שיתוף
תגובות
משפט » מהו היתר בניה ואיך תקבלו אותו?
פשט המשפט
מונחים בסיסיים להוצאת היתרי בנייה והתמודדות עם שכן שבנה ללא היתר • עו"ד שמואל קוגלסקי מסביר בטור ל'בחזית' את רזי דיני הבנייה
שיפוצים, אילוסטרציה | צילום: sirtravelalot, שאטרסטוק

מהו היתר בניה?

היתר בניה הוא רישיון שניתן בידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. כשמטרתו להבטיח עבודה בטיחותית תוך התאמה תכנונית לסביבה ולתנאי התב"ע. היתר הבנייה מאפשר לרשות המקומית לגבות אגרות וארנונה המתאימה לשטח הדירה שהורחבה.

היתר בנייה נדרש בכל שינוי חיצוני, הרחבה או תוספת למבנה קיים. גם סגירת מרפסת או פתיחת חלון מצריכים היתרי בנייה. לעומת זאת שינויים פנימיים בנכס שלא משפיעים על שטח הדירה או אינם פוגעים בחלקים המשותפים אינם מצריכים היתרי בנייה למעט פיצול יחידת הדיור למספר יחידות אשר מחייבים היתר בנייה.  

אבני דרך לקבלת היתר בנייה

  1. התקשרות עם עורך הבקשה שיכול להיות מהנדס / אדריכל / וכו' אשר יתכנן וילווה את תהליך הרישוי. רק עורך בקשה מוסמך להגיש בקשות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה. טרם הגשת הבקשה יפנה עורך הבקשה לרשות המקומית, לצורך קבלת מידע להיתר הבנייה הכולל בתוכו את התשריטים, תצלומים ומפות מדידה.
  2. לאחר סיום תכנון התוספת הנדרשת, יגיש העורך את הבקשה לוועדה המקומית. בעת הגשת בקשה לקבלת היתר בנייה מחויב מהנדס הוועדה המקומית למסור למבקש מידע והנחיות לרבות רשימת תנאים מוקדמים הדרושים לקליטת בקשת היתר הבניה. מידע זה משמעותי מאוד שכן לאחר קבלת התנאים המוקדמים לא יכולה הרשות המקומית להוסיף תנאים נוספים אלא אם כן מדובר במצבים חריגים בהם נשקפת סכנה לציבור או אם התנאי שלא נכתב, נדרש בחוק.
  3. לאחר שבדיקות מהנדס הוועדה המקומית השביעו את רצונו, יקלוט את הבקשה. תאריך קליטת הבקשה הוא התאריך הקובע שעל פיו חלה חובה על הרשות המקומית להגיב לבקשת ההיתר. הבקשה עוברת לבדיקת רשות הרישוי וזו צריכה להגיש את תגובתה תוך 45 ימים ממועד קליטת הבקשה במידה והבקשה עומדת בתנאי התב"ע. אם החליטה הרשות כי הבקשה עומדת בתנאי ההיתר יינתן ההיתר תוך 15 ימי עבודה. ממועד קבלת ההיתר יקבל המבקש פירוט חיובים היטלים ואגרות תוך 10 ימי עבודה.
  4. לאחר קבלת היתר הבנייה יש להגיש בקשה לאישור תחילת עבודות. יש לדעת שתוקף היתר הבנייה הוא 3 שנים ממועד קבלתו.

במידה והבקשה להיתר הבנייה מוגשת בניגוד לתוכנית התב"ע, ידרש המבקש לפרסם את התוכנית בכדי לאפשר לשכנים להתנגד לבקשה. 

מה ניתן לעשות כששכן בונה ללא היתר בנייה

לא מעט פעמים אנו נתקלים בשכנים שבונים ללא היתר ובמקרים מסוימים אף פולשים לשטחים משותפים ולשטחים פרטיים.

ראשית, במקרים כאלו ניתן לדווח באופן מיידי למחלקת הפיקוח על הבנייה שברשות המקומית. ככל והבעיה לא טופלה או שנדרשת פעולת בזק לעצור את המפגע ניתן להגיש בקשה דחופה לבית המשפט ולדרוש צו מניעה להמשך העבודות. יש לדעת כי בטרם יינתן צו מניעה מבית המשפט ייתכן ותידרשו להפקיד ערבות בכדי לכסות את הנזקים שייגרמו לשכן שבונה את תוספת הבניה. 

בטרם פנייה לבית המשפט יש לפנות לעו"ד המתמחה בתחום

*אין באמור בכדי להוות ייעוץ משפטי

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים