחון הפנים".

"כמו כן, מוצע לקבוע כי את חלוקת תקציב המשטרה לתחומי פעולה ולתכניות תקבע ועדה משותפת לוועדת הכספים ולוועדת הפנים והגנת הסביבה, וזאת בהיקש מההסדר הקיים כיום בנוגע לתקציב הביטחון ובתוכו תקציב צה"ל. עם זאת, בניגוד לחיסיון החל על תקציב הביטחון, החלוקה הפנימית של תקציב המשטרה תהיה גלויה ותיכלל בהצעת חוק התקציב הנדונה במליאת הכנסת בקריאות הראשונה, השנייה והשלישית, יחד עם שאר חלקי תקציב המדינה".

"עוד מוצע לקבוע כי במהלך שנת כספים, שינויים תקציביים בתוך תקציב המשטרה יידונו ויאושרו בוועדה המשותפת האמורה לעיל, בניגוד למצב כיום, שבו שינויים כאמור נידונים ומאושרים בוועדת הכספים. כמו כן, שינויים תקציביים בסכום הגבוה מ-25 מיליון שקלים חדשים או מ-50% מגובה התכנית המקורית, ייעשו רק באישורה המוקדם של הוועדה המשותפת, בעוד ששינויים תקציביים אחרים ייעשו בהודעה לוועדה, כמפורט בהצעת החוק", לשון דברי ההסבר בהצעת החוק.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים