שיתוף
תגובות
לאישה » מה אתם יודעים על הקפה שלכם?
שתהיי בריאה
כמה כוסות קפה אפשר לשתות ביום? לפני או אחרי ארוחת בוקר? יש קשר למחלות כבד או לא? משקה אחד מעסיק כל כך הרבה חוקרים
תגיות:
כוס קפה עם קפאין | צילום: deryabinka, שאטרסטוק

"אני לא פותחת את הבוקר בלי קפה".
"אני שותה לפחות 5-6 כוסות קפה ביום".

מכירות את המשפטים האלו? או אולי משפטים בסגנון, שהשורה התחתונה שלהם היא דיבור על כוס הקפה. מה לעשות, קפה הוא אחד הסממנים הבולטים בחיים של רבים מבני האדם. מחקרים רבים נערכים כבר שנים רבות על השפעות הקפה. האם הוא בריא? האם הוא מסוכן? מתי כדאי וכמה כדאי לשתות ממנו? 

לפני מספר ימים פורסם מחקר שנערך בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת סאות'המפתון ואוניברסיטת אדינבורו, אשר בחן את הקשר בין צריכת קפה מכל הסוגים – כולל קפה נמס, קפה טחון טרי וקפה נטול קפאין – לבין מחלות כבד כרוניות והשפעותיהן. במחקר נבדקו 494,585 אנשים ונשים תושבי הממלכה המאוחדת, שסיפקו מידע רפואי וכן מידע על צריכת הקפה שלהם, והחוקרים תצפתו עליהם במשך 10.7 שנים. 384,818 מהנבדקים הוגדרו כצרכני קפה, ו-109,767 אינם צרכני קפה. במהלך השנים, 5,439 מהנבדקים אובחנו עם מחלת כבד כרונית או כבד שומני, 184 אובחנו עם קרצינומה הפטוצלולרית (סרטן הכבד), ו-301 מהנבדקים מתו מסיבות שקשורות למחלות כבד כרוניות. לפי תוצאות המחקר, לצרכני קפה יש 21% פחות סיכוי ללקות במחלת כבד כרונית בהשוואה למי שלא צורכים קפה, 20% פחות סיכוי ללקות בסרטן הכבד, ו-49% פחות סיכוי למות מסיבות שקשורות למחלות כבד כרוניות. כל זאת בלי הבדל משמעותי בין הסוגים השונים של קפה. החוקרים גילו כי שתיית כמות של 3-4 כוסות ביום, מקטינה את הסיכון למחלות כבד, אם כי כל כוס נוספת, לא מקטינה את הסיכון מעבר לכך. במחקר הזה תומך מחקר אירי שפרסם ממצאים זהים לפני כשנה וחצי. 

ואם נלך קצת אחורה, ישנם מחקרים שהתפרסמו במשך השנים האחרונות עם ממצאים שונים. כמו למשל מחקר שנערך במחלקה לרפואת שינה באוניברסיטת אדינבורו, מצא כי השפעת הקפה על השינה יכולה להימשך עד שש שעות לפני שנכנסים למיטה. רנטה ריהא, הכותבת הראשית של המחקר, הסבירה כי ירידה בצריכת הקפאין החל משש שעות לפני השינה עשויה לסייע בהפחתת ההשפעה על מחזור ההשכמה והשינה של האדם. לצד עניין ההשפעה על השינה, מצאו החוקרים כי שתיית קפה לאחר התעוררות, יכולה לסייע לריכוז ולערנות. זה נכון במיוחד עבור עובדי משמרות שנאלצים להסתגל לעתים קרובות למדי למחזור שינה חדש. מחקר קודם שנערך באותו נושא, גילה כי צריכת 300 מ"ג קפאין ליום, שיוצאים בערך שלוש כוסות, יכולה לסייע בשיפור התגובות הקוגניטיביות של המוח בשלושת הימים הראשונים של שינה לקויה. לבעלי מחזור שינה לא תקין, כמו אצל עובדי משמרת לילה, צריכת קפה קבועה יכולה לסייע בהפגת ליקויים קוגניטיביים לטווח הקצר שנוצרים בשל מחסור בשינה. למרות שזה עשוי לעזור לעובדים במשמרות לילה מיד, החוקרים אומרים כי ככל הנראה תהיה לכך השפעה שלילית על איכות השינה ומשך הזמן שלה בהמשך. עוד מצאו מחברי המחקר כי 75 מ"ג קפאין מגביר את תשומת הלב, הריכוז והערנות. אנשים שמאוד אוהבים קפה, יכולים ליהנות מכמות של עד 400 מ"ג כחלק מתזונה מאוזנת בריאה, תוך היותם פעילים. "קפאין נצרך מדי יום על ידי כ-80 אחוזים מאוכלוסיית העולם, לעתים קרובות בזכות יתרונותיו בקידום ערנות וריכוז", אמרה כותבת המחקר. "השפעותיו יכולות להימשך מספר שעות, תלוי באיזו מהירות, או איטיות אצל אחרים, הוא מתעכל בגוף". לאנשים שמגלים שקפה משבש את סדר היום והשינה שלהם, היא ממליצה להחליף למשקאות עם כמות קפאין נמוכה או קפה נטול קפאין בשעות אחר הצהריים והערב".

על פי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), צריכה של יותר מ- 400 מיליגרם קפאין ביום, שהם לפחות 4-5 כוסות קפה, ממריצה את הגוף, אך במקביל עלולה להשפיע על מעבירים עצביים במוח ולגרום לתופעות פיזיות שונות, כמו כאבי בטן, שמגיעים בעקבות רמת חומציות גבוהה יחסית בקפה, מה שעלול לגרום להצטברות לא רצויה של מיצי קיבה ומרה ולהוביל לבעיות לא נעימות כמו צרבת, אי נוחות בתהליך העיכול ופעולת מעיים. 

גם מיגרנות מתקשרות לא מעט עם קפה. במחקר שפורסם בכתב העת The American Journal of Medicine ניסו חוקרים להבין כמה כוסות קפה עלולות להוות טריגר להופעת מיגרנות בקרב אלו שנוטים לסבול מהן. הם קבעו שהסיכון עולה במידה ניכרת כאשר שותים שלוש כוסות קפה או יותר במהלך היום. עבור אנשים שלא רגילים לשתות קפה ולא צורכים אותו בכל יום – הסיכון לסבול מהתקפי מיגרנה ניכר גם כאשר הם צורכים כוס אחת או שתיים. עבור אנשים ששותים הרבה מאוד קפה, הראו מחקרים שונים בעבר, שקפאין יכול לחקות תסמינים אופייניים להתקפי חרדה, במיוחד כשהוא נצרך בכמויות גדולות. התסמינים הללו עשויים לכלול חוסר מנוחה, רעידות, פנים סמוקות ודופק מואץ. למעשה, אם אתם מלכתחילה סובלים מחרדה, אתם בסיכון גדול יותר לחוות תסמינים דמויי חרדה או התגברות שלהם בעקבות שתיית קפה. אין מדובר על צריכת קפה מתונה של עד חמש כוסות קפה ביום, אלא על אנשים שצורכים מדי יום כמויות גדולות יותר.

גם לזמן שתיית הקפה יש השפעה פיזית על הגוף. כך לדוגמה פורסם לפני פחות משנה מחקר שנערך במרכז למטבוליזם ותזונה באוניברסיטת באת' הבריטית, ומצא כי אצל מבוגרים שסובלים מהפרעות שינה, שתיית קפה בבוקר לפני האוכל מעצימה את כמות הגלוקוז בדם בכ-50 אחוז. החוקרים שערכו את המחקר, בהובלת פרופסור ג'יימס בטס, רצו להבין את המכניקה של המטבוליזם במבוגרים שנמצאים במצב של סיכון בתחום ההשמנה והסוכרת, וערכו ניסוי במסגרתו נבדקו 29 בני אדם אחרי שני סוגי שינה בלילה. בשלב הראשון, המבוגרים ישנו היטב, לאחר שקמו אכלו ארוחת בוקר ושתו קפה שחור. במקרה אחר הם שתו קפה קודם ואחריו אכלו ארוחת בוקר. בשלב השני של המחקר, הנבדקים הופרעו בשנתם כל 5 דקות וחזרו על אותה פעולה של שתיית קפה לפני ארוחת בוקר ולאחריה. הממצאים הראו שבמצב של הפרעות שינה, שתיית הקפה לפני האוכל אינה טובה ומפריעה לתהליך עיבוד הסוכר בגוף. "לא ישנתם טוב? כדאי שתאכלו משהו ורק לאחר מכן תשתו קפה", כתב פרופסור בטס במסקנותיו. באופן די גורף המליצו החוקרים לשנות את ההרגלים ובמקום לשתות קפה ראשון, יש לאכול קודם משהו. מסתבר שעניין שתיית הקפה ממשיך להעסיק את החוקרים וכנראה עוד יעסיק אותם הרבה. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים